Hjälp med att hitta tråd ang unkommande av lagens arm.

Pejo skrev:
Ja, visst är det konstigt... Dömd men inte av rättvisan... :va

Det där låter ju som om det kan användas godtyckligt... Det kan ju vara situationer då det är subjektivt tyckande som ligger till grund för om man ska anse en person deligiven, men det klart, man ska ju lita på polisen. Eller?

Jag håller med om att "straffet" blir dubbelt.

Delgivningen går ju till på samma sätt oavsett om trafikanten väljer att sätta sin namnteckning på en papperslapp eller inte. Vari ligger godtycket?
Om du inte tycker att du bör lita på polisen så är det ditt privilegium och knappast något som du ska fråga någon annan om.
Ta ställning själv!

CHROLO skrev:
Vari ligger godtycket?

Jag tycker det är konstigt och oroande att du ens frågar.

Godtycket ligger i att om en underskrift krävs, så har personen verkligen skrivit under, varit närvarande, och därmed är sannolikheten hög att personen är medveten om situationen (delgiven).

Om det räcker med polismannens underskrift, så måste länsstyrelsen lita på att polismannen inte fejkar det hela. Det är inte ställt "utom rimligt tvivel".

Last edited:
Pejo skrev:
Godtycket ligger i att om en underskrift krävs, så har personen verkligen skrivit under, och därmed är sannolikheten hög att personen är medveten om situationen (delgiven).

Om det räcker med polismannens underskrift, så måste länsstyrelsen lita på att polismannen inte fejkar det hela. Det är inte ställt "utom rimligt tvivel".

Jag förstår din ståndpunkt även om jag i min tur kan tycka att det är oroande att en vuxen människa tycker att det finns risk för att en polisman fejkar en delgivning. Det kanske inte säger något om dig, men om den misstro som finns i samhället för myndigheter. Vad vet jag.

Länsstyrelsen verkar även lita på polisen då de skriver rapport på t.ex. grövre trafikbrott där det inte ens förutsätts att föraren ska skriva under. En sådan rapport är i sig ofta grund för att länsstyrelsen beslutar sig för att återkalla ett körkort.

Rimligt tvivel är något man har i amerikansk domstol. Där har man även jury.

Det är naturligtvis så att gränsen för det förtroende man känner för folk man inte träffat förut kan variera. Detta oavsett om de företräder någon myndighet eller inte.

Mina inlägg i ämnet är inte något försvarstal för den körkortshantering avhandlas här. Jag beskriver dock hur det går till.

Last edited:
CHROLO skrev:
Jag förstår din ståndpunkt.

Länsstyrelsen verkar även lita på polisen då de skriver rapport på t.ex. grövre trafikbrott där det inte ens förutsätts att föraren ska skriva under. En sådan rapport är i sig ofta grund för att länsstyrelsen beslutar sig för att återkalla ett körkort.

Mina inlägg i ämnet är inte något försvarstal för den körkortshantering avhandlas här. Jag beskriver dock hur det går till.

Det är bra att det finns snabba och konkreta rutiner - dock är det ju så att allting mår bra av att ifrågasättas ibland - inte sant? Tänk den dagen det finns en oärlig polis...

Jag förstår att det inte är ett försvarstal... dock ska du ha en klapp på ryggen för att du beskriver hur det fungerar, och snabbt svarar du också!

Pejo skrev:
Det är bra att det finns snabba och konkreta rutiner - dock är det ju så att allting mår bra av att ifrågasättas ibland - inte sant? Tänk den dagen det finns en oärlig polis...

Jag förstår att det inte är ett försvarstal... dock ska du ha en klapp på ryggen för att du beskriver hur det fungerar, och snabbt svarar du också!

Har inget emot att ifrågasättas - det är ju därför jag sticker ut hakan. :)

CHROLO skrev:
Har inget emot att ifrågasättas - det är ju därför jag sticker ut hakan. :)

Det är inte du som skall ifrågasättas - det är dom rutiner som inte är kvalitetssäkrade som skall ifrågasättas... :rolleyes:

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien