Hjälp en flicka =)

Annchua

Ängel
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Såld.
Hejje!

Jag har fått ett litet ryck och känner för att byta gaffelolja i min hoj (som säkerligen inte har bytts sedan 91 om jag känner tyskarna rätt).
Så, mitt problem är:

Hur i fasiken får jag ut den gamla gaffeloljan - nej jag har inga specialverktyg hemma, och nej igen, jag vill inte ta en skön kallsup med gaffelolja i ett försök att slanga och sedan ligga på golvet alldeles hög av olja. :p
Vill hellst inte heller borra hål i gaffelbenen som jag hört att vissa gör för att sedan plugga igen. *låter för läskigt*

*Hoppas ngn har bra tips*

/Anncharlotte - med den knasande zxr400an

Borra hål??? Aldrig.

Ta loss benen och vänd upp och ned, så kommer oljan ut, fjädern med för den delen men den ska ju endå ut för att mäta in nivån.

Annchua skrev:
Hejje!

Jag har fått ett litet ryck och känner för att byta gaffelolja i min hoj (som säkerligen inte har bytts sedan 91 om jag känner tyskarna rätt).
Så, mitt problem är:

Hur i fasiken får jag ut den gamla gaffeloljan - nej jag har inga specialverktyg hemma, och nej igen, jag vill inte ta en skön kallsup med gaffelolja i ett försök att slanga och sedan ligga på golvet alldeles hög av olja. :p
Vill hellst inte heller borra hål i gaffelbenen som jag hört att vissa gör för att sedan plugga igen. *låter för läskigt*

*Hoppas ngn har bra tips*

/Anncharlotte - med den knasande zxr400an

Hejsan!

Jag har servicemanual till din hoj om du vill ha, kan skicka över ICQ eller liknande. PMa om du är intresserad.

Vh
Patrik

du kan använda en sprutliknande sak(vet ej vad dom heter men dom liknar en spruta fast dom är gjorda i plåt) som du kan sätta slang på.
Då är det bara att trycka ner slangen och suga upp oljan

stortiger skrev:
du kan använda en sprutliknande sak(vet ej vad dom heter men dom liknar en spruta fast dom är gjorda i plåt) som du kan sätta slang på.
Då är det bara att trycka ner slangen och suga upp oljan

Låter ju som om det e en sådan sak som jag behöver.

Dräneringsskruvar har jag hört att man ska behöva ha spec. verktyg till om man använder sen.?

/AC

uggla skrev:
varför byta nått som fungerar? läcker den nått?

om jag förstått det rätt så ska man byta typ vartannat år??
Denna är ifrån 91 och opm man kollar på resten av hojen så har dom aldrig bytt ngnting!! så det kan vara dags att byta motor snart oxå ;)

/AC

Annchua skrev:
Denna är ifrån 91 och opm man kollar på resten av hojen så har dom aldrig bytt ngnting!! så det kan vara dags att byta motor snart oxå ;)

/AC

Det där med att byta vartannat år tror jag absolut inte är nödvändigt, men vad vet jag..

Är packboxarna 15 år gamla så kan det nog vara bra att byta dom när du väl rivit isär gaffeln. (Kostar några hundralappar vanligtvis).

uggla skrev:

OJ!

All olja blir gammal och tar efter hand upp vatten pga. kondens (värme-kyla om vartannat).

Att byta olja i gaffeln kommer, om det aldrig är gjort sedan 1991, att ge en helt ny hoj-känsla. Vägegenskaperna kommer att förbättras vesäntligt, tro mig!

Jag byter gaffelolja varje år på min hoj. Vilket i mil räknat motsvarar ca. 2000 - 2500 mils körning. Kör man betydligt mindre är nog en rekommendation att byta vart annat år (minst).

Lycka till!
// Niklas

Annchua skrev:

/AC

:rofl

Sorry, inte illa ment! Men inte behöver du byta någon motor än inte! Det du däremot skall göra är att göra en riktig motorservice. Vilket minst skall innefatta följande:

- Byte olja samt oljefilter.
- Justering av ventiler.
- Justering av förgasare.
- Byte luftfilter
- Byte tändstift
- Byte bränselfilter

Värt att kontrollera är också:
- Hjullager (fram/bak)
- Styrlager (ev. fettas in. Vid byte sätt dit ett koniskt lager i stället för kullager).
- Svinglager (ev. fettas in)
- Kedja & drev (vid byte byts alltid BÅDE kedja och båda dreven)

Efter byte och kontroll av ovanstående (minst, ev. har jag glömt något) så har du en hoj som du kan använda länge än (skulle jag tro).

Efter byte av olja och filter i motorn. Fyll på olja upp till översta sträcket i synglaset (på mätstickan) när hojen står på centralstödet på ett plant golv. Kör sedan hojen ett 50 mil kolla oljenivån igen. Om nivån har sjunkit fyll på nivån och kolla hur mycket du måste fylla på.

En generell regel säger att det är dax att renovera en 4-taktsmotor (landsvägsmaskin) om oljeförbrukningen är ca. 1 dl / 50 mil.

Skulle din motor dra så mycket olja (utan att det är yttre oljeläckage någonstanns) så är det förmodligen inte någon idé att renovera motorn (svindyrt) utan det är nog bättre (läs billigare) att leta reda på en motor på en mc-skrot i så fall. Men så pass dålig får vi hoppas att den INTE är!

Lycka till!
// Niklas

jag tycker att du ska kolla på hojen lite innan.. om det tex sitter avtappnings skruvar eller inte.. jag brukar kolla först och fråga sen :)

Hehehe, jag tänkte då mer på en starkare motor än en 400 ;)

oljebyte + filter = gjort
justering av ventiler
justering av förgasare = gjort, böt samtidigt alla fyra gummina
luftfilter= bytt hahhaa skulle sett hur det såg ut *killen på verkstaden sa, Jag har fasiken aldrig sett ett värre" :(
tändstift = byts näst nästa vecka
bränslefilter= ? byts vart?

Allt det andra är OK, drev + kedja böts i höstas.
Hojen förlorade ingen olja innan oljekylaren började läcka så det e det som e problemet, men om lönen blir bra så byts den med *fasiken less på att försöka renovera upp allt, känns som om det är billigare att köpa nytt som håller längre än en "lagning"*

Jag tror, men vet inte säkert om oljan bytts i gaffelbenen, men ärligttalat skulle jag inte tro det medtanke på hur luftfiltret,insugsgummina,kedja+drev såg ut. Motorn ger jag mig nog inte in på att reparera. Känns alldeles för vågat. Kopplingen måste jag försöka "hårda till" lite med. Sen ska fasiken hojen vara som ny!! :p

Tack för hjälpen Niklas, ska ta och skriva ner vad som behövs fixas nu och räkna på om jag har råd med allt detta ;)

Avarage skrev:
:rofl

Sorry, inte illa ment! Men inte behöver du byta någon motor än inte! Det du däremot skall göra är att göra en riktig motorservice. Vilket minst skall innefatta följande:

- Byte olja samt oljefilter.
- Justering av ventiler.
- Justering av förgasare.
- Byte luftfilter
- Byte tändstift
- Byte bränselfilter

Värt att kontrollera är också:
- Hjullager (fram/bak)
- Styrlager (ev. fettas in. Vid byte sätt dit ett koniskt lager i stället för kullager).
- Svinglager (ev. fettas in)
- Kedja & drev (vid byte byts alltid BÅDE kedja och båda dreven)

// Niklas

Om du ger dig på att byta olja i gaffelbenen utan att demontera dem från styrkronorna. Läs manualen ordentligt. Jag läste mellan raderna och pallade inte upp den xj600 jag hade. När locket till det sista gaffelbenet flög till väders så tippade hojen så jag fick hjärtsnörp. Det stod nämligen en ZX-10 alldeles bredvid. Men som tur var så begränsade sig skadorna till en buckla i tanken på min hoj.

kebne skrev:
Om du ger dig på att byta olja i gaffelbenen utan att demontera dem från styrkronorna. Läs manualen ordentligt. Jag läste mellan raderna och pallade inte upp den xj600 jag hade. När locket till det sista gaffelbenet flög till väders så tippade hojen så jag fick hjärtsnörp. Det stod nämligen en ZX-10 alldeles bredvid. Men som tur var så begränsade sig skadorna till en buckla i tanken på min hoj.

Har ingen manual till min hoj, ännu =) Äh, detta ska nog gå bra med all denna hjälp man fått här så kommer det gå klockers!

/AC

Annchua skrev:
Har ingen manual till min hoj, ännu =) Äh, detta ska nog gå bra med all denna hjälp man fått här så kommer det gå klockers!

/AC

Åk över till gotland så fixar jag hela gaffeln åt dig i en handvänning:)

uggla skrev:

:va
Om du ska sälja din hoj sen så berätta att du inte bytat något för att det funkar än... den blir nog inte lika lättsåld då... :gnissla

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...