Hjälm vs Burka...

Jaså, tjoj du det?

Svårt att veta om du är seriös eller skojar. Men ja. Jag tror det. Liksom jag tror, som någon skrev här ovanför, att rån där rånaren är iförd brudslöja är väldigt ovanligt varför det inte finns några regler om det heller.

Svårt att veta om du är seriös eller skojar. Men ja. Jag tror det. Liksom jag tror, som någon skrev här ovanför, att rån där rånaren är iförd brudslöja är väldigt ovanligt varför det inte finns några regler om det heller.

Oj vad svåjt.

Mycket enkelt. Ta seden dit man kommer. Moral, etik och framför allt etikett är en akut bristvara hos allt fler i dagens samhälle. Bara för att jag är gay betyder inte heller att jag omfamnar alla andra som också är gay. När jag kollar efter semesterresor utomlands kommer ofta frågan om hur pass öppet gay man kan vara i just det landet. Älskar att promenera hand i hand med min gubbe men det är faktiskt fortfarande olagligt att göra det i vissa länder. Men det skulle inte heller hindra oss från att åka dit. Tar seden dit jag kommer mao.

"Ta säden där den kommer" heter det väl?

Srsly, vore väldigt ballt att starta en hoj-åkar religion som "kräver" att mam bär hjälm på bensinmackar.

Problemet med en hojåkarreligion skulle väl iofs vara att många "badguys" ser sig själv som gud utan brister. Lite svårt att ha riktlinjer när alla vill ha just sin vilja igenom.

Värt att spåna på.

Edit: Själv tar jag alltid av mig hjälmen. Precis som jag brukar ta av mig keps/whatever vid "finare" möten och vid måltider.

Tur att jag såg ditt inlägg, tänkte skriva nåt liknande.

Ha hojåkar religion! allt vi gör ingår i vår religion, åker vi fast för fortkörning, miniplåt, slipon, icke godkända blinkers eller lampor så ska vi anmäla fanskapet och säga att vi blivit kRäNkTa!

I sverige kommer man bara undan med vissa icke gillande saker ifall det handlar om ens religion.

Vilket i sig är intressant. Varför är det "ohyfsat" att bära mössa/hatt/keps/annan huvudbonad inomhus? T.ex. att man inte fick ha keps på sig i skolan på lektionerna? Visst, det ser ju skittöntigt ut att gå runt med kepa när man är inne men det är väl isf ens eget problem att andra skrattar åt en.

Jag lovar du är en av dem som går med keps på bal.

Det är grundläggande etikettsregler helt enkelt. Men vill man visa att man är en slusk på samhällets botten är det okej för mig.

När jag står i kassan (inte på nån mack utan på biograf) ber jag alltid vänligt men bestämt att både kvinnor med burka och hojåkare med hjälm att ta av dom. Hojåkarna brukar det inte vara nåt problem med medan kvinnorna i 90% blåvägrar. Lika intressant varje gång. Anser liksom Jörgen att det är en etikettsgrej men även att våga visa respekt för sina medmänniskor.

Haha, är det många hojåkare som kommer in och vill se film med hjälmen på :rofl

Edit: såg att någon redan frågat....

Last edited:
Jag vill inte blanda mig i muslindebatten men jag tror att det är fler som tankar bilen i keps och solbrillor än hjälmbärande hojåkare. :confused:

Jag tar INTE av mig hjälmen när jag tankar, får ibland kommentarer av de som jobbar på macken men jag svarar bara vänligt; -Det är upp till om du vill ta betalat för bensinen eller inte. Sedan brukar jag fråga hur det blir imorgon när jag kommer för att tanka bilen och har mössa på mig, och eventuellt solbrillor.

När jag kör långresor där det innebär flera tankstopp och det kanske regnar så har jag absolut ingen lust att ta av mig hjälen, jag vill tanka snabbt och enkelt för att komma iväg utan att tappa massa tid vid varje tankstopp.

För övrigt är det så klart trevligare om man tar av sig hjälmen eller solglasögen/keps när man träffar folk men när jag är på resa med hojen så stannar jag inte vid bensinmackarna för att umgås med personalen. Jag är där för att fylla på bensin och komma snabbt iväg igen.:mad:

För övrigt är det så klart trevligare om man tar av sig hjälmen eller solglasögen/keps när man träffar folk men när jag är på resa med hojen så stannar jag inte vid bensinmackarna för att umgås med personalen. Jag är där för att fylla på bensin och komma snabbt iväg igen.:mad:

Varför inte bara betala med kort då? Då behöver du inte ens gå in,
kan till och med sitta kvar på hojen om du vill det.

Angående att de inte skulle slå på pumpen om man inte tar av sig hjälmen
så låter det bara skumt. På alla bensinstationer jag vart på så stoppar man
i kortet och betalar först, sen väljer man pump och tankar. Sen är det bara
att brumma iväg.

Angående att de inte skulle slå på pumpen om man inte tar av sig hjälmen
så låter det bara skumt. På alla bensinstationer jag vart på så stoppar man
i kortet och betalar först, sen väljer man pump och tankar. Sen är det bara
att brumma iväg.

...kortpumparna ja, då kan du nog vara näck, iförd gagball och köra helikoptern utan att det blir problem att få soppa ur pumpen.

Däremot kassapumpar, där är det flertalet som inte startar utan att man ramlar in (då utan krukan... :huvet ) - eller tar av sig krukan (ja... :huvet).

Det hela är ett icke-problem så länge kortpumparna rockar - men det drygar till sig fort när man måste beblandas med simpel mackpersonal. ;)

/J

Tur att jag såg ditt inlägg, tänkte skriva nåt liknande.

Ha hojåkar religion! allt vi gör ingår i vår religion, åker vi fast för fortkörning, miniplåt, slipon, icke godkända blinkers eller lampor så ska vi anmäla fanskapet och säga att vi blivit kRäNkTa!

I sverige kommer man bara undan med vissa icke gillande saker ifall det handlar om ens religion.
Det ingår väl inte i frisörutbildningen, men om du tar en snabb blick på regeringsformen så klarnar det säkert för dig.

Din rätt till att frånsäga dig trostillhörighet fastställs i samma paragraf som tillåter troende att utöva sin religion. Givetvis inom lagens ramar. Och eftersom det inte är olagligt att bära burka, äta halalkött eller be trettiotre gånger om dagen, så är det ett non-issue. Det är ingen som kommer undan lagen eller står över den med hänvisning till religionstillhörighet. Det är bara skitsnack.

Det ingår väl inte i frisörutbildningen, men om du tar en snabb blick på regeringsformen så klarnar det säkert för dig.

Din rätt till att frånsäga dig trostillhörighet fastställs i samma paragraf som tillåter troende att utöva sin religion. Givetvis inom lagens ramar. Och eftersom det inte är olagligt att bära burka, äta halalkött eller be trettiotre gånger om dagen, så är det ett non-issue. Det är ingen som kommer undan lagen eller står över den med hänvisning till religionstillhörighet. Det är bara skitsnack.

Lägg av! :mad:
Alla vet att religion ger diplomatisk immunitet diRäKct, att alla invandrare får 64800 i månaden skATTEfRiT och att alla som inte har uppvärmd garageuppfart och trappa tilll dörren kommer få livstid om en inbrottstjuv snavar och stukar foten även om inbråtTet sker mitt i sommaren! :mad::mad:

Lägg av! :mad:
Alla vet att religion ger diplomatisk immunitet diRäKct, att alla invandrare får 64800 i månaden skATTEfRiT och att alla som inte har uppvärmd garageuppfart och trappa tilll dörren kommer få livstid om en inbrottstjuv snavar och stukar foten även om inbråtTet sker mitt i sommaren! :mad::mad:
:gråta

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back