Hjälm vs Burka...

Edit: Själv tar jag alltid av mig hjälmen. Precis som jag brukar ta av mig keps/whatever vid "finare" möten och vid måltider.

Vilket i sig är intressant. Varför är det "ohyfsat" att bära mössa/hatt/keps/annan huvudbonad inomhus? T.ex. att man inte fick ha keps på sig i skolan på lektionerna? Visst, det ser ju skittöntigt ut att gå runt med kepa när man är inne men det är väl isf ens eget problem att andra skrattar åt en.

Var ser du att detta skulle gälla just burkhabrudarna och var skriver jag att nån i den här tråden vill det? Som vanligt väljer du selektivt. Jag skrev även att få specialbehandling och stå över regler.

Vad gäller lagar finns väl en massa exempel där man i religionens namn anser sig stå över lagar och mänskliga rättigheter. Man tycker att det är okej att mörda tex. Någon ritar en rondellhund som 'skändar' religionen eller någon förespråkar aborter. Klart att de ska mördas liksom.

Jag vill inte förbjuda, jag vill att det ska vara jämställt. Ska jag måsta ta av mig hjälmen kan nån annan ta av sig burkhan.

Vilka tycker att det är OK att mörda i religionens namn? (Alltså här på SH)
Vilka tycker det är ok att misshandla p.g.a. av rondellhunar och liknande?

....Du är ju f.ö. inget lysande exempel på yttrandefrihets-kramare. HUr många här på SH har du inte hotat med spö i direkta eller indirekta ordalag enbart för att du inte klarat av det som sagts i diskussionen..
Du kan i ena andetaget spy galla över muslimer som hotar med våld p.g.a av rondelhundar för att i nästa andetag hota någon på SH med stryk för att ni rykt ihop i debatten. Står man alltså på motståndarlaghets sida åsiktsmässigt så tar du gärna till nävarna.... Låter inte det slående likt muslisarnas retorik när de vill spöa rondellhundskonstnärer?

Menar du att hojåkarna som får ta av sig hjälmen på grund av alla rån som begåtts av hjälmbeklädda, blir kränkta av att5 burkabrudarna får köpa toblerone ostört?

Ska jag måsta ta av mig hjälmen kan nån annan ta av sig burkhan.

Om du nu är en sådan rättviseivrare kan väl du ta på dig burka du med? Dessutom kommer ju tältbrudarna tvingas ta av sig eventuell hjälm om de har en sådan utanpå burkan. Så vari ligger orättvisan?

Om du nu är en sådan rättviseivrare kan väl du ta på dig burka du med? Dessutom kommer ju tältbrudarna tvingas ta av sig eventuell hjälm om de har en sådan utanpå burkan. Så vari ligger orättvisan?

Men snälla, problemet ligger ju exempelvis i problematiken att identifiera någon. Både med burkha och hjälm. Sluta spela dum, tack. :rolleyes: Eller du kanske inte spelar?

Men snälla, problemet ligger ju exempelvis i problematiken att identifiera någon. Både med burkha och hjälm. Sluta spela dum, tack. :rolleyes: Eller du kanske inte spelar?

Har någon sagt att de skall slippa identifiera sig? :va

Eftersom du pekade ut mig som burkakramare hade det ju underlättat om du ens varit så läskunnigt att du kunnat se att jag två gånger i tråden skrivit att det är en självklarhet att även burkabrudar visar nunan om de skall betala med kort och behöver identifiera sig....

Om du bara stör dig på burkor generellt så finns det väl ingen anledning att jaga burkor så länge som mack-personalen inte själva upplevt något utbrett problem med burka-rån.

Jag kan garantera dig att du knappast kommer tvingas lyfta på slöjan om du gick till macken iklädd brudklänning eftersom jag ärr rätt övertygad om att brudklänningsrånen är rätt begränsade i omfattning de med.

Vilka tycker att det är OK att mörda i religionens namn? (Alltså här på SH)
Vilka tycker det är ok att misshandla p.g.a. av rondellhunar och liknande?

....Du är ju f.ö. inget lysande exempel på yttrandefrihets-kramare. HUr många här på SH har du inte hotat med spö i direkta eller indirekta ordalag enbart för att du inte klarat av det som sagts i diskussionen..
Du kan i ena andetaget spy galla över muslimer som hotar med våld p.g.a av rondelhundar för att i nästa andetag hota någon på SH med stryk för att ni rykt ihop i debatten. Står man alltså på motståndarlaghets sida åsiktsmässigt så tar du gärna till nävarna.... Låter inte det slående likt muslisarnas retorik när de vill spöa rondellhundskonstnärer?

Menar du att hojåkarna som får ta av sig hjälmen på grund av alla rån som begåtts av hjälmbeklädda, blir kränkta av att5 burkabrudarna får köpa toblerone ostört?

Men vafan vad mycket svammel det kommer från dig. Jag frågade en gång T-rex(tror jag han heter) om han ville kalla mig de saker han gjorde över nätet IRL eftersom vi inte bor långt ifrån varann. Anledningen till det var att folk blir så väldigt otrevliga på nätet och jag tror knappast de hade vågat irl.

Men din tolkning av det och de växlar du dragit av det är intressanta gällande din berömda läsförståelse och verklighetsuppfattning. :rofl

Historiskt är det väl mer att de självmordsspränger hela biografen och delar av övriga kvarteret:D

Ja, vi fastvuxna här uppe i norr kan kanske skratta åt det. Än så länge.

Men kan hjälmar stoppas i dörren i säkerhetens namn borde det vara lika självklart för butiken att stoppa en burka med okänt innehåll.

Tror det hade varit en win-win för då hade gubbarna fått gå och handla och plötsligt är det inte lika viktigt med burkan... :)

Eftersom du pekade ut mig som burkakramare .

Jag pekar snarare ut dig som vit-man-utan-social-dysfunktionalitet-eller-minoritetstillhörande-hatare. (Källa: Det mesta du skriver)

En självgod självhatare helt enkelt :tummenupp

Last edited:
Jag pekar snarare ut dig som vit-man-utan-social-dysfunktionalitet-eller-minoritetstillhörande-hatare. (Källa: Det mesta du skriver)

En självgod självhatare helt enkelt :tummenupp

"OMG vad jag hade kunnat ge mycket pengar för att du hade sagt så där till mig irl." :hihi

Hur får du detta till att gälla bara just muslimer? Sure, det var burkhan som diskuterades men jag anser självklart att Livets Ord, Pingstvänner, Scientologerna, Chassider mfl religiösa galningar är lika puckade. De gör också galenskaper och gömmer sig bakom religion.

Nu kanske inte just svenska kyrkan är kända för att skrika, skräna, bomba, mörda mm, men deras naiva tro likställer jag med tron på jultomten. Jag är ledsen om inte det framgick.

Floskla på du om du nu vet så mycket om mig. :tungan Jag tycker faktiskt det är lite läskigt med såna där jesusfiskar som en del kör omkring med bak på bilen. Kickar backspegeln direkct på de jävlarna!:yoparty
Andelen burkabärare är aningens högre i den muslimska världen, så jag utgick från det. Jag tycker nog att kristendomen är precis lika kass, fast på andra sätt. Men du kanske tycker att systematiska barnvåldtäkter av katolska präster är en helkväll?

Jag tycker inte att någon har rätt att förringa en annan människas tro, det är ett rent vidrigt beteende faktiskt. Lika illa som att tvinga på andra sin tro.

Floskler brukar faktiskt stämma i en rent skrämmande grad. Och ja, jag har pin-pointat dig rätt bra. :)

Gut! Det hade blivit lite pinigt annars. Det som då gör mig lite förundrad är hur en person som "tillhör" en av världshistoriens mest bespottade grupper, kan vara så intolerant mot andra utsatta grupper. Förklaring, tack.

Mycket enkelt. Ta seden dit man kommer. Moral, etik och framför allt etikett är en akut bristvara hos allt fler i dagens samhälle. Bara för att jag är gay betyder inte heller att jag omfamnar alla andra som också är gay. När jag kollar efter semesterresor utomlands kommer ofta frågan om hur pass öppet gay man kan vara i just det landet. Älskar att promenera hand i hand med min gubbe men det är faktiskt fortfarande olagligt att göra det i vissa länder. Men det skulle inte heller hindra oss från att åka dit. Tar seden dit jag kommer mao.

"OMG vad jag hade kunnat ge mycket pengar för att du hade sagt så där till mig irl." :hihi

Det där har du ju förvanskat din stackare, hahaha! :tummenupp

Vad seriös du är. :rolleyes:

1. Ändra texten.
2. Taget från en helt annan persons gästbok = Inget direkt hot även om det hade verkligen hade varit menat som ett hot.
3. Betyder fortfarande bara att man blir frustrerad och förvånad över hur olika bemött man blir på nätet jämfört med verkligheten.

Ärligt talat, ska du citera så bör du nog skippa att ändra i texten om det inte tydligt framgår att det är gjort med ironi.

Last edited:
Det där har du ju förvanskat din stackare, hahaha! :tummenupp

Nu har väl inte jag påstått att det där är något du sagt eller hur?!

3. Betyder fortfarande bara att man blir frusrerad och förvånad över hur olika bemött man blir på nätet jämfört med verkligheten..

Ja, det är synnerligen mycket svårare att få folk att hålla med om man inte har möjligheten att klå upp dem på plats.

Last edited:
Det är bara här på SH det kan bli sådan diskussion, om något så självklart. :hihi Man får sig en stunds läsning och lite garv till fikat' i alla fall. :tummenupp

Andelen burkabärare är aningens högre i den muslimska världen, så jag utgick från det. Jag tycker nog att kristendomen är precis lika kass, fast på andra sätt. Men du kanske tycker att systematiska barnvåldtäkter av katolska präster är en helkväll?

Jag tycker inte att någon har rätt att förringa en annan människas tro, det är ett rent vidrigt beteende faktiskt. Lika illa som att tvinga på andra sin tro.

Helt riktigt, men hur har det inte framgått att jag inte är en religionsivrare, oavsett religion? Läs, tack. :tungan

Floskler brukar faktiskt stämma i en rent skrämmande grad. Och ja, jag har pin-pointat dig rätt bra. :)

Du menar att jag har rätt angående självgod självhatare då? :D Visste jag redan iofs.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back