Hittar inte trådlöst nätverk...

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
En dag slutade en bärbar acer travelmate 4600 att hitta nätverket. Jag tänkte att det kanske hade och göra med det lånade OS jag hade lagt in. Idag la jag in ett annat och jag har kvar samma fel. Det fungerar utmärkt när jag kör på kabel men inte via luften.

Kan söka efter trådlösa nätverk men då hittar den inte nåt.

Fungerar bra på två andra datorer.

Någon som har ett tips?

Du har ingen sån där "nät-avstängningsknapp" på sidan av datorn som du kan ha kommit åt?!"

Jag satt en hel dag och svor över att min jobb-laptop inte hittade nätverket hemma för att dagen efter få syn på en liten knapp på datorn som jag aldrig hade sett tidigare. Den stängde helt enkelt av trådlös-funktionen...

Bifogat

• wifi.jpg
    wifi.jpg
    20 KB · Visningar: 77
Last edited:
Tja. Du måste vara lite mer specifik om man ska kunna hjälpa dig men jag kan ge några förslag.
Antingen är det så att det finns en knapp på datorn som stänger av nätverket som någon skrev här ovan.
Alternativ två är att du kör vista och du har dolt SSID på nätverket så att det inte ska dyka upp om någon söker.
Microsoft har nämligen valt att göra det så att Vista ska vara mer eller mindre omöjligt att använda med dolt SSID. (Dom hävdar att det fungerar men man får ansluta lite annorlunda men i praktiken så tappar datorn nätverket titt och tätt och hittar inte tillbaka)

Om du har dolt SSID så är det bara att slå på så att SSID sänds ut. Det tillför nämligen inte någon säkerhet. Det som händer när man stänger av SSID är att routern slutar sända ut sitt namn. Istället sänder alla datorer som är anslutna till routern ut dess namn för att ropa på den vilket innebär att i praktiken så blir det så att istället för att en router talar om att den finns så får man flera datorer som talar om att det finns en router och vad nätet heter.

Du har ingen sån där "nät-avstängningsknapp" på sidan av datorn som du kan ha kommit åt?!"

Jag satt en hel dag och svor över att min jobb-laptop inte hittade nätverket hemma för att dagen efter få syn på en liten knapp på datorn som jag aldrig hade sett tidigare. Den stängde helt enkelt av trådlös-funktionen...

På tidigare datorer har jag haft en likadan knapp som du har på bilden där. Så, jag letade efter en likadan här. Hittade inte nåt. DÄREMOT hittade jag, efter att ha letat i en nedladdad manual, en knapp så mest bara såg ut som en lampa. Märkligt utformad knapp minsann. Dock fungerar det igen.

Tack för hjälpa båda två!

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...