Har råkat ut för detta fenomen två gånger nu;
Har en tuta kopplad direkt till hojbatteriet via ett 30A-relä (sånt man hittar överallt)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Rela/Rela-2000017796/
kopplat via ordinarie tut-knapp givetvis.
Har en DT125LC 1985 och en YZF-R6 2001. Båda cyklar var kopplade på detta vis (DT:n då den var för klen kopplad på ordinarie vis, R6:an då jag har en kompressortuta som kräver mer kräm)
Det började med DT:n för kanske två månader sen, mitt i natten, började spontantuta utav bara helvete (som om nån höll in tutknappen). Det slutade inte förrän jag, yrvaken som jag var, kastade mig ut o ryckte ut första bästa kabel jag hittade. Men relät verkade inte ha brunnit/pajat, för dagen efter när jag kopplade ihop allt igen för att felsöka så betedde det sig normalt igen. Återställde sedemera tutans system till originalkablaget.
När jag skulle ladda R6:ans batteri så parallellkopplade jag det med DT:ns batteri för att väcka det till liv (laddaren ville inte veta av R6:ans stendöda batteri annars). Jag går in, fixar med annat, och kanske 20 minuter senare - "TÖÖÖÖÖT". Samma sak med R6:an.
Gemensam faktor här: 30A-relä och DT:ns lilla skitbatteri. Någon med erfarenhet/kunskap om detta? Vill ju inte behöva slänga en perfekt fungerande tuta (som låter mer än originalskittutan) bara för att reläerna inte går att lita på
Värt att nämna är väl kanske att det småregnade lite den här gången. Men det känns inte relevant, då det inte regnade när DT:n fick spatt.
Har en tuta kopplad direkt till hojbatteriet via ett 30A-relä (sånt man hittar överallt)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Rela/Rela-2000017796/
kopplat via ordinarie tut-knapp givetvis.
Har en DT125LC 1985 och en YZF-R6 2001. Båda cyklar var kopplade på detta vis (DT:n då den var för klen kopplad på ordinarie vis, R6:an då jag har en kompressortuta som kräver mer kräm)
Det började med DT:n för kanske två månader sen, mitt i natten, började spontantuta utav bara helvete (som om nån höll in tutknappen). Det slutade inte förrän jag, yrvaken som jag var, kastade mig ut o ryckte ut första bästa kabel jag hittade. Men relät verkade inte ha brunnit/pajat, för dagen efter när jag kopplade ihop allt igen för att felsöka så betedde det sig normalt igen. Återställde sedemera tutans system till originalkablaget.
När jag skulle ladda R6:ans batteri så parallellkopplade jag det med DT:ns batteri för att väcka det till liv (laddaren ville inte veta av R6:ans stendöda batteri annars). Jag går in, fixar med annat, och kanske 20 minuter senare - "TÖÖÖÖÖT". Samma sak med R6:an.
Gemensam faktor här: 30A-relä och DT:ns lilla skitbatteri. Någon med erfarenhet/kunskap om detta? Vill ju inte behöva slänga en perfekt fungerande tuta (som låter mer än originalskittutan) bara för att reläerna inte går att lita på

Värt att nämna är väl kanske att det småregnade lite den här gången. Men det känns inte relevant, då det inte regnade när DT:n fick spatt.
Last edited: