30A-relä kortsluter/självsluter...?

Henraisse

Medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Ekerö
Hoj
Yamaha YZF-R6 -02
Har råkat ut för detta fenomen två gånger nu;

Har en tuta kopplad direkt till hojbatteriet via ett 30A-relä (sånt man hittar överallt)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Rela/Rela-2000017796/

kopplat via ordinarie tut-knapp givetvis.

Har en DT125LC 1985 och en YZF-R6 2001. Båda cyklar var kopplade på detta vis (DT:n då den var för klen kopplad på ordinarie vis, R6:an då jag har en kompressortuta som kräver mer kräm)

Det började med DT:n för kanske två månader sen, mitt i natten, började spontantuta utav bara helvete (som om nån höll in tutknappen). Det slutade inte förrän jag, yrvaken som jag var, kastade mig ut o ryckte ut första bästa kabel jag hittade. Men relät verkade inte ha brunnit/pajat, för dagen efter när jag kopplade ihop allt igen för att felsöka så betedde det sig normalt igen. Återställde sedemera tutans system till originalkablaget.

När jag skulle ladda R6:ans batteri så parallellkopplade jag det med DT:ns batteri för att väcka det till liv (laddaren ville inte veta av R6:ans stendöda batteri annars). Jag går in, fixar med annat, och kanske 20 minuter senare - "TÖÖÖÖÖT". Samma sak med R6:an.

Gemensam faktor här: 30A-relä och DT:ns lilla skitbatteri. Någon med erfarenhet/kunskap om detta? Vill ju inte behöva slänga en perfekt fungerande tuta (som låter mer än originalskittutan) bara för att reläerna inte går att lita på :(

Värt att nämna är väl kanske att det småregnade lite den här gången. Men det känns inte relevant, då det inte regnade när DT:n fick spatt.
 
Last edited:
1. Reläet är defekt.
2. Det har kommit vatten i reläet som gör att det blir överslag.
3. Tillslaget av reläet (86) får av någon anledning en plus-spänning.
 
1. Reläet är defekt.
2. Det har kommit vatten i reläet som gör att det blir överslag.
3. Tillslaget av reläet (86) får av någon anledning en plus-spänning.

Har det kommit vatten i reläet så syns det om man öppnar det.
Reläen
ska placeras med pinnarna nedåt så fukt kan komma ut
annars
får man borra ett 3mm hål i den sidan som är nedåt så kondens kan komma ut
och så placeras med fördel reläer där dom inte blir blöta.....
från regn eller vägsprut
 
Last edited:
Hade ett slutande 30 amp's relä från Biltema kopplat till mina xenonkittade extrsljus som levde sitt eget liv ibland.
Vaknade flera nätter att det var diskoljus i sovrummet.
Trodde först att det var från järnvägen.

Tills jag en natt gick upp för att kolla vad det var. 3 st 75 watts xenon som idiotblinkade som en duracellkanin kopplad till 220 volt.

Det var fukt i reläet.
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top