Hitta låten - svårighetsgrad: SVÅR

was wollen wir trinken

Oj, det var ju inte bara scooter som samplat den där slingan såg jag efter att ha sonderat youtube,...

Inte rätt tyvär...

Det är en ganska lugn, stämningsfull slinga och ljudbild på låten jag jag söker. Har legat som bakgrund i rätt seriösa radioinslag, gissningsvis just för att den är ganska stämningsfull.

på spotify, sök efter (artist - låt):

boom bip - one of eleven
biosphere - iberia eterea
sök sen på biosphere och snabblyssna igenom albumen 'patashnik', 'substrata' och 'insomnia'. :rolleyes:

autechre - second bad vilbel
http://www.youtube.com/watch?v=zF7VwQNv9Kk
[YOUTUBE-ID]zF7VwQNv9Kk[/YOUTUBE-ID]

autechre - kalpol introl
http://www.youtube.com/watch?v=huo8PXssoOw&feature=related
[YOUTUBE-ID]huo8PXssoOw&feature=related[/YOUTUBE-ID]

boards of canada - music is math
http://www.youtube.com/watch?v=F7bKe_Zgk4o&feature=related
[YOUTUBE-ID]F7bKe_Zgk4o&feature=related[/YOUTUBE-ID]

boards of canada - in a beautiful place...
http://www.youtube.com/watch?v=zVWcptE6UAI&feature=related
[YOUTUBE-ID]zVWcptE6UAI&feature=related[/YOUTUBE-ID]

på spotify, sök efter (artist - låt):

boom bip - one of eleven
biosphere - iberia eterea
sök sen på biosphere och snabblyssna igenom albumen 'patashnik', 'substrata' och 'insomnia'. :rolleyes:

Jag tror att jag snabblyssnat igenom alla biosphere-låtarna utan framgång.
Biosphere är lite fÖr mycket ljudbildsexperimenterande och för lite melodislinga...

Första gången jag sökte slingan var det för att lägga in som ringsignal på mobilen. (ICKE-polyphonisk)

Last edited:
Som du beskriver har låten varit ett "gränsfall" till radiomusik, och det passar ju ATB bra in på tycker jag, många av deras låtar spelades väldigt få gånger på radio men blev ändå ganska kända.

[YOUTUBE-ID]0yqwWzIJhjY[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]ee16wUqU2Fg[/YOUTUBE-ID]

Edit: Lite Youtube länkar också.

Last edited:
Som du beskriver har låten varit ett "gränsfall" till radiomusik, och det passar ju ATB bra in på tycker jag,

Fast ATB har jag redan uteslutit vid ett eller två tillfällen tidigare i tråden ;)
...Däremot mottages alla försökt att hjälpa tacksamt! :tummenupp

Tyckte f.ö. ATB var rätt bra när det begav sig så jag kan ju lyssna på länkarna av rent nostalgiska skäl.

Fast ATB har jag redan uteslutit vid ett eller två tillfällen tidigare i tråden ;)
...Däremot mottages alla försökt att hjälpa tacksamt! :tummenupp

Tyckte f.ö. ATB var rätt bra när det begav sig så jag kan ju lyssna på länkarna av rent nostalgiska skäl.

Aha ok, läste inte genom.

Vissla låten och lägg upp ljudklipp! :D

Bara ett förslag lixom - bakgrundsmusik till ett program. Ring//mejla producenten och få namn på låten.

Jag har gjort så, fick hjälp!!

Last edited:
Inte nå'n av låtarna från Layercake?

Hittar inte namnet, men t.ex. spola fram till 7.05-7.15 i videon så hör man lite av en av dem. Finns en del snarlika.

[YOUTUBE-ID]qfdktvDuIlU[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Bara ett förslag lixom - bakgrundsmusik till ett program. Ring//mejla producenten och få namn på låten.

Jag har gjort så, fick hjälp!!

Jo,jag borde ha gjort det men nu är det så länge sedan att jag inte minns exakt vilket program det var och när.. Blir lite för många producenter att kontakta tyvär. Däremot kommer jag göra det på stört om/när jag hör den användasigen.

Då undrar jag, när du hörde låten, vilket intryck av den fick du, var melodin glad, sorglig, mäktig du hajar.

Edit: Slog låten någongång ut, dvs stanna och sen gick typ slingan igång igen utan någon bakgrundsmusik för att sen bygga upp låten igen?

Det var en ganska seriös stämning men med den där slingan som loopades. Musiken användes som bakgrund på relativt seriösa reportage. Inte dramatiska reportage men seriösa, typ skildringar av andra länder.

Om du ser de inlänkade låtarna så kan man säga att Eple är för glad för att vara spot-on...

"Inner Self" är den låt som jag tycker är mest snarlik både ljudbildsmässigt och "stämningsmässigt"

"Schattenmelodie" som finns på Spotify loopar en diffus melodislinga som jag tycker är lik som melodislinga, även om det ljudspåret är förvrängt för övrigt...

Inte nå'n av låtarna från Layercake?

Hittade bara den här... En riktigt bra gissning men inte rätt. Det känns som vi är på rätt spår ljudmässigt.[YOUTUBE-ID]rCsfUXFmBDQ[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Radio Dept. - It's personal (iofs från 2006)
[YOUTUBE-ID]XqWxd9u4PVI[/YOUTUBE-ID]

Är detta en sån där tråd där alla kan fråga om svåra låtar?
Isåfall vill jag ha reda på denna:
Kan inte texten riktigt, men den går något såhär:
"Förlåt att jag slog dej hårt i magen, men ibland blir jag så AAAAAAAAAAAAAAARRRRRGGGGG!!!"
Det sker en abrupt tempoväxling i låten, från att ha varit melodiös pop går den på "ARG" till att vara närmast dödsmetal.
Låten spelades minst 2 gånger på P3 nån gång 1995-1999...
Vem vet?

Är detta en sån där tråd där alla kan fråga om svåra låtar?
Isåfall vill jag ha reda på denna:
Kan inte texten riktigt, men den går något såhär:
"Förlåt att jag slog dej hårt i magen, men ibland blir jag så AAAAAAAAAAAAAAARRRRRGGGGG!!!"
Det sker en abrupt tempoväxling i låten, från att ha varit melodiös pop går den på "ARG" till att vara närmast dödsmetal.
Låten spelades minst 2 gånger på P3 nån gång 1995-1999...
Vem vet?

HAHA fyfan, låter som årtiondets stolpskott iaf!:D

Jag undrar ifall det är någon som känner till låten som Svt spelar i bakgrunden i trailern till serien Being human.

R.e.m

Söker en R.E.M låt, börjar med en ganska irriterande gitarrloop (eller vad man ska kalla det) sen fortsätter samma loop genom hela låten!
viiioo viiioo viioo viioo viioo typ :va
Inte så lätt att veta vilken men det är det enda jag har att gå på, tror att låten finns med på ett album med svart baksida :va
Inte så lätt kanske?
Spela låten i lumpen nästan dagligen (typ 10 år sedan) fan va gammal man börjar bli :D

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra