Hitta låten - svårighetsgrad: SVÅR

Det enda som fanns på Spotify var från 2008... det jag söker är som senast från typ 03-04...
Deras album The Jade Motel kom ut 2008 men låtarna de har på plattan gjordes mkt tidigare än det då de haft problem med diverse skivbolag. Det var därför jag tänkte på dem. Jävla nöt du har gett oss då, blir fan tokig när jag inte vet :mad:

ok din lilla vårlök; gör en kort sammanfattning om det du 'vet' om låten, vilka referenser som mest liknar etc etc.

Vi drar det igen då, med någon kompletering:

• Låten har användes en del på både SVT och SR som bakgrundmusik i en del reportage i typ P3 Transit och liknande.
  • Jag hörde melodislingan som bakgrundsmusik på en del profilsidor på nån community runt 2001-2003 så låten är gissningsvis från den eran. Kan ha givetvis producerats tidigare men senast 02-03
  • Spelades INTE påkommersradio för då borde jag ha hört den då jag lyssnat mycket på radio.
  • Spotify - "Schattenmelodie" (Endast en abstrakt melodislinga) påminner melodiemässigt om den eftersökta...
  • Låten/Artisten kan heta något som är inne på rymdtema, Jag har ett svagt minne av att jag tankade hem en wav-fil med melodislingan som någon använde som bakgrundsmusik på sin profilsida ovh minns jag inte fel så hette filen typ [rymdrelaterat].wav... typ satellite.wav eller orbit.wav eller inspace,wav eller något åt det hållet... (Det är dock vare sig Orbital eller The Orb enligt Spotify)
  • Har gemensamma drag med följande låtar....:

"Inner Self" - DJ Kambo (Främst electro-slinga/melodin.)
[YOUTUBE-ID]3CbU3cGplj8[/YOUTUBE-ID]

"Spineless Jelly" - FSOL (Partiet mellan 2:00 och 2:30 i låten)
[YOUTUBE-ID]cvrB-AxECPk[/YOUTUBE-ID]

Eple - Röyksopp (blip-blop-Melodislingan är åt samma håll)
[YOUTUBE-ID]IkvXcvb7rkg[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Jag tror du måste gå vidare. Jag hade delar av en fransk reggealåt inspelad från en hyrbilsradio i St Maxim i juli 2006 fram tills nyligen på telefonen, knäckte aldrig den nöten.

För övrigt tror jag det är The Knife du söker, stämmer hyfsat på kriterier.

För övrigt tror jag det är The Knife du söker, stämmer hyfsat på kriterier.

Är inte de för "nya"?
Låten lär som sagt vara producerad innan 03-04 och ännu mer troligt innan 02...
Jag har aldrig hört någon sång i låten även om det inte utesluter sång eftersom man ofta använder instrumentalversioner när det ska ligga som bakgrundsmusik.

Med tanke på att det var flera personer som använde just den där låten/slingan på sina profil-sidor (tror det var på Playahead) så kan den ju inte varit helt okänd även om det inte var något som spelades på kommersradio.

Last edited:
Last edited:
Är inte de för "nya"?
Låten lär som sagt vara producerad innan 03-04 och ännu mer troligt innan 02...
Jag har aldrig hört någon sång i låten även om det inte utesluter sång eftersom man ofta använder instrumentalversioner när det ska ligga som bakgrundsmusik.

Med tanke på att det var flera personer som använde just den där låten/slingan på sina profil-sidor (tror det var på Playahead) så kan den ju inte varit helt okänd även om det inte var något som spelades på kommersradio.

The Knife gjorde genombrott tidigt på vintern 2001 vad jag vet och det var med låten Bird.
Den skivan finns inte på Spotify dessvärre.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT