High/Low knappen?

Village Wheeler

Need for speed
Gick med
21 May 2004
Hoj
GSXR 750-05,husaberg 501-96
Hur myket extra kostar det till installera sådan till R1 turbo?Hur o vart o på vilket sätt skall den installeras?Tänk att den sku vara bra att ha på low med låga växlar o sen på high när man har större växlar.tex 400m körning.Eller på low vid vanlig landsväg o gatu körning.Har jag någonting rätt i mina tankar??? :va

En normal wastegateklocka (som du hittar på en bil) funkar som så att när du får högre laddtryck får även membranet i wastegaten ett högre tryck på sig så att den tvingar wastegaten att öppna och du får en reglerfunktion. Kopplar du bort slangen (eller på annat sätt ändrar laddtrycket till wastemembranet) som går från insugsplenumet till wastegatemembranet får du ett högre laddtryck än vanligt. Det hela sköts med hjälp av en vanlig 12 volts luftventil. Wastegaten är fjäderbelastad så den kommer inte att kunna stå emot hur höga laddtryck som helst trots att laddtryck saknas på wastegatemembranet.

Last edited:
Village Wheeler skrev:
Hur myket extra kostar det till installera sådan till R1 turbo?Hur o vart o på vilket sätt skall den installeras?Tänk att den sku vara bra att ha på low med låga växlar o sen på high när man har större växlar.tex 400m körning.Eller på low vid vanlig landsväg o gatu körning.Har jag någonting rätt i mina tankar??? :va

Marklund tar 350kr för sina, mycket enkel att installera.

Finns ett par sätt att göra detta på

Dels det enklare sättet att bara dumpa ut en del av trycket till membrandosan

via T - stycke och magnetventil eller som mc xpress gör med en pneumatisk

knapp ( ventil) detta sätt funkar hyggligt men är inte 100% tillförlitligt

Det absolut bästa sättet är att använda en dubbeltrycksatt membrandosa

det vill säga att man lägger mottryck på baksidan av membranet som på så sätt håller imot snabbare spoolup stabilare laddtryck mm

Räkneexempel : säg att vi har en dosa som ger 1 bars laddtryck

vi lägger mottryck på baksidan via magnetventil+ tryckregulator

och vi lägger 0,5 bars mottryck på baksidan då måste turbon ladda 0,5 bar mer för att övervinna mottrycket det vill säga 1,5 bar blir det nya trycket

ATT låta turbon ladda BARA mot fjädern i wastgaten ÄR INTE ABSOLUT INTE

tillrådigt det kan ge alvarliga skador på såväl turbo som motorkomponenter

Avgasmottryck är en av dom faktorer som rejält dödar stackars hojmotorer

Peter

andersson turbo skrev:
ATT låta turbon ladda BARA mot fjädern i wastgaten ÄR INTE ABSOLUT INTE

tillrådigt det kan ge alvarliga skador på såväl turbo som motorkomponenter

Avgasmottryck är en av dom faktorer som rejält dödar stackars hojmotorer

Peter

Nu fattar jag inte riktigt :confused: är inte det de normala sättet att reglera laddtrycket, åtminstonde på en hoj , om man bra har ett laddtryck. eller missförstod jag vad du menade.

//R1 T

R1 T skrev:
Nu fattar jag inte riktigt :confused: är inte det de normala sättet att reglera laddtrycket, åtminstonde på en hoj , om man bra har ett laddtryck. eller missförstod jag vad du menade.

//R1 T

Sorry förtydligande kan vara på sin plats

Brinken menade på att wastgaten öppnar mot fjädertrycket även om laddtryck saknas mot membranet

AJJABAJA väldigt skadligt

andersson turbo skrev:
Sorry förtydligande kan vara på sin plats

Brinken menade på att wastgaten öppnar mot fjädertrycket även om laddtryck saknas mot membranet

AJJABAJA väldigt skadligt

Då är jag med :)

När man ändå är på nätet och frågar... kan man även fråga Google - och få lite mer tips och idéer från andra som provat. Även sporthoj.com's inlägg dyker upp på google. Det finns lite varianter på att reglera boosten.

T.ex:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=wastegate++regulator++creep&btnG=Sök&meta=
http://www.autospeed.com/cms/search/index.html?scope=&keywords=wastegate&Search=Search

Det mest exakta sättet att kontrollera överladdningen är att låta en boostsensors signal styra pulsbreddsmoduleringen till ena eller båda styrventilerna på en motkopplad wastegate - om man nu inte kostar på sig att använda sig av en proportionalventil (som kräver en analog styrelektronik jämfört med av/på switchning för PCM'en) - fast egentligen inte om man vet hur man kan göra en PCM-signal att bli analog med hjälp av en enkel R/C integrering. Tvärt om är lite bökigare.

T.ex. http://www.nlrsystems.com/pages/boost_con.html är ett exempel på en pulsbreddsmodulerad laddtrycksstyrning. Det finns många olika system, bättre och sämre.

andersbrink skrev:
När man ändå är på nätet och frågar... kan man även fråga Google - och få lite mer tips och idéer från andra som provat. Även sporthoj.com's inlägg dyker upp på google. Det finns lite varianter på att reglera boosten.

T.ex:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=wastegate++regulator++creep&btnG=Sök&meta=
http://www.autospeed.com/cms/search/index.html?scope=&keywords=wastegate&Search=Search

Det mest exakta sättet att kontrollera överladdningen är att låta en boostsensors signal styra pulsbreddsmoduleringen till ena eller båda styrventilerna på en motkopplad wastegate - om man nu inte kostar på sig att använda sig av en proportionalventil (som kräver en analog styrelektronik jämfört med av/på switchning för PCM'en) - fast egentligen inte om man vet hur man kan göra en PCM-signal att bli analog med hjälp av en enkel R/C integrering. Tvärt om är lite bökigare.

T.ex. http://www.nlrsystems.com/pages/boost_con.html är ett exempel på en pulsbreddsmodulerad laddtrycksstyrning. Det finns många olika system, bättre och sämre.

Håller fullständigt med där

men då pratar vi andra prislägen

laddtryckskontrollen fån innovative (msbc-1) är bland det bästa på marknaden men den kostar väl runt 6 tusen vad ja minns

Riktig återkopplad laddtycksstyrning är skitsvårt säger dom flesta som försökt konstruera sådana

Man skiljer på återkopplade å dom som bara är styrda med "dutycycle"

man taktar en ventil som släpper ut trycket som man lägger till wastegaten

Exempel man taktar på 30hz och beroende på hur långt av den pulsen man använder 5-95 % brukar man ligga i mellan så får man då olika laddtryck
men detta måste testas under färd och kan inte kompensera för en dålig wastgate

Man kan alltså få "boostcreep" fast man styr sin gate elektroniskt

En återkopplad styrning därimot kan man ange det önskade trycket som man vill ha men eftersom alla wastgates lever sitt eget liv så blir regleringen svår

man får offtast ett vandrande laddtryck för att styrsystemet försöker överkompensera åt olika håll hela tiden (svängningar)

Mitt DTA sprut har denna återkopplade funktion men jag har inte fått denn att fungera utan jag kör med fast dutycycle i stället

systemen har offtast så kallade "pid faktorer " som skall ställas in för att få önskat betende men inte heller de är lätt att justera i 250 blås

Har förnärvarand väldigt höga förväntningar på NIRA systemet som jag ska prova nästa sommar dom säger att dom har en genialisk laddtryckskontroll

hehehe :tummenupp

andersson turbo skrev:
Man skiljer på återkopplade å dom som bara är styrda med "dutycycle"

Jag fnulade lite förra vintern på det här och kom väl fram till att det bästa vore att ha en adaptiv boostkontroller som får lära/mappa sig den olinjära funktion man har i reglersystemet (wastegate kontra laddtryck bör/är-värde) så att den inte behöver lära sig från noll utan har någon form av grunddata att extrapolera (dvs utanför de vanliga gränserna man har data på) på när man råkar på nya extremvärden samt införa någon form av smart integrering så att inte laddtrycket åker jojo upp och ned. Jag kom så långt att jag köpte (ahem, beställde hem gratis "samples") PIC-kretsar. Sen blev jag sjuk. Har iaf grundspecarna nedplitade hemma på PC'n. Med rätt stor inbyggd flash lär man iaf kunna få till en rätt hyffsad bra upplösning på mappen, iaf så bra att den duger att mappa i steg om 0.05 Bar eller bättre. Resten av funktionaliteten är rätt banal, dvs att skapa effektrampning över varvtalet och vald växel. Hm...

Finns faktiskt rätt mycket att hämta här på jobbet, testutveckling mätsystem 3G-produkter. T.ex. uteffektmätning och lineärisering av variabla dämpare är vad man får brottas med dagligen.

Fan att dygnet inte har 48 timmar!

andersbrink skrev:
Jag fnulade lite förra vintern på det här och kom väl fram till att det bästa vore att ha en adaptiv boostkontroller som får lära/mappa sig den olinjära funktion man har i reglersystemet (wastegate kontra laddtryck bör/är-värde) så att den inte behöver lära sig från noll utan har någon form av grunddata att extrapolera (dvs utanför de vanliga gränserna man har data på) på när man råkar på nya extremvärden samt införa någon form av smart integrering så att inte laddtrycket åker jojo upp och ned. Jag kom så långt att jag köpte (ahem, beställde hem gratis "samples") PIC-kretsar. Sen blev jag sjuk. Har iaf grundspecarna nedplitade hemma på PC'n. Med rätt stor inbyggd flash lär man iaf kunna få till en rätt hyffsad bra upplösning på mappen, iaf så bra att den duger att mappa i steg om 0.05 Bar eller bättre. Resten av funktionaliteten är rätt banal, dvs att skapa effektrampning över varvtalet och vald växel. Hm...

Finns faktiskt rätt mycket att hämta här på jobbet, testutveckling mätsystem 3G-produkter. T.ex. uteffektmätning och lineärisering av variabla dämpare är vad man får brottas med dagligen.

Fan att dygnet inte har 48 timmar!
Andersbrink/andersson,borde inte ni träffas????

andersson turbo skrev:
Som en Date då liksom :banana :7peta hahah

vi brukar snacka på räjsbanan här munhuggs vi bara lite

inget alvarligt

peter
Tänkte bara att eftersom ni ändå snackar datiska båda två så borde ni ju kunna hitta på nå jävulska prylar ihop :hihi

andersson turbo skrev:
vi brukar snacka på räjsbanan här munhuggs vi bara lite

Det är t.o.m. så att vi skjuter våra växellådorna i synk. Hm, i sank kanske det ska vara...

Btw, hur såg din låda ut efter haveriet? Jag har inte vågat öppna min än...

Mer munhuggande blir det, jag har spart det bästa krutet... släpper loss det nångång efter nyår när det lappsjukan börjar blir allt för närgången. :tomten

andersbrink skrev:
Det är t.o.m. så att vi skjuter våra växellådorna i synk. Hm, i sank kanske det ska vara...

Btw, hur såg din låda ut efter haveriet? Jag har inte vågat öppna min än...

Mer munhuggande blir det, jag har spart det bästa krutet... släpper loss det nångång efter nyår när det lappsjukan börjar blir allt för närgången. :tomten

Den va rejält dålig tur ja hadde en ny på vinden

så den sitterihop igen känns skönt å ha en hel moppe stå över vintern

Va sägs om 2 sånna här då på din moppe
då kanske de blir lite fart hehe

Dom ska sita på en porche 911 effektmål 750-800hk

Bifogat

• tyrbo 002.jpg
    tyrbo 002.jpg
    129.4 KB · Visningar: 130
  • tyrbo 001.jpg
    tyrbo 001.jpg
    141.5 KB · Visningar: 140
Last edited:
kolla http://www.speedparts.se/ under uppgraderings turbo längst ner på den sidan finns lite grejer så du kan fixa 2 olika laddtryck om det va det du ville lilla turbon från en saab 900s ska kunna funka bra oxå inte hundra men men annars e det väll bara att :fatta! :smasha på mig.

andersbrink skrev:
De där får ju bara plats med mellan bakhjulet och svinginfästningen - och knappt det! :D

Däremot en mcx500, ja tack!

Lustigt för det är precis vad detta är fast med 8ans avgashus i stället

men samma turbin mindre hus för den ska ju sitta som dubbelturbo

http://www.turboservice.se/KX500.html

andersson turbo skrev:
Lustigt för det är precis vad detta är fast med 8ans avgashus i stället men samma turbin mindre hus för den ska ju sitta som dubbelturbo

Jag har sett hur det ser ut på Kurts å Ronnys hojar. Satans trångt! Å andra sidan... mycket vikt i fram som balanserar ut stor mage i bak på hojen.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP