andersbrink skrev:
När man ändå är på nätet och frågar... kan man även fråga Google - och få lite mer tips och idéer från andra som provat. Även sporthoj.com's inlägg dyker upp på google. Det finns lite varianter på att reglera boosten.
T.ex:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=wastegate++regulator++creep&btnG=Sök&meta=
http://www.autospeed.com/cms/search/index.html?scope=&keywords=wastegate&Search=Search
Det mest exakta sättet att kontrollera överladdningen är att låta en boostsensors signal styra pulsbreddsmoduleringen till ena eller båda styrventilerna på en motkopplad wastegate - om man nu inte kostar på sig att använda sig av en proportionalventil (som kräver en analog styrelektronik jämfört med av/på switchning för PCM'en) - fast egentligen inte om man vet hur man kan göra en PCM-signal att bli analog med hjälp av en enkel R/C integrering. Tvärt om är lite bökigare.
T.ex.
http://www.nlrsystems.com/pages/boost_con.html är ett exempel på en pulsbreddsmodulerad laddtrycksstyrning. Det finns många olika system, bättre och sämre.
Håller fullständigt med där
men då pratar vi andra prislägen
laddtryckskontrollen fån innovative (msbc-1) är bland det bästa på marknaden men den kostar väl runt 6 tusen vad ja minns
Riktig återkopplad laddtycksstyrning är skitsvårt säger dom flesta som försökt konstruera sådana
Man skiljer på återkopplade å dom som bara är styrda med "dutycycle"
man taktar en ventil som släpper ut trycket som man lägger till wastegaten
Exempel man taktar på 30hz och beroende på hur långt av den pulsen man använder 5-95 % brukar man ligga i mellan så får man då olika laddtryck
men detta måste testas under färd och kan inte kompensera för en dålig wastgate
Man kan alltså få "boostcreep" fast man styr sin gate elektroniskt
En återkopplad styrning därimot kan man ange det önskade trycket som man vill ha men eftersom alla wastgates lever sitt eget liv så blir regleringen svår
man får offtast ett vandrande laddtryck för att styrsystemet försöker överkompensera åt olika håll hela tiden (svängningar)
Mitt DTA sprut har denna återkopplade funktion men jag har inte fått denn att fungera utan jag kör med fast dutycycle i stället
systemen har offtast så kallade "pid faktorer " som skall ställas in för att få önskat betende men inte heller de är lätt att justera i 250 blås
Har förnärvarand väldigt höga förväntningar på NIRA systemet som jag ska prova nästa sommar dom säger att dom har en genialisk laddtryckskontroll
hehehe
