Helljus bländar polislaser?

Att passiva störare inte funkar har vi väl kommit fram till.
Backa upp att aktiva störare inte fungerar med lite info. Alla länkar hittills inkl dina egna pekar på motsatsen.

Nu var det iofs Klockringarens påstående i posten innan jag svarade på. (Läs).

De länkar jag pekade på var bra så till vida att de var hyfsat neutrala både för och emot. Alla dessa tester är mot "fixed pulse laser guns". Dvs, de har en fast pulsfrekvens och när man vet den så mjukvaruppdaterar störkompanierna sina störare och då kan man få en "extra" bromssträcka på några meter (framgår bland annat av den länk som jag gav till dig).

Vad jag kanske inte varit tillräcklig tydlig med när jag skriver kodad signal är så kallade "VPR - Varible Pulse rate gun". Alltså pulsfrekvensen varierar/hoppar. I nästa generation så hoppar den dessutom slumpmässigt. Snuten har hunnit ikapp (gammal skåpmat inom Försvaret men high-tech hos snuten). En slumpmässig signal kan inte förutsägas tillräckligt snabbt (som sagts några gånger). Och dessutom kan sådana lasermätare uppdateras lika enkelt som störarna via usb-kontakt och sedan klart.

Eftersom du inte orkar googla själv så gör jag ett försök till;

http://www.laserjammertests.com/apps/blog/
http://veilguy.blogspot.com/2011/03/laser-ally-lidar-speed-gun-high-tech.html
http://www.digitalallyinc.com/speed-guns.html
http://www.youtube.com/watch?v=Ac5DiRBxmrI

Och så vidare.

Om du fortfarande vill köpa en laserstörare och tro att du ska klara dig så varsågod.

Din argumentation verkar mest rikta in sig på vad du VILL ska funka.

:arsele

Haha - nu var det rätt länge sen jag höll på denna snutens lowtech inköp - gäller för övrigt även militära lasrar som målpekare/avståndsmätare en bra bit ovanför 904nm våglängd.

Folk håller på som barnungar i tråden på samma sätt som ungar - tekniken är överlägsen,snutbilarna är specialtrimamde me 967 hästar och säpochefen är robot igentligen.

Fel

Nu har inte jag tid och hålla på som en barnunge - det hade man som liten knatte.

Det går att minska reflektionen från ett fordon och samtidigt aktivt störa och därmed sätta system ur spel
Förstå det - båda varianterna funkar enskilt men blir då mycket svårare - med tanke på att dom flesta här nödeligen verkar kunna sköta en kaffebryggare,byta säkring i proppskåpet och skita så håll truten:rofl

Det här är utanför eran kunskap - seså iväg nu och be cheyen avkalka kaffebryggan,para er - vi snillen behöver mer industriarbetare för och bygga kapital:D

Har inte tid med dagis verksamhet:3freak:rofl

Haha - nu var det rätt länge sen jag höll på denna snutens lowtech inköp - gäller för övrigt även militära lasrar som målpekare/avståndsmätare en bra bit ovanför 904nm våglängd.

Folk håller på som barnungar i tråden på samma sätt som ungar - tekniken är överlägsen,snutbilarna är specialtrimamde me 967 hästar och säpochefen är robot igentligen.

Fel

Nu har inte jag tid och hålla på som en barnunge - det hade man som liten knatte.

Det går att minska reflektionen från ett fordon och samtidigt aktivt störa och därmed sätta system ur spel
Förstå det - båda varianterna funkar enskilt men blir då mycket svårare - med tanke på att dom flesta här nödeligen verkar kunna sköta en kaffebryggare,byta säkring i proppskåpet och skita så håll truten:rofl

Det här är utanför eran kunskap - seså iväg nu och be cheyen avkalka kaffebryggan,para er - vi snillen behöver mer industriarbetare för och bygga kapital:D

Har inte tid med dagis verksamhet:3freak:rofl

Hehe.

Show us the money or shut the fakking up.

:dummer

Det enda som behöver avkalkas här är kanske... Du?

Den som vill prova på grunderna för utstörning kan ju ta kärringens nattdukslampa med vanlig glödlampa(inte lysdiod/lysrör) - dom har ingen ir.
Har du en ficklampa ala biffig(glödlampa)/extraljus halogen eller så kan du prova och dränka sensorn på tv/stereon med det.

Håll den nära ir sensorn på tven/stereon - lokalisera den först så du inte tror det är parabolen på taket,skärmen eller så:3freak.

Prova sen och byta kanal på diverse avstånd - bara det enkla expreminentet förklarar en del.

Sensorn drunknar.

Haha!

Flame war!
:hihi

Annars tror jag att ett 11kW strypningskit är ett av de effektivaste passiva systemen!
:rolleyes:

/e
(smartphoneafatisk. :3freak)

Asså ja trodde de reckte mä å slå på heljuset? :va

:dummer :hihi

Nä man får ha med hjärnan i sånt här också.

Heljusets strålningspsektrum kan mycket väl mätta sensorn på prolasern så den inte känner av reflektionen.

Ligger bågen i lätt nedförsbacke o snutten lite snett uppåt så når ju strålen inte upp och kan störa - och så vidare:hihi

Finns mycket och tänka på - stealthplans piloter är inga mongos heller - dom vet när dom kan hittas:arsele

Det går inte skicka iväg ett mongo med ett stealthplan:rofl

Seså - stryp hojarna eller kör ifrån dom eller ta bussen:D

Asså ja trodde de reckte mä å slå på heljuset? :va

:dummer :hihi

Hahahaha! Humor på hög nivå :tummenupp

Schysst avatar från Bladerunner - en av mina favvofilmer från 80-talet.

Klockmongot. Antingen skojar du rejält mycket eller så är du dum på riktigt.

:kär

Hej mitt namn är Evelina Ålsgård

Jag jobbar som sjuksköterska på ett skyddat boende för folk med särskillda behov.

Vi ser här nu att en av våra boende/klienter har använt internet utan tillåtelse under användarnamnet "Klockringaren"

Vi kommer nu genast att spärra hans konto och han skall genast återgå till sin ordinare i dagverksamhet
med att tvätta bilar åt kommunen samt snickra tavelramar

Vi på personal Fjällgårdens Särskillda Hem ber om ursäkt om han stört eran förening

M.v.h

SSK

Evelina Åsgårds

Överläkare

Dan Trullsmann

Den som vill prova på grunderna för utstörning kan ju ta kärringens nattdukslampa med vanlig glödlampa(inte lysdiod/lysrör) - dom har ingen ir.
Har du en ficklampa ala biffig(glödlampa)/extraljus halogen eller så kan du prova och dränka sensorn på tv/stereon med det.

Håll den nära ir sensorn på tven/stereon - lokalisera den först så du inte tror det är parabolen på taket,skärmen eller så:3freak.

Prova sen och byta kanal på diverse avstånd - bara det enkla expreminentet förklarar en del.

Sensorn drunknar.

Jo. Ett sånt experiment kan ju visserligen styrka att det går att mätta en IR mottagare för fjärren vilket kanske till viss del är applicerbart på en IR mottagare i lasern.
Men det är ändå inte jämförbart.

I fallet med fjärren så är det frågan om en väldigt enkel IR sensor för 3 kr som är konstruerad för att läsa av en väldigt svag ljuspuls från en IR diod (som sänder ut svartkroppsstrålning som inte är vare sig koherent eller polariserad) under inomhusförhållanden där det finns väldigt begränsat med störande ljus. den blir väldigt lätt mättad och den har inga eller väldigt svaga mekanismer för att förhindra störningar. Detta då störningar inte är särskilt kritiskt. Om du får störningar så att din Tv inte tar emot signalen så kan du enkelt trycka igen på samma knapp.

I fallet med polisens laser så är det frågan om en betydligt dyrare sensor som är konstruerad för att vara svår att störa ut och den är avsedd att kunna användas under unomhusförhållanden i starkt solljus. Den är betydligt svårare att störa ut eller mätta.
Till att börja med så är ju laserljus koherent och polariserat. Dvs sensorn i polislasern behöver bara ta emot ljus som är koherent och polariserat. Det går att åstadkomma med enkla filter och gör störning med en svartkroppsstrålande ljuskälla typ en strålkastare betydligt svårare.

Det krävs väldigt mycket strålning inom rätt våglängd för att störa polisens laser. Dvs du kommer inte undan med ett vanligt extraljus på bilen. Det är för svag strålning. För att kunna störa måste du sända ut betydligt mer strålning än solen gör inom det vågländsområdet. Och det säger sig självt att om du ska lysa mer än solen så ska du ha rätt så rejäla extraljus.

Polisens första generation av lasermätdon var ganska enkla att störa ut.
Nyare nästan omöjliga.

Att passiva störare inte funkar har vi väl kommit fram till.
Backa upp att aktiva störare inte fungerar med lite info. Alla länkar hittills inkl dina egna pekar på motsatsen.

Det finns tester där man dokumenterat att man kan störa polisens pistoler.
Men det finns inga störare som kan göra det i alla lägen.

Dom äldre pistolerna hade fast pulsvidd. Dvs pistolen skickar ut laserpulser med ett fast intervall. Sen mäter den hur långt du färdas under en viss tid. Typiskt sett kollar den med >50 pulser.
En aktiv störare kan då känna av hur långt intervallet är och sedan börja sända ljuspulser strax innan den förväntar sig nästa puls.
Då kan man störa ut laserpistolen.

Moderna laserpistoler använder sig av variabel pulsvidd.
En del använder sig av ett fast mönster (typ att den andra pulsen kommer efter 5 ms, den tredje efter 13 ms, den 4:e efter 22 osv)
Där går det i vissa fall att störa ut den med lite mer avancerade metoder.
Då kan sensorn känna igen början på mönstret och utifrån en liten databas identifiera vilken pistol det är och vilket mönster den har och därefter börja sända störpulser strax innan nästa puls ska komma.
då går det att störa den.
Dock finns det två problem här.
Om det finns två pistolmodeller som börjar med samma sekvens men därefter skiljer sig åt så kommer inte störaren att kunna identifiera modellen och den kan då gissa fel. Då kommer den bara att funka ibland.
Om man uppdaterar programvaran i pistolen (Vilket görs ibland) så kan den börja sända med en annan frekvens och då känner inte störaren igen den alls och då kommer den inte att kunna störa pistolen. Då måste du uppdatera databasen i din störare för att den ska funka mot den pistolen med den versionen på programvaran.

Sen finns det den typen som sänder pulser med slumpat intervall. Dom är helt omöjliga att förutsäga när nästa puls kommer och dom går inte att störa ut med den metoden.

Med andra ord. En modern laserstörare kan störa vissa av dom laserpistoler som används men inte alla och i dom fall den funkar så kan den kanske köpa dig 100 meter extra att hinna bromsa in på.

Om man tycker att det är tillräckligt att en störare kanske funkar i 1 fall av 4 och då i bästa fall ger dig 100 meter (dvs polisen mäter dig på 300 meters håll istället för 400 meter) så kan man kanske hävda att den funkar.

Frågar du mig så tycker jag inte att det är tillräckligt bra för att man ska kunna säga att det funkar tillförlitligt.
Ingen. Inte ens någon tillverkare av laserstörare har visat upp något test där dom bevisar att den funkar.
Det dom i bästa fall har gjort är att dom visar upp testresultat där dom visar att deras störare framgångsrikt kan störa ut en viss modell med en viss version av mjukvaran i laserpistolen.
Men det räcker med att polisen har en annan modell eller en annan version av mjukvaran för att det inte ska funka. Och av naturliga skäl så har dom inte tillgång till alla versioner av programvaran för alla förekommande modeller av laserpistoler.

Så det säger sig självt att det inte kommer att funka i praktiken särskilt ofta.

Millisekunder snarare. Allt beroende på hur darrig konstapeln är på manschetten.
Dock kan motapparaten inte börja verka förrän laser de facto träffat hojen. Ock börjat mäta.....
Så sorry. (sedan finns det förstås ytterligare teknikaliteter i detta som vi kan återkomma till senare...:rolleyes:)

Nja. Det tar en liten stund i alla fall. så har man fast pulsvidd så kan en störare känna av den och räkna ut pulsvidden och därefter börja sända störpulser strax innan den förväntar sig nästa puls. då funkar det som sagt.

Dock så har dagens pistoler variabel pulsvidd och då funkar det bara om pistolen är av en modell och har mjukvara av en version som störaren kan känna igen.
Samt så klart att ingen annan pistol får ha en pulssekvens som börjar på samma sätt.

Polisens pistoler mäter avståndet vid 50+ ljuspulser. Detta för att man vill ha flera mätningar för att säkerställa att mätvärdena är korrekta.

Smartast måste väl vara att bygga stealth-bilar och motorcyklar, så laserstrålarna studsar i helt fel riktning. Här är två modeller som "säkert" funkar... :D

(byt bilens platta paneler mot speglar)

CAPEAstealth_swinston.jpg

Stealth-Bike-1843.jpg

Och det säger sig självt att om du ska lysa mer än solen så ska du ha rätt så rejäla extraljus.

Fast hade man extraljus som lyste mer än solen behövde man nog inte bry sig om polisen heller. Allt man lyste på skulle förintas ögonblickligen. :hihi

Allt går. Det svåra kostar bara lite mer och tar lite längre tid.

Alla specifikationer för polisens laser finns tillgängliga eller gå att ta fram. Eftersom en människa har tagit fram den tekniska pryl som används så finns det, troligtvis, en smartare människa som, med tillräckligt med tid och pengar, kan komma på hur den ska störas. Det finns en hel industri som inte gör något annat. Kallas försvarsindustrin.

MEN, och här kommer det stora men:et. Är det värt det? Kan jag tänka ut en pryl som, med rimlig tillverkningskostnad, går att sälja som en konsumentprodukt till tillräckligt många innan polisen kommer på hur de ska gå runt min produkt? Är jag som konsument villig att lägga 6000 kr på en pryl som, rent statistiskt, kanske kan spara mig 4000 kr?

Om laserstörare funkar? Inte den blekaste. Har på tok för lite utbildning i fysik och elektronik för att kunna göra den bedömningen. Men det är en kul tråd att läsa.

Mcens färg är inte det första man behöver ge sig på.

Det är framlampan,klädreflexer,visirreflexer,kåpglaset och blinkers reflektorer som gör det enkelt för lasern att få en fin returpuls.

Sen kan man gå på kläder och lack - samt lite störning om man e fiffig.

..så KANSKE...K-A-N-S-K-E NASA vill hjälpa oss...:gnissla

vad sägs om deras nya svarta färg...absorberar 99.5% av ALLT ljus som träffar ytan... :tummenupp =då kan snewten FET-glömma Julbordet... :rofl

seså gör som jag o maila Edward på edward.s.campion@nasa.gov o be honom göra färgen tillgänglig för allmänheten...

länk: http://www.nasa.gov/topics/technology/features/super-black-material.html

Sicket coolt förslag. COOLT. Alltså C-O-O-L-T!!!

Bajs - French Fries! (Egenvävd variant av shit - pommfritt)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman