Helljus bländar polislaser?

Allt går. Det svåra kostar bara lite mer och tar lite längre tid.

Alla specifikationer för polisens laser finns tillgängliga eller gå att ta fram. Eftersom en människa har tagit fram den tekniska pryl som används så finns det, troligtvis, en smartare människa som, med tillräckligt med tid och pengar, kan komma på hur den ska störas. Det finns en hel industri som inte gör något annat. Kallas försvarsindustrin.

MEN, och här kommer det stora men:et. Är det värt det? Kan jag tänka ut en pryl som, med rimlig tillverkningskostnad, går att sälja som en konsumentprodukt till tillräckligt många innan polisen kommer på hur de ska gå runt min produkt? Är jag som konsument villig att lägga 6000 kr på en pryl som, rent statistiskt, kanske kan spara mig 4000 kr?

Om laserstörare funkar? Inte den blekaste. Har på tok för lite utbildning i fysik och elektronik för att kunna göra den bedömningen. Men det är en kul tråd att läsa.

Jo, allt går. Tex så kan man när man detekterar en laser skicka en kraftig EMP i laserns riktning och bränna den... ;) Det borde ju till och med vara lagligt fortfarande. Det är ju varesig en varnare eller störare. ;)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT