Helljus bländar polislaser?

En sån klump som tjuter på allting och syns tydligt kan man väl inte åka runt med. Det finns bättre alternativ...

På en hoj blir det en aning opraktiskt, kan jag tänka mig.. men det borde nånstans finnas en variant till salu som går att modifiera och eventuellt gömma..

I bilen är den däremot rätt användbar trots att den rent kärring- och rutinmässigt klagar på allt - bara man är snabb med att få bort den när man blir stannad. Annars har du en del att förklara. De flesta modeller går fint att slå på och av snabbt vid t.ex. stadskörning. Har jag hört.

Lasern fungerar ju på samma sätt som radar. Man skickar iväg två eller flera pulser som vid studs ger ett avståndsvärde. Skillnaden i avstånd delat med tid ger hastighet.

Anledningen till att köra med helljus är just att en vanlig lampa pumpar ut ganska många lumen. Tanken är att helljuset skall försvåra för laserpistolen att få en bra läsning tillbaka, då "studsen" förloras i bakgrundsbruset som helljuset avger.

Tanken är bra, men under senare år så har laserpistolen utvecklats och använder nu ljusfrekvenser som vanliga helljuset inte har så många utav. Således har en "gammal" jamming teknik nu blivit mycket nedsatt i effekt för polisen. Ska du ha effekt av helljuset vill det till att du monterar extraljus, vilket iofs är lagligt men knappast passar estetiskt på en Sporthoj.. Min lilla pendlare har dock fått några på sig, mest för att synas dock.

Intressant med en laser som har samma mätprincip som en radar. Utveckla gärna ditt resonemang där. :confused:

Utan att med säkerhet veta så sker nog avståndsmätningen troligtvis inte heller med så kallad 'time-of-flight-mätning som du skriver'.
Här används nog en lite mer sofistikerad metod med amplitudmodulering av lasern.

Last edited:
Du ute och cyklar lite för det du menar med att det är svårmätt i väldigt solbelsyta omgivningar med mycket reflekterande material har och göra med att du har en hög störnivå från solen - inte att lasern får problem med multipla mål.

Polisens Pro-Laser arbetar väl på 904nm våglängd - allt vanligt ljus har den våglängden som komponent
och kan därmed störa lasern i vissa lägen , även heljus.

Dock inte led lampor då dom är uppbyggda med röda,gröna och blåa dioder för att ge vitt ljus - där tillverkas det bara ljus av rätt våglängd - energisnålare.

Glödlampor och halogenlampor producerar onödigt infrarötljus - och kan störa - rätt använt:D

Du har rätt så till vida att jag borde ha struntat i att skriva om starkt solljus. Min poäng är att om det finns flera källor i målområdet som ger ett bra laserblänk tillbaka så blir det svårt för instrumentet att avgöra vilket som är det riktiga målet och vad som är falska blänk. Hur jag vet? Genom erfarenhet.

Dagsljus i sig själv stör inte nämnvärt, men nu jämför jag iofs med en militär applikation. Polisens radar har troligen lägre effekt för säkerhetens skull (antagande).

En modern fokuserad laser med rött ljus blir inte stört av ditt heljus polaren. Kanske någon gammal urlaser från 70-talet blev det. Moderna lasers är kodade, dvs de skickar ut sina laserpulser i ett slumpartat mönster för att kunna skilja sig från en "störare". Honest Daves laserstörare på e-bay för 1000 spänn knäcker inte detta. Garanterat. Inte heller Laser Jammer GTX fnuttiplutt för 2000 spänn av "Testad i verkliga livet" garantier. Du blir lurad.

Vill man köpa en laserstörare och tro att det är grönt för att köra för fort utan att kunna bli mätt så tycker jag att man ska köpa trisslotter med övertygelsen om att det är det lättaste sättet att bli rik också. :hihi

Någon ska ju tjäna pengar på att folk tar korkade beslut...

Last edited:
Lasern fungerar ju på samma sätt som radar. Man skickar iväg två eller flera pulser som vid studs ger ett avståndsvärde. Skillnaden i avstånd delat med tid ger hastighet.

Anledningen till att köra med helljus är just att en vanlig lampa pumpar ut ganska många lumen. Tanken är att helljuset skall försvåra för laserpistolen att få en bra läsning tillbaka, då "studsen" förloras i bakgrundsbruset som helljuset avger.

Tanken är bra, men under senare år så har laserpistolen utvecklats och använder nu ljusfrekvenser som vanliga helljuset inte har så många utav. Således har en "gammal" jamming teknik nu blivit mycket nedsatt i effekt för polisen. Ska du ha effekt av helljuset vill det till att du monterar extraljus, vilket iofs är lagligt men knappast passar estetiskt på en Sporthoj.. Min lilla pendlare har dock fått några på sig, mest för att synas dock.

Prolasern kör väl fortfarande på 904nm - halogen och glödljus förövrigt har väldigt stora delar av sin effektutveckling i det infraröda området om du gluttar på emissionspektrum för dom nämnda ljuskällorna.

Grejen är att mätta mottagarsensorn så att dom klena ekona inte detekteras.

Enkelt förklarat är det lite som att lysa på en glödlampa med en extremt svag ficklampa - sensorn dina ögon kan inte se reflektionen.

Nu är ju prolasern lite modulerad och så och ganska störokänslig men inte mer än en
fjärrkontroll som ju också är modulerad på samma sätt

En modern fokuserad laser med rött ljus blir inte stört av ditt heljus polaren. Kanske någon gammal urlaser från 70-talet blev det. Moderna lasers är kodade, dvs de skickar ut sina laserpulser i ett slumpartat mönster för att kunna skilja sig från en "störare". Honest Daves laserstörare på e-bay för 1000 spänn knäcker inte detta. Garanterat. Inte heller Laser Jammer GTX fnuttiplutt för 2000 spänn av "Testad i verkliga livet" garantier. Du blir lurad.

Vill man köpa en laserstörare och tro att det är grönt för att köra för fort utan att kunna bli mätt så tycker jag att man ska köpa trisslotter med övertygelsen om att det är det lättaste sättet att bli rik också. :hihi

Någon ska ju tjäna pengar på att folk tar korkade beslut...

Du påstår alltså att alla laserstörare som sålts & säljs är bara bluff? Vad har du för belägg för det? Jag tycker det verkar finnas lite väl mycket info om laserjammer lösningar för att förkasta den metoden. :va

Jag såg ett test en gång (på bil) där heljuset gjorde att bilen fick komma betydligt närmare än vanligt för att kunna få ett mätvärde vid hastighetsmätning.
Är det någon som vet hur det funkar på motorcykel?

Som jag har fattat det så innehåller allt vanligt ljus delvis det spektrat IR 904 nm våglängd som laserpistolerna använder och då kan mätningen störas av det.

Det är tydligen inte heller helt enkelt att pricka in en mc på samma avstånd som en bil 0-400m.

Liten film vid mätning: http://www.trafikjuristen.se/kortfakta/hastighetsovervakning/Laser/faktasida_laser.htm

Kul om någon hade lite bra info om detta.

Ja, Helljus kan göra det lite svårare för polisen att få en bra mätning.
Men det du då i bästa fall uppnår är att dom inte får någon mätning på längre avstånd än 100 - 150 meter. Så dom hinner i varje fall få en mätning och stoppa dig om du kört för fort. Dom brukar oftast inte mäta på kortare avstånd än så i tätort i alla fall.
Står dom ute efter en landsväg så kan det hända att dom försöker mäta på längre avstånd men dom får enligt reglerna inte mäta på större avstånd än 400 meter.

Sannolikheten för att du ska lyckas störa polislasern med helljuset är större om du har starkare eller fler lampor. så en hoj med dom klena helljus som man normalt har är ganska rökt. På en bil med lite extraljus kan det funka.

Lasern använder sig ju av modulerat ljus och dessutom lägger den in en del kodning i ljusstrålen så den är ganska okänslig för störningar.

Med andra ord. Ja. Du kan eventuellt störa lasern med helljus men det är mycket osannolikt att dom klena lysena på en hoj skulle kunna åstadkomma det.

Dessutom. Om du åker in i en hastighetskontroll med helljusen påslagna så lär du garanterat få böter för det. Detta oavsett om du kört för fort eller inte. Det är inte tillåtet att köra med icke avbländade strålkastare under dagtid samt i tätort.

Last edited:
Har använt laser i diverse applikationer inklusive lasermätning från stridsvagn.

Laser funkar dåligt när det finns mycket reflekterande material i och nära det du försöker mäta på. Vatten och hårt dagsljus bidrar till att man får mycket "laserblänk" dvs. det är svårt att veta exakt vad du mätte på. Dimma och regn är också dåligt laserväder.

Ett heljus påverkar en modern laser ringa eller inget - det är som att duellera med en ärtbössa mot en haubits. No good.

Alla lasermätare har en viss spridning i strålen och det är från spridningen (sidoloberna) som de felaktiga blänken kan komma in. En tänkbar effektiv metod är att köra som ett gäng där man ligger efter varandra och med viss spridning i både sida och djup - samt klä in hojarna med reflekterande material som folie =) Då blir det svårt att mäta tills ni är så pass nära att man utan problem kan välja ut EN motorcykel.

:3freak

Fast du får inte glömma då att polislasern arbetar med 904 nm medan militära tillämpningar oftare använder 1500 nm. Detta då 904 nm syns med vilken kamera som helst alternativt med ljusförstärkare (Night vision goggles).
Så då använder man sig av 1500 nm iställer då den är svårare att detektera.
Nackdelen är att strålen då får en lägre precision vilket kan göra mätningar något svårare under vissa förutsättningar.

Du ute och cyklar lite för det du menar med att det är svårmätt i väldigt solbelsyta omgivningar med mycket reflekterande material har och göra med att du har en hög störnivå från solen - inte att lasern får problem med multipla mål.

Polisens Pro-Laser arbetar väl på 904nm våglängd - allt vanligt ljus har den våglängden som komponent
och kan därmed störa lasern i vissa lägen , även heljus.

Dock inte led lampor då dom är uppbyggda med röda,gröna och blåa dioder för att ge vitt ljus - där tillverkas det bara ljus av rätt våglängd - energisnålare.

Glödlampor och halogenlampor producerar onödigt infrarötljus - och kan störa - rätt använt:D

Nä, LED-lampor består alla av blåa dioder som beläggs med fosfor för att få en viss typ av färg. ALLA LED är i grund och botten blåa.

Däremot kan man använda sig av olikfärgade dioder för att konstruera olika nyanser.

Vill du inte få böter finns det två väldigt säkra alternativ!

1: kör lagligt:hihi

2: Måla hela hojen i IR-säker färg, samma som försvaret använder. Finns på sprayburk:D
Leta reda på företaget som gör den får ni göra själva för det har jag glömt.

2: Måla hela hojen i IR-säker färg, samma som försvaret använder. Finns på sprayburk:D
Leta reda på företaget som gör den får ni göra själva för det har jag glömt.

Och ställ och hjälm.

Apropå laser, vilken energi har den där laserpistolen som polisen mäter hastigheter med?

Någon annan här som tror att laserstörare inte funkar?

Laserstörare funkar absolut.
Men det finns några nackdelar med dom.
1. Dom omöjliggör inte mätning. Dom gör det bara svårare. Dvs polisen kommer inte att få mätvärdet förrän du är lite närmare. Men dom får oftast fortfarande ett värde i 9 fall av 10.
Det du vinner är att du har lite mer tid på dig att bromsa in så du kanske har fått ner hastigheten till laglig innan dom får ett mätvärde.

Om polisen har svårt att få ett mätvärde på din hoj så kan det hända att dom blir nyfikna och plockar in dig för att se om du har en laserstörare på din hoj. och då kommer vi till 2.

2. Laserstörare är olagliga och om polisen upptäcker den så kommer dom att demontera den. troligen måste dom då demontera fler delar för att få loss den alternativt plockar dom loss lite extra för att vara säkra på att ha hittat all utrustning.
Därefter förverkas laserstöraren och du får böter för att ha innehaft olaglig utrustning för att störa polisens laser.
Resultatet då blir att du står vid vägkanten med en böteslapp och en isärplockad hoj och laserstöraren är beslagtagen.

Nä, LED-lampor består alla av blåa dioder som beläggs med fosfor för att få en viss typ av färg. ALLA LED är i grund och botten blåa.

Äggsagt! :fakta

Och alla motorer är i grunden 2-taktare.
Sedan sätter man en spegel bakom så ser
de ut och låter som om det är en 4-taktare.
:dummer

Dessutom måste det varit urjobbigt att
tillverka röda, gula och gröna lysdioder
före 1994 då Nakamura uppfann den blå!
:glömdet

/E

(Som labbat å lekt med lysdioder sedan 1981. senast till 3 i natt
med 3 och 5 watts powerleds(riksnörd? jepp! :tummenupp))

fotnot:
Vad har hänt med Rolleyes-smileyen?
Den är ju helt bortblekt.
Jag kan inte längre uttrycka sarkasm på
ett kraftfullt med ändå nyanserat sätt!

Swedie? :7peta

Va? där står ju ganska klart att laserstörare är det enda som funkar?
Rödmarkerade texten handlar ju om de passiva laserskyddsvarianterna som står ovan (storlek, form, färg osv) som inte funkar. Och avslutas sedan med NO JAMMER = NO PROTECTION.

Eller är min engelska för dålig...:va

Jo. Fast om du läser texten noga så säger dom inte att det absolut inte funkar ett dugg med en passiv enhet.
Dom säger att en passiv enhet inte är tillförlitlig som störare då den inte konsekvent hindrar polisen från att mäta din hastighet. Den kan ge dig 100 meter men den kan lika gärna ge ingen effekt alls.
Och framför allt så är en passiv enhet betydligt sämre på att störa då polisens laserpistoler är ganska kinkiga med vad dom betraktar som svar.

Just precis?
Passiva lösningar funkar inte men laserstörare funkar.

Det verkar finnas flera här som hävdar att störare inte funkar och underligt nog hänvisar till texter som tydligt säger att dom funkar.

Det är nog inte min engelska som är dålig....

Däremot kan man använda sig av olikfärgade dioder för att konstruera olika nyanser.

Allt som står på internet är sant! :D:D:D

Äggsagt! :fakta

Och alla motorer är i grunden 2-taktare.
Sedan sätter man en spegel bakom så ser
de ut och låter som om det är en 4-taktare.
:dummer

Dessutom måste det varit urjobbigt att
tillverka röda, gula och gröna lysdioder
före 1994 då Nakamura uppfann den blå!
:glömdet

/E

(Som labbat å lekt med lysdioder sedan 1981. senast till 3 i natt
med 3 och 5 watts powerleds(riksnörd? jepp! :tummenupp))

fotnot:
Vad har hänt med Rolleyes-smileyen?
Den är ju helt bortblekt.
Jag kan inte längre uttrycka sarkasm på
ett kraftfullt med ändå nyanserat sätt!

Swedie? :7peta

Labba fram ett bra lyse till våra mörka breddgrader nurå!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT