Helljus bländar polislaser?

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
göteborg
Hoj
s
Jag såg ett test en gång (på bil) där heljuset gjorde att bilen fick komma betydligt närmare än vanligt för att kunna få ett mätvärde vid hastighetsmätning.
Är det någon som vet hur det funkar på motorcykel?

Som jag har fattat det så innehåller allt vanligt ljus delvis det spektrat IR 904 nm våglängd som laserpistolerna använder och då kan mätningen störas av det.

Det är tydligen inte heller helt enkelt att pricka in en mc på samma avstånd som en bil 0-400m.

Liten film vid mätning: http://www.trafikjuristen.se/kortfakta/hastighetsovervakning/Laser/faktasida_laser.htm

Kul om någon hade lite bra info om detta.
 
Kan väll mer tänka mig att har man helljus på är det inte så lätt att titta/sikta med lasern iom dom är bländade.
 
Helljus är sällan en motorcykels starka sida, men kanske nåt att tänka på, om en hastighetskontrollerande konstapel hukar i busken. Gäller att vara snabb som attan med att slå på helljuset..man får s a s inte vara på lyset.
 
Om det får någon effekt på dagen kan jag inte uttala mig om!

Det som dock är ganska självklart är att det bör vara svårare att pricka en mc än en bil samt att ingen normal människa vill stirra in i ett ordentligt helljus då det är mörkt!

Personligen har jag aldrig varit med om en hastighetskontroll då det varit mörkt!
 
Visst är det så - bättre dock att köra me ir belysning(infrarött osynligt helljus) frammåt eller dedikerad störare
Tänkte slippa böter och beslagtagande. Kan bli dyrt...

Kan väll mer tänka mig att har man helljus på är det inte så lätt att titta/sikta med lasern iom dom är bländade.
Tror inte dom blir direkt bländade genom pistolen. Mc-helljus bländar inte så mycket.

Helljus är sällan en motorcykels starka sida, men kanske nåt att tänka på, om en hastighetskontrollerande konstapel hukar i busken. Gäller att vara snabb som attan med att slå på helljuset..man får s a s inte vara på lyset.
Jag kör ofta med helljuset på för att synas bättre i högre fart.

Har forskat vidare lite. Det verkar som de första laserpistolerna hade stora problem vid helljus. Särskilt på motorcyklar, dom gick inte att mäta! Men pistolerna har blivit bättre och påverkas tydligen inte så mycket längre?
 
Vem stannar på en S1000RR ?? Du behöver handla Ducati 1198 S hör jag för här stannar vi då fan inte för poliser ;)
 
Vem stannar på en S1000RR ?? Du behöver handla Ducati 1198 S hör jag för här stannar vi då fan inte för poliser ;)

Hehe jag var helt såld på 1098an när den kom men sporttwin har aldrig funkat för mig. Om nya 1199 surrar betydligt mindre och drar betydligt längre så beställer jag en sån direkt :)

Jag orkar inte få uppblåsta maktstinna mc snutar med självhävdelsebehov efter mig. Ska du köra ifrån polisen så får du nog välja dina tillfällen. En del av dom är riktigt duktiga på att köra och kör mycket. Det kan bli jobbigt att komma undan.
 
Lasern fungerar ju på samma sätt som radar. Man skickar iväg två eller flera pulser som vid studs ger ett avståndsvärde. Skillnaden i avstånd delat med tid ger hastighet.

Anledningen till att köra med helljus är just att en vanlig lampa pumpar ut ganska många lumen. Tanken är att helljuset skall försvåra för laserpistolen att få en bra läsning tillbaka, då "studsen" förloras i bakgrundsbruset som helljuset avger.

Tanken är bra, men under senare år så har laserpistolen utvecklats och använder nu ljusfrekvenser som vanliga helljuset inte har så många utav. Således har en "gammal" jamming teknik nu blivit mycket nedsatt i effekt för polisen. Ska du ha effekt av helljuset vill det till att du monterar extraljus, vilket iofs är lagligt men knappast passar estetiskt på en Sporthoj.. Min lilla pendlare har dock fått några på sig, mest för att synas dock.
 
18291
http://http://www.artige.no/bilde/18291
 
Det är ju heller inte helt orimligt att anta att snuten som får helljuset i ögonen lackar ur och höftar med en hastighet som känns i plånboken.
 
Har blivit tagen av laser vid helljus på bilen i mörker, så det verkar ju fungera...
 
Har använt laser i diverse applikationer inklusive lasermätning från stridsvagn.

Laser funkar dåligt när det finns mycket reflekterande material i och nära det du försöker mäta på. Vatten och hårt dagsljus bidrar till att man får mycket "laserblänk" dvs. det är svårt att veta exakt vad du mätte på. Dimma och regn är också dåligt laserväder.

Ett heljus påverkar en modern laser ringa eller inget - det är som att duellera med en ärtbössa mot en haubits. No good.

Alla lasermätare har en viss spridning i strålen och det är från spridningen (sidoloberna) som de felaktiga blänken kan komma in. En tänkbar effektiv metod är att köra som ett gäng där man ligger efter varandra och med viss spridning i både sida och djup - samt klä in hojarna med reflekterande material som folie =) Då blir det svårt att mäta tills ni är så pass nära att man utan problem kan välja ut EN motorcykel.

:3freak
 
Har använt laser i diverse applikationer inklusive lasermätning från stridsvagn.

Laser funkar dåligt när det finns mycket reflekterande material i och nära det du försöker mäta på. Vatten och hårt dagsljus bidrar till att man får mycket "laserblänk" dvs. det är svårt att veta exakt vad du mätte på. Dimma och regn är också dåligt laserväder.

Ett heljus påverkar en modern laser ringa eller inget - det är som att duellera med en ärtbössa mot en haubits. No good.

Alla lasermätare har en viss spridning i strålen och det är från spridningen (sidoloberna) som de felaktiga blänken kan komma in. En tänkbar effektiv metod är att köra som ett gäng där man ligger efter varandra och med viss spridning i både sida och djup - samt klä in hojarna med reflekterande material som folie =) Då blir det svårt att mäta tills ni är så pass nära att man utan problem kan välja ut EN motorcykel.

:3freak

Du ute och cyklar lite för det du menar med att det är svårmätt i väldigt solbelsyta omgivningar med mycket reflekterande material har och göra med att du har en hög störnivå från solen - inte att lasern får problem med multipla mål.

Polisens Pro-Laser arbetar väl på 904nm våglängd - allt vanligt ljus har den våglängden som komponent
och kan därmed störa lasern i vissa lägen , även heljus.

Dock inte led lampor då dom är uppbyggda med röda,gröna och blåa dioder för att ge vitt ljus - där tillverkas det bara ljus av rätt våglängd - energisnålare.

Glödlampor och halogenlampor producerar onödigt infrarötljus - och kan störa - rätt använt:D
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top