Heli-coil i Mg-fälg?

öTackar fr alla svaren! Jag ska mäta lite på fälgen och se hur mycket material som finns att borra ur. Hur stor är diametern på en M6 Würth-hylsa?

För att förtydliga, Mg=magnesium.

Vad tror ni om genomgående bult annars, om det inte finns nog material att borra upp?

Jag har en enklare lösning. Skit i skruven. Mina fälgar har sex skruvhål men skivorna monteras med endast tre från fabrik.

klart det går med insatsgäng,tror inte att det är 5 mm elller mindre runt ett bultförband till skivorna oavsett material på fälgen.

Skulle undvika alla hylsvarianter på marvic-hjul. Brukar på flera av modellerna vara så tunt med material att en hylsa kan titta ut. En hederlig helicoil eller recoil fixar problemet.

Nu är ju saken den...att:
(såvitt jag vet)
är inte time-cert (tack fredde kryss-ving)
mer omfångsrik (större dia) än heli-coil.

Pratar inte Rolle om godstjocklek och inte material runt om kring hålet?

Jo.
Och underförstått att en Heli_Coil skulle funka men inte en Time-Cert.
Underförstått: Timecert har större diametrar i givna dimensioner.

klart det går med insatsgäng,tror inte att det är 5 mm elller mindre runt ett bultförband till skivorna oavsett material på fälgen.

Tror inte jag heller...

Last edited:
Jo.
Och underförstått att en Heli_Coil skulle funka men inte en Time-Cert.
Underförstått: Timecert har större diametrar i givna dimensioner.

Tror inte jag heller...

De olika hyslor jag sett har haft tydligt större diameter än en COIL . Sedan ska det ju gängas ytterligare större för dem eller så gängar de själva.

De marvicfälgar jag kollat på har åt ena hållet kanske 3mm gods och har haft M8 för bromskivor...

Jag skulle inte våga försöka med någonting som är större ytterdiameter då en korrekt isatt coil kommer fungera i 30-40 år. Men det är jag.

Kom till södertälje så skall du få en Helicoil av mig.

Föresten, MG? Menar du den där automobilen från Storbritanien? Då bör det väl vara tum? 1/4" är snudd på M6, är du orginalbög eller skulle det fungera med M-gänga på en sådan droska?

MG:dummer :7peta
Mg är det samma som magnesium....ditt pulver:tungan ...särskilt som marvic förekom i texten så borde väl Du som jobbat med en gammal RÄSERBYGGARE som inte pratade om annat än exotiska material.
2 varv???jaja det är ju alltid bättre än inget:tummenupp Äntligen kom du iväg

Hrmm ... en bult har inga gängor :mattias

Kan tänkas så ja, men dom flabbar nog läpparna av sig, på den lokala däckfirman, när du vill beställa nya "hjulskruv" till bilen:rolleyes:

Konstigt att ingen ger ett svar, å nu börjar jag bli berus*d också!
Dr.Bike borde ju kunna stoppa igen mitt undrande, men han sitter väl som jag i ett underbart viskyrus just nu. HE He :D :D

Biltema e skit, förutom deras olja !!

Last edited:
Hrmm ... en bult har inga gängor :mattias

Då kan du slänga dom..... bult e bult å skruv e skruv. Den ena har en utv. sexkant, å övriga har inv. sexkant, eller diverse spår.....

Allt e inte som när gammelfarfar jobbade som sprinschas på varvet, även om myten lever kvar...

För övrigt finns det väl helicoil i rostfritt åxå (inte hundra där men om) då lär det inte ta död på nåt om intillliggande utan tvärtom överleva det. Med tanke på korrosion å hållfasthet..

Helicoil e i dom flesta fall helt suvve i blött å sprött material som fästelement, men glöm momentnycklar. Mjukt material kräver känsla... inte första men andra, åttonde, femtielfte ggn.

Last edited:
Hej hallå.

Jag tror att det bästa skulle vara att sätta i lås helicoil.

Nu vet jag inte hur mycket gods det finns kvar att borra i men det kan man se.
Jag har hållit på med heli-coil i 6 år i aluminium förut och det funkar klockent,
nu vet jag inte korrison risken i MG men det kan man ta reda på.

Hör av dig om du behöver hjälp.
Mvh
Rickard

Hej hallå.

Jag tror att det bästa skulle vara att sätta i lås helicoil.

Nu vet jag inte hur mycket gods det finns kvar att borra i men det kan man se.
Jag har hållit på med heli-coil i 6 år i aluminium förut och det funkar klockent,
nu vet jag inte korrison risken i MG men det kan man ta reda på.

Hör av dig om du behöver hjälp.
Mvh
Rickard

Tillome ABB kräver "HeliCoil" i sina applikationer!

Tidigare köpte jag Keylock hos Würth, men de verkar ha slutat med dem..
Finns en nackdel med Time-cert (tycker jag..) och det är försänkningen. Har man tunt gods är detta ingen bra lösning. Keylock stjäl dock lite utrymme..
Mätte för nöjes skull yttermåttet på en Heli-coil M6. 7.50mm yttermått.
Vad ligger Time-Cert på?
Fördelen med Keylock är att den låser fast ordentligt. Sitter på många större växellådor.
http://www.molyteam.net/keylock_swe.pdf

gosh! Ingen annan svär ju på att sitta fast.... thats the key in keylock...

Nja, ibland kan man råka ut för lite debackel. Man monterar en heli-coil och låser med Loctite. Sen skall man montera själva skruven, men då denna exempelvis sitter i ex. en växellåda vill man låsa skruven med med Loctite med.
När man sen ska demontera, det är då det roliga börjar....

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!