Heli-coil i Mg-fälg?

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Peppes Bodega
Hoj
Dnepr
Nja, ibland kan man råka ut för lite debackel. Man monterar en heli-coil och låser med Loctite. Sen skall man montera själva skruven, men då denna exempelvis sitter i ex. en växellåda vill man låsa skruven med med Loctite med.
När man sen ska demontera, det är då det roliga börjar....

antar att du menar att när du värmer frigör du helicoilen före skruven å därmed har du ett problem att få ut skruven ut ur hålet... eller? för att helin sitter kvar?


Varför fixar du med loctite på båda ställen? fixa helin om du vill, men inte skruven. Varför gör du det? den ska dras i sitt eget förband. Kan bara folk montera så blir det roligare att demontera.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
antar att du menar att när du värmer frigör du helicoilen före skruven å därmed har du ett problem att få ut skruven ut ur hålet... eller? för att helin sitter kvar?


Varför fixar du med loctite på båda ställen? fixa helin om du vill, men inte skruven. Varför gör du det? den ska dras i sitt eget förband. Kan bara folk montera så blir det roligare att demontera.

Nja snarare så att du tar med dig helin ut när du försöker skruva ur skruven.

Det är rätt vanligt att man på kritiska och vibrationsutsatta ställen vill ha Loctite även i ksruvförbandet....
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
antar att du menar att när du värmer frigör du helicoilen före skruven å därmed har du ett problem att få ut skruven ut ur hålet... eller? för att helin sitter kvar?


Varför fixar du med loctite på båda ställen? fixa helin om du vill, men inte skruven. Varför gör du det? den ska dras i sitt eget förband. Kan bara folk montera så blir det roligare att demontera.

Precis som Boris JR beskrev här ovan. Förband som sitter inuti obejkt med roterande delar skall (iaf enl mig) låsas med låsvätska av nåt slag, för annars kommer det förr eller senare att lösgöras. Kommer ALDRIG sluta "Fixa" skruven, då detta är nr2 i prio ordningen efter rätt moment på kritiska förband. (Vis av erfarenhet som det så fint heter....)

Och problemet är just den att när man lösgör skruven så medföljer en "trasslig spiral" med ur hålet som en gång i tiden var en Heli-Coil...
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Skulle undvika alla hylsvarianter på marvic-hjul. Brukar på flera av modellerna vara så tunt med material att en hylsa kan titta ut. En hederlig helicoil eller recoil fixar problemet.

TIMESERT tar INTE större plats

Exakt samma gängtapp till timesert hylsorna som till helicoil

det som gör hylsan ännu bättre är att man drar i en expandertapp som gör att hylsan sitter fast ordentligt
 
Last edited:

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Peppes Bodega
Hoj
Dnepr
Precis som Boris JR beskrev här ovan. Förband som sitter inuti obejkt med roterande delar skall (iaf enl mig) låsas med låsvätska av nåt slag, för annars kommer det förr eller senare att lösgöras. Kommer ALDRIG sluta "Fixa" skruven, då detta är nr2 i prio ordningen efter rätt moment på kritiska förband. (Vis av erfarenhet som det så fint heter....)

Och problemet är just den att när man lösgör skruven så medföljer en "trasslig spiral" med ur hålet som en gång i tiden var en Heli-Coil...

Jag tänker inte ens försöka omvända varken dig eller boris, men "en droppe för säkerhets skull" kanske e onödig i många fall. Å där du e "vis av erfarenhet" (betvivlar inte) kanske det kunde gå med olika hålfasthet på loctiten. Permanentlåsning på helin å demonterbar på skruven.
Allt måste inte sitta bergfast, alltid.
 

Kunkel

Der zweitakt taliban #6
Gick med
27 Jul 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Nu med en CBR600RR 05:a, YZF750R 93:a, RDGV350rr, RD350 -84, TZ(r)250M -91:a åså nåra moppar(TZM50, Crescent GLX, Compact).
Jag tänker inte ens försöka omvända varken dig eller boris, men "en droppe för säkerhets skull" kanske e onödig i många fall. Å där du e "vis av erfarenhet" (betvivlar inte) kanske det kunde gå med olika hålfasthet på loctiten. Permanentlåsning på helin å demonterbar på skruven.
Allt måste inte sitta bergfast, alltid.

Näeh inge loctite e.dyl. borra ett litet,litet hål på ca1-1,5mm i skruvarna och montera najtråd:yoparty
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag tänker inte ens försöka omvända varken dig eller boris, men "en droppe för säkerhets skull" kanske e onödig i många fall. Å där du e "vis av erfarenhet" (betvivlar inte) kanske det kunde gå med olika hålfasthet på loctiten. Permanentlåsning på helin å demonterbar på skruven.
Allt måste inte sitta bergfast, alltid.


Har testat att ha 2701 på helin och vanlig 243 på skruven, hjälper tyvärr föga.

Kör man högkompad storstånka som är det enda som släpper ifrån sig mer skruv än HD finns där inget alternativ på en del kritiska bultförband. Är inte den som blaskar på 243 i tid och otid men där fabrikanten rekommenderar låsning utför jag det.
 

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Storskogen 18
Hoj
Pryttmaster -69
Har testat att ha 2701 på helin och vanlig 243 på skruven, hjälper tyvärr föga.

Kör man högkompad storstånka som är det enda som släpper ifrån sig mer skruv än HD finns där inget alternativ på en del kritiska bultförband. Är inte den som blaskar på 243 i tid och otid men där fabrikanten rekommenderar låsning utför jag det.


Släng i en "nord-lock" så sitter det.:tummenupp

http://www.nordlock.com/default.asp?url=1.17.37
 

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Peppes Bodega
Hoj
Dnepr
Har testat att ha 2701 på helin och vanlig 243 på skruven, hjälper tyvärr föga.

Kör man högkompad storstånka som är det enda som släpper ifrån sig mer skruv än HD finns där inget alternativ på en del kritiska bultförband. Är inte den som blaskar på 243 i tid och otid men där fabrikanten rekommenderar låsning utför jag det.

Jag viker mig!:tummenupp Jag har aldrig skruvat i en stånka. Men min tes var prövad iaf, kul de...
Vilka skruvar pratar vi om förresten? Jag bara undrar vilka kritiska förband man måste öppna å låsa om å om igen. Att skruvar lossnar e ju givetvis anus, å allt det kan medföra. Men varför ska du dit igen..? Å varför pajar gängorna?


japp. eller 2.... å vänd dom rätt.
 
Last edited:

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Storskogen 18
Hoj
Pryttmaster -69
Jag viker mig!:tummenupp Jag har aldrig skruvat i en stånka. Men min tes var prövad iaf, kul de...
Vilka skruvar pratar vi om förresten? Jag bara undrar vilka kritiska förband man måste öppna å låsa om å om igen. Att skruvar lossnar e ju givetvis anus, å allt det kan medföra. Men varför ska du dit igen..? Å varför pajar gängorna?



japp. eller 2.... å vänd dom rätt.

Njae en räcker då dom sitter ihop med en liten silikonklutt.:D :D
 

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Peppes Bodega
Hoj
Dnepr
Njae en räcker då dom sitter ihop med en liten silikonklutt.:D :D

Okej, fan vad det hände mycke under seklet jag sov.....:tungan
Dom jag har hanterat skulle skruvas ihop i par å hullingarna var olika glest placerade på var sida.....skitnoga!!!

Tydligen var dom bra, för det e sällan man stöter på dom. Alltså så som lossade skruvar eller gänglagning (för att vara ontopic)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag viker mig!:tummenupp Jag har aldrig skruvat i en stånka. Men min tes var prövad iaf, kul de...
Vilka skruvar pratar vi om förresten? Jag bara undrar vilka kritiska förband man måste öppna å låsa om å om igen. Att skruvar lossnar e ju givetvis anus, å allt det kan medföra. Men varför ska du dit igen..? Å varför pajar gängorna?

Jag delar absolut din åsikt när det kommer till väggående cyklar framförallt med R4. De tappar ytterst sällan något som är draget korrekt och det är bara lite kritiska motorgrejer man låser med Loctite. Sen låser man givetvis broms/olje prylar med tråd.

Race storstånkor däremot de tappar precis allt....
Bromsskivskruvar
Bakramsfästen
Motorkåpor
Reglage
osv.osv

På sin vibrationsväg ur massakeras gängan då belastningen på förbandet är stort så när man upptäcker att skruven saknas är det redan skit av gängan. Drar i en helicoil och hoppas men vid nästa demontage så hänger helicoilen med ut i allt för många fall.

Värst hittills är kit-tryckplattan på kopplingen till GG125. Tunn sak i magnesium där skruvarna bara precis skall tightas till och inte dras alls hårt. Fabrikanten hade dragit för hårt så när jag plockade isär kopplingen första gången var originalgängan skrot. I med helicoil samt ny koppling och ut och gasa. Vid nästa kopplingservice följde 3 av 4 helicoil med ut trots att jag inte använde Loctite på skruven.....:gnissla :huvet
 

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Peppes Bodega
Hoj
Dnepr
Värst hittills är kit-tryckplattan på kopplingen till GG125. Tunn sak i magnesium där skruvarna bara precis skall tightas till och inte dras alls hårt. Fabrikanten hade dragit för hårt så när jag plockade isär kopplingen första gången var originalgängan skrot. I med helicoil samt ny koppling och ut och gasa. Vid nästa kopplingservice följde 3 av 4 helicoil med ut trots att jag inte använde Loctite på skruven.....:gnissla :huvet

Okej, men du hade loctite på helin? Vad e de för värme på en sån koppling?
Långsökt nu här Boris, men dina skruvar kan ha regerarat bättre med det du fäster dom i än materialet du fäster helin i.... e du me? knappt jag e själv.. hehe.
 

Dr.Bike

Guest
Hrmm ... en bult har inga gängor :mattias

Dar har du fel BB! ;)

Skruv ar klenare dimensioner.
Bult ar grova (smidda) dim.

Hepp hepp ;)

Varför skulle "Time-cert" insatserna vara bättre än helicoil?

For att JAG sager det.
Acceptera eller die maddafakkah! :mad:


Skoja bara! ;)
Nejda, de ar battre for att de ar homogena + stabilare under stress.


Du och Elwe ar Nord-lock-fans! :tummenupp
Jag med snart.
Men man ska h aklart for sig vad Nord-Lock ar.
Det ar bara en lasbricka (om an klurig!) som forhindrar HELA och FUNGERANDE skruvforband att vibrera loss/ganga upp sig sjalva.

Det ar alltsa ingen losning pa trasiga gangor eller nat annat.

Har testat att ha 2701 på helin och vanlig 243 på skruven, hjälper tyvärr föga.

Kör man högkompad storstånka som är det enda som släpper ifrån sig mer skruv än HD finns där inget alternativ på en del kritiska bultförband. Är inte den som blaskar på 243 i tid och otid men där fabrikanten rekommenderar låsning utför jag det.

Varfor 243?
Blir ju bara jobbigt att fa loss nar sa behovs.
241 ar da shit oavsett vad nan sager, for lossnar det DA sa lossnar det med 243 oxa.
Och da aterstar nog bara Nylock eller Nordlock.
 
Last edited:

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Storskogen 18
Hoj
Pryttmaster -69
Dar har du fel BB! ;)

Skruv ar klenare dimensioner.
Bult ar grova (smidda) dim.

Bult används ofta felaktigt som benämning på en lite större, rak, cylindrisk skruv, med sexkantshuvud till vilken en mutter skruvas. Felaktigt då enligt numera gällande terminologi en bult saknar gängor och låses med till exempel en sprint såsom saxpinne eller spännstift, om den låses alls. Vikbulten är en av de få bultar som både kallas och är en bult. Tidigare hette en skruv som skulle sitta ihop med en mutter bult.
//Wikipedia....:D


Hepp hepp ;)



For att JAG sager det.
Acceptera eller die maddafakkah! :mad:


Skoja bara! ;)
Nejda, de ar battre for att de ar homogena + stabilare under stress.



Du och Elwe ar Nord-lock-fans! :tummenupp
Jag med snart.
Men man ska h aklart for sig vad Nord-Lock ar.
Det ar bara en lasbricka (om an klurig!) som forhindrar HELA och FUNGERANDE skruvforband att vibrera loss/ganga upp sig sjalva.

Det ar alltsa ingen losning pa trasiga gangor eller nat annat.



Varfor 243?
Blir ju bara jobbigt att fa loss nar sa behovs.
241 ar da shit oavsett vad nan sager, for lossnar det DA sa lossnar det med 243 oxa.
Och da aterstar nog bara Nylock eller Nordlock.

.....
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Dar har du fel BB! ;)
Skruv ar klenare dimensioner.
Bult ar grova (smidda) dim.
Hepp hepp ;)

Nej, Elwe har rätt, liksom Wikipedia...

"Bult används ofta felaktigt som benämning på en lite större, rak, cylindrisk skruv, med sexkantshuvud till vilken en mutter skruvas. Felaktigt då enligt numera gällande terminologi en bult saknar gängor och låses med till exempel en sprint såsom saxpinne eller spännstift, om den låses alls. Vikbulten är en av de få bultar som både kallas och är en bult. Tidigare hette en skruv som skulle sitta ihop med en mutter bult, (fortfarande vardaglig beteckning), jfr engelskans bolt."


http://sv.wikipedia.org/wiki/Skruv

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bult
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top