Heli-coil i Mg-fälg?

men nylon är plast å lär reagera ungefär vid 200 grader.

Stammer bra det.

Nej, Elwe har rätt, liksom Wikipedia...

"Bult används ofta felaktigt som benämning på en lite större, rak, cylindrisk skruv, med sexkantshuvud till vilken en mutter skruvas. Felaktigt då enligt numera gällande terminologi en bult saknar gängor och låses med till exempel en sprint såsom saxpinne eller spännstift, om den låses alls. Vikbulten är en av de få bultar som både kallas och är en bult. Tidigare hette en skruv som skulle sitta ihop med en mutter bult, (fortfarande vardaglig beteckning), jfr engelskans bolt."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skruv

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bult

Du hor ju sjalv att det ar en jamrans humanist som statt for semantiken!
Varfor tror du Sveriges storsta och varldens basta skruvtillverkare heter BULTEN AB!?
Ar det for att det gor ogangade nitar??
NEJ! :)

Last edited:
Kul att se Dr.Bike ha fel, detta kan hålla mig vid liv till våren! :arsele

;) Whatever makes You happy dude! :krama

Men saken ar den (som du sett i traden) att DEFINITIONEN har andrats.
JAG gar pa den gamla skolan, eftersom jag ar UPPVUXEN med Bulten Kanthal AB, och tror mig veta genom att ha plojt Bultens handbok, Karlebo handbok osv vad som galler.
Det pojkarna forsoker beskriva ar en NIT.
Dvs en rak sprintliknande (ofta med rund skalle) sak som kan glodgas och nitas, kilas fast, eller sprintas pa plats m.m m.m

Kommer inte ihag vad smedjan pa Bulten tillverkade for klenaste dimension, men de gjorde iaf BULTAR.
Och de var GANGADE.

E.O.D ;)

Men visst... semantik, och ja, saker forandras!
Men om Bulten AB sager sa, da galler det for mig!

Jag blir den siste att kiva av DEN flotten! :D

Haha

Last edited:
Fått min skopa erfarenhet av race-stånkor och superlätta twinnar. HD har jag dock låtit bli av förklarliga skäl. Råka ut för en skruv i insuget som lossna. Resultatet är rätt enkelt att lista ut. Låsning till växeltrumma. Resultat, slut drev 6:an. Skruv för kolvkylningsmunstycke. Resultat, skrot oljepump. (hamnade under kopplingskorgen och blev finfördelad..). Sen dess har det inte inträffat.
Om man ska riva majoriteten av motorn var 40:e timme, blir det en del isär och ihop för en som inte köper ny hoj varje månad men ändå lever för att köra...

Fått min skopa erfarenhet av race-stånkor och superlätta twinnar. HD har jag dock låtit bli av förklarliga skäl. Råka ut för en skruv i insuget som lossna. Resultatet är rätt enkelt att lista ut. Låsning till växeltrumma. Resultat, slut drev 6:an. Skruv för kolvkylningsmunstycke. Resultat, skrot oljepump. (hamnade under kopplingskorgen och blev finfördelad..). Sen dess har det inte inträffat.
Om man ska riva majoriteten av motorn var 40:e timme, blir det en del isär och ihop för en som inte köper ny hoj varje månad men ändå lever för att köra...

Ja jag sag din trad tidigare om det Apa-konstruerade insuget! HUR kan man tanka SA fel?
Haja bara hur daligt det ar for effekten.
En typisk nodlosning.

Jo det är satan vad tiden går :o)
Det kan väl vara sådär drygt 30 år sedan standarden på benämningen av skruv och bult slogs fast. Sedan levde den gamla benämningen kvar länge även bland fackfolk, men efterhand så ser man mer och mer korrekta benämningar på de olika maskinelementen.

Eftersom jag huvudsakligen jobbar med riktiga skruvförband (när jag håller på med det) så ingår det varken LockTite eller Nylock.
I ett riktigt skruvförband är det skruven själv som är det fjädrande och, för det mesta, den låsande komponenten.

Last edited:
Återigen tack för alla bidrag, blev ju riktigt intressanta ut/in-vecklingar. Jag fattar nu varför det kom erbjudanden om assistans, det var ohemult vad ett set Würth/Timesert hylsor kostar... Dimensionen är M8 1,25, dvs standard. Det finns gott om material att borra i, kan nog borra minst ett 14 mm hål om så skulle behövas. Alternativplanen att dra en gonomgående skruv faller dock, då hålen för vä/hö skiva inte sitter mittemot varandra. Det får bli Würth eller Helicoil mao.

Jo det är satan vad tiden går :o)
Det kan väl vara sådär drygt 30 år sedan standarden på benämningen av skruv och bult slogs fast. Sedan levde den gamla benämningen kvar länge även bland fackfolk, men efterhand så ser man mer och mer korrekta benämningar på de olika maskinelementen.

Eftersom jag huvudsakligen jobbar med riktiga skruvförband (när jag håller på med det) så ingår det varken LockTite eller Nylock.
I ett riktigt skruvförband är det skruven själv som är det fjädrande och, för det mesta, den låsande komponenten.

Bla bla bla - Gubbe!

:lol

Återigen tack för alla bidrag, blev ju riktigt intressanta ut/in-vecklingar. Jag fattar nu varför det kom erbjudanden om assistans, det var ohemult vad ett set Würth/Timesert hylsor kostar... Dimensionen är M8 1,25, dvs standard. Det finns gott om material att borra i, kan nog borra minst ett 14 mm hål om så skulle behövas. Alternativplanen att dra en gonomgående skruv faller dock, då hålen för vä/hö skiva inte sitter mittemot varandra. Det får bli Würth eller Helicoil mao.

Jo det var ju det jag sa!!
Vi kopte tva set Time-Cert till racerepairs... det gick pa narmare 5 kak om jag minns ratt, med extra hylsor osv.

Billigt?
Nej.

Bast?
Ja.

Last edited:
Bla bla bla - Gubbe!

:lol

Jo det var ju det jag sa!!
Vi kopte tva set Time-Cert till racerepairs... det gick pa narmare 5 kak om jag minns ratt, med extra hylsor osv.

Billigt?
Nej.

Bast?
Ja.

Så, vad tarvar det för investering att få en hylsa isatt av farbror? Bor söder om stan, jobbar i city, far så gott som aldrig längre än till Nortull, ffa inte mellan hj- och skidsäsong...

Så, vad tarvar det för investering att få en hylsa isatt av farbror? Bor söder om stan, jobbar i city, far så gott som aldrig längre än till Nortull, ffa inte mellan hj- och skidsäsong...

Mjaaa...

Billiga är de inte som sagt.
De dimensioner jag tittat på kostar mellan 65 och 125 kr STYCK!
Sen kanske man vill ha lite utöver det för att "få ihop till kaffe"
Och arbetstid, så du förstår själv ungefär.

Men Helicoil motsv har jag oxå, och det kostar bara just "kaffepengar"
:)

Å så var det ju M8 som jag sa/misstänkte!
Men vem lyssnar till en gammal gube i en lådda? ;)
M6 är för klent så långt in (hävstångseffekt) och i för klent gods.
Då skulle den "tugga bult" som Elwe hade sagt... :blah
Hade skivan däremot varit skruvad i periferin hade det räckt gott och väl med M6 (givet antalet ar detsamma såklart)

Last edited:
Mjaaa...

Å så var det ju M8 som jag sa/misstänkte!
Men vem lyssnar till en gammal gube i en lådda? ;)
M6 är för klent så långt in (hävstångseffekt) och i för klent gods.
Då skulle den "tugga bult" som Elwe hade sagt... :blah
Hade skivan däremot varit skruvad i periferin hade det räckt gott och väl med M6 (givet antalet ar detsamma såklart)

:confused: :confused: :confused:

Har du rökt något olämpligt? Var säger du att det ÄR M8

Vimsar att man ser skillnad på M6 och M8 samt att det kan vara M7:pannkyss

Pallra dej över till Glömsta/Huddinge de' e' oxå söder om stan så kan jag fixa i en Heli-coil åt dej. Tycker det verkar billigare än att släpa sej lååångt ut på landet:) PM:a mej så kan Du få hjälp

Man ska nöta ut en generation i taget! :7peta :hihi
Och jag anade att du skulle ha en mer objektiv bild än Würth själva! ;)
Men det verkar ju onekligen som en mer genomtänkt lösning att ha en "dubbelgängad" hylsa istället för lösa gängor! Precis som tex Biltema har på sina tändstiftsgängreparationssatser! :tummenupp Polka kommer snart ha en sån i oljepluggen på sin gixxer, pga tillgänglighet och pris, men nu känns det ju som ett än smartare drag :) Tillsammans med en skvätt Loctite så lär det ju bli starkare än orginal! :)

Lite onödig info om Helicoil (ett varumärke finns antagligen flera andra likadana)

Det blir klart starkare än orginal eftersom att

I ett "vanlig" gänga så tas ca 70% av lasten upp av det första gängvarvet och med en "Helicoil gänga fördelas lasten mer jämnt på flera gängvarv på grund av att insatsen anpassar sig.

I en Wurth insats blir det som en vanlig gänga men om man sätter del i AL eller andra mjukare material så blir det ju som att använda en större skruv. Dessutom är ju antagligen materialet hållbarare än materialet man sätter den i.

Har använt båda och dom fungerar bra båda två.

Jag har även gjort egna "wurth" insatser :D för att kunna använda vanliga tändstift på in Lycoming flygmotor. Kan tillägga att på en Lycoming funkar inte Biltemas stift något vidare.:confused: Nu får man väl en massa skit men jo jag handlar också en hel del på Biltema och mycket funkar bra.

Biltemas stift 12,90 - 59,90
Flygstift ca 250

Lycoming 4cyl 2 stift per cyl = 8st

8x250= 2000

8xBiltema = 103,20 - 479,20

Last edited:
Pallra dej över till Glömsta/Huddinge de' e' oxå söder om stan så kan jag fixa i en Heli-coil åt dej. Tycker det verkar billigare än att släpa sej lååångt ut på landet:) PM:a mej så kan Du få hjälp

Du ska få för landet du! :7peta
:hihi

Lite onödig info om Helicoil (ett varumärke finns antagligen flera andra likadana)

Det är riktigt t.ex Recoil är oxå den snarlik H-c men MYCKE billgare.
I ett par gamla orgialfälgar blev jag tvungen att borra och gänga nya hål, då fick jag tipset att använda en "RULLGÄNGTAPP" för att den Inte skär bort ngt material, speciellt bra att ha i alu o Mg som lider av att dessa är så mjuka.

Du ska få för landet du! :7peta
:hihi

:) :) :)

Last edited:
Stammer bra det.

Du hor ju sjalv att det ar en jamrans humanist som statt for semantiken!
Varfor tror du Sveriges storsta och varldens basta skruvtillverkare heter BULTEN AB!?
Ar det for att det gor ogangade nitar??
NEJ! :)

Host-Host, ................Nu är det väl kanske så att företaget heter (hette) Bulten-Kanthal och började med att göra just bultar (cylindriska utan gängor).

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden