Heli-coil i Mg-fälg?

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Har dragit gängpaj i en gammal Marvic-fälg, bromsskivsskruv. Finns det någon anledning att inte försöka med Heli-coil eller motsvarande gänginsats?
Om det inte skulle funka, kan man lösa problemet med genomgående skruvförband, förutsatt att nuvarande hål sitter mittemot varandra? (Pinnbult och 2 muttrar eller liknande)
 

Dr.Bike

Guest
Självfallet kan du helicoila. Men ännu hellre: Würth-hylsa.
Vilken gänga är det?
 

Dr.Bike

Guest
Vad är det, och varför är det bättre än Helicoil?

Googla din late fan! :lol
Närå, Würth är ju en verktygsmakarfirma (landet får du gissa på!)
Och de har ett eget system där reparationsinsatsen istället för en öppen spiral a´la fjäder istället är solid.
Ja som ett rör som är gängat både på in och utsida kan man säga.
Detta är stabilare än helicoil t.o.m och används i särskilt kritiska förband.
Jag har dem t.ex för att reparera tändstiftsgängor med.


Smartass! :hihi

Vilken DIMENSION!! :7peta

:)
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
My middle name... :)

Vet inte, liten, typ M6/M8, slängde mest bitar omkring mig och lämnade garaget något uppbragt. Får mäta senare. Någon särskild anledning att du frågar?

M6 eller M8 känner/ser väl ALLA människor skillnad på!
Det borde du veta intuitivt.
(sa en som fått bultens sortiment med modersmölken)

Ja jag frågar för att jag kan ju ha grejer.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
M6 eller M8 känner/ser väl ALLA människor skillnad på!
Det borde du veta intuitivt.
(sa en som fått bultens sortiment med modersmölken)

Ja jag frågar för att jag kan ju ha grejer.

Jag sätter 50kr på M6 för ingen använder väl onödigt överdimensionerade M8 när man gjort sig besväret att gjuta hjulet i Mag.

En utflikning.
Bult för att klämma gaffeln i styrkronan på GG enduromoppar. Gissa dimension!....
M6 ansågs för klent och M8 verkade onödigt tungt och klumpigt så smartskallarna drog dit en M7x1. Racemässig optimering av produkten men det är pest att hitta bult hos andra än aukt ÅF...
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jo, om jag försöker kika genom ilskans dimmor, så är det nog rätt säkert att det är M6. Märkligt, efter att jag blivit en momentnyckelstaliban, så drar jag sönder gängor som aldrig förr. Känner inte på samma sätt med de längre momentnycklarna när det är dags att backa av.
 

Dr.Bike

Guest
Jag sätter 50kr på M6 för ingen använder väl onödigt överdimensionerade M8 när man gjort sig besväret att gjuta hjulet i Mag.

En utflikning.
Bult för att klämma gaffeln i styrkronan på GG enduromoppar. Gissa dimension!....
M6 ansågs för klent och M8 verkade onödigt tungt och klumpigt så smartskallarna drog dit en M7x1. Racemässig optimering av produkten men det är pest att hitta bult hos andra än aukt ÅF...

Fransmän använder ofta M7.
En smart, och bortglömd dimension.

Jo, om jag försöker kika genom ilskans dimmor, så är det nog rätt säkert att det är M6. Märkligt, efter att jag blivit en momentnyckelstaliban, så drar jag sönder gängor som aldrig förr. Känner inte på samma sätt med de längre momentnycklarna när det är dags att backa av.

Det är inte bra att använda stora momentnycklar till små skruv.
Startfriktionen i momentnyckelns mekanism kan enbart den ha en peak överstigande det önskade momentet.
Så du ska inte ha en bamsing där du ligger i nedersta skalområdet.
En momentnyckel arbetar bäst i 2 sigma.
D.v.s de mittersta 50% av dess skalområde.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Googla din late fan! :lol
Närå, Würth är ju en verktygsmakarfirma (landet får du gissa på!)
Och de har ett eget system där reparationsinsatsen istället för en öppen spiral a´la fjäder istället är solid.
Ja som ett rör som är gängat både på in och utsida kan man säga.
Detta är stabilare än helicoil t.o.m och används i särskilt kritiska förband.
Jag har dem t.ex för att reparera tändstiftsgängor med.
Man ska nöta ut en generation i taget! :7peta :hihi
Och jag anade att du skulle ha en mer objektiv bild än Würth själva! ;)
Men det verkar ju onekligen som en mer genomtänkt lösning att ha en "dubbelgängad" hylsa istället för lösa gängor! Precis som tex Biltema har på sina tändstiftsgängreparationssatser! :tummenupp Polka kommer snart ha en sån i oljepluggen på sin gixxer, pga tillgänglighet och pris, men nu känns det ju som ett än smartare drag :) Tillsammans med en skvätt Loctite så lär det ju bli starkare än orginal! :)
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Fransmän använder ofta M7.
En smart, och bortglömd dimension.



Det är inte bra att använda stora momentnycklar till små skruv.
Startfriktionen i momentnyckelns mekanism kan enbart den ha en peak överstigande det önskade momentet.
Så du ska inte ha en bamsing där du ligger i nedersta skalområdet.
En momentnyckel arbetar bäst i 2 sigma.
D.v.s de mittersta 50% av dess skalområde.

Jupp, försöker sikta på det, men även den minsta momentnyckeln jag har är längre än motsvarande spärrskaft/ringnycklar. (Och i det här fallet räckte inte den minsta till i momentomfånget). Vad jag antar att jag menar, är att man har en upplärd känsla för vad som är OK, men med ringnycklar, vanliga spärrskaft. Sen börjar man med momentnycklar som har andra längder. Det är nog tredje skruven på nåt år som ger sig, så det är ingen större fara. Gammal hoj, gamla skruvar och gammalt gods. Trots att jag enl. konstens alla regler, så pajar det mer gängor nuförtiden.
 

Dr.Bike

Guest
Tillsammans med en skvätt Loctite så lär det ju bli starkare än orginal! :)

Det är ju det det blir!

Inte för inte byter man ut till just Würth-hylsor i cylinderdragstängerna på dragracemotorer och turbomoppar.
Den större gängytan i alut avlastar godet massor.

Jupp, försöker sikta på det, men även den minsta momentnyckeln jag har är längre än motsvarande spärrskaft/ringnycklar. (Och i det här fallet räckte inte den minsta till i momentomfånget). Vad jag antar att jag menar, är att man har en upplärd känsla för vad som är OK, men med ringnycklar, vanliga spärrskaft. Sen börjar man med momentnycklar som har andra längder. Det är nog tredje skruven på nåt år som ger sig, så det är ingen större fara. Gammal hoj, gamla skruvar och gammalt gods. Trots att jag enl. konstens alla regler, så pajar det mer gängor nuförtiden.


Jess Båkks - är gängan "slut" (uttröttad) så pallar den inte ratificerat moment.
Och den mekkänsla du beskriver är inte allom givet så var rädd om den!
Den ersätter momentnycklar och förstört humör.

Har man denna feeling så känner man ju när det blir stumt på något vis i gängan.
På en M6 kanske man bara är uppe i 8N då t.ex
Att jämföra med tillåtna 12 enligt handbok!

Säger som jag alltid sagt: Paragrafer, handböcker och reglementen är den starkes stöd, och den svages bibel.
 
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Självfallet kan du helicoila. Men ännu hellre: Würth-hylsa.
Vilken gänga är det?

Skulle undvika alla hylsvarianter på marvic-hjul. Brukar på flera av modellerna vara så tunt med material att en hylsa kan titta ut. En hederlig helicoil eller recoil fixar problemet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag sätter 50kr på M6 för ingen använder väl onödigt överdimensionerade M8 när man gjort sig besväret att gjuta hjulet i Mag.

En utflikning.
Bult för att klämma gaffeln i styrkronan på GG enduromoppar. Gissa dimension!....
M6 ansågs för klent och M8 verkade onödigt tungt och klumpigt så smartskallarna drog dit en M7x1. Racemässig optimering av produkten men det är pest att hitta bult hos andra än aukt ÅF...

Jag instämmer i M6!

Kom förbi mig på jobbet om du behöver M7.

Puck-Dakota kedjesträckar-bult och Zyndap cylinder mutter...
Underskatta aldrig din lokala moppehandlare!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hur är det med korrosionen när man använder helicoil eller liknande?

Badar du dagligen dina magfälgar i saltvatten kan det ställa till problem, fast då lär iof hela fälgen rätt snart bli pulver....

Insatsgängor är vanligen inga problem i alu, är miljön så korrosiv att det är ett problem bör alut ytbehandlas oavsett.
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6

Kom till södertälje så skall du få en Helicoil av mig.

Föresten, MG? Menar du den där automobilen från Storbritanien? Då bör det väl vara tum? 1/4" är snudd på M6, är du orginalbög eller skulle det fungera med M-gänga på en sådan droska?
 
Last edited:
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top