HD och fantasipriser

Alltid uppskattat. Passerade en monter där "the real deal" stod och gjorde sig lustiga över plagiaten. Kunde inte hålla tyst (så är det lite för ofta) och ställer den naturliga frågan; "Varför köpa kopian när man inte vill ha originalet?"

Vad är distans, liksom?

Varför köpa originalet när kopiorna är bättre på alla punkter?

Här är ett skönt åldrigt HD-team och hoj. Så här ska man ha det när man är pansjo. Ägaren ser ut som Bosse bildoktor fö, cool farbror och HD tycker jag, Axtell finless segjärnscylindrar. Notera sprängplåten över motorn. Gosh vilket svar det är i spisen, rappare än en motorsåg. :Bugar

[YOUTUBE-ID]-G2MeG6GUlY[/YOUTUBE-ID][/QUOTE

En sådan?:D

[YOUTUBE-ID]q1D4IdO28JU[/YOUTUBE-ID][/QUOTE

Kommer ihåg en prislapp på en av HD:arna vid MC-mässan 2011 som jag skrattade åt i ett par dagar efteråt.
379 900:-

Kommer ihåg en prislapp på en av HD:arna vid MC-mässan 2011 som jag skrattade åt i ett par dagar efteråt.
379 900:-

En specialmodell med massa bling bling typ CVO antar jag? Själv så tycker jag det är bra att det finns dyrare modeller också för det finns alltid en och annan med onödigt mycket pengar. 379 900:- är ju egentligen småpotatis om man jämför med dyrare lyxbilar som folk betalar 10 ggr mer för.

En specialmodell med massa bling bling typ CVO antar jag? Själv så tycker jag det är bra att det finns dyrare modeller också för det finns alltid en och annan med onödigt mycket pengar. 379 900:- är ju egentligen småpotatis om man jämför med dyrare lyxbilar som folk betalar 10 ggr mer för.

Fast då är ändå en motorcykel en motorcykel och framförallt så är en HD en HD. Det är inget "handmade in the US of A" eller något sånt. Det är en massproducerad hoj med lite extra plast, krom och i värsta fall en större motor. Går inte att jämföra med en sportbil för 4 miljoner som i regel är byggd helt av exotiska metaller och kompositmaterial idag.

Äh! kollade lite på bytbil.com vad nya japsar kostar. En ny guldvinge går ju loss på 298 000:-
Ducati 1199r runt 300 000:- Bmw HP4 242000:- Yamaha fjr1300 180 000:-

Sen kan man ju diskutera vad det är man får för pengarna, men att HD skulle vara sjukt mycket dyrare än andra hojar är väl lite av en myt, dock så har inte HD några bra budgethojar som till exempel er6 osv.
Sen att det är ett bra andrahandsvärde på HD är ju en helt annan femma.

Fast då är ändå en motorcykel en motorcykel och framförallt så är en HD en HD. Det är inget "handmade in the US of A" eller något sånt. Det är en massproducerad hoj med lite extra plast, krom och i värsta fall en större motor. Går inte att jämföra med en sportbil för 4 miljoner som i regel är byggd helt av exotiska metaller och kompositmaterial idag.

Extra plast vet jag inte om det är, i vart fall var det inte det på den Fat Bob jag provkörde för ett tag sedan. Var i princip bara metall och kvalitetsintrycket på lack o krom kändes riktigt hög. Faktum är att kvalitén kändes hög på hela bygget sett till känsla i reglage, körmässiga intryck osv. Men det kan naturligtvis skilja sig mellan olika modeller, sportster var jag t.ex. inte lika förtjust i men det finns folk som gillar dem också.

Äh! kollade lite på bytbil.com vad nya japsar kostar. En ny guldvinge går ju loss på 298 000:-

Sen kan man ju diskutera vad det är man får för pengarna, men att HD skulle vara sjukt mycket dyrare än andra hojar är väl lite av en myt, dock så har inte HD några bra budgethojar som till exempel er6 osv.
Sen att det är ett bra andrahandsvärde på HD är ju en helt annan femma.

XL 883N Sportster Iron 883 är väl lite i samma tänk som ER6

Man köper väl en glidare för att man gillar att glida runt antar jag... Men vad vet jag? Jag har fått dom böjelserna ännu även om jag inser att dom säkert kommer med åren.

Din gissning är så god som min. Jag hoppas det får fortsätta vara just spekulationer, både för dej och mej.

Jag har provat en och kunde bokstavligt talat inte på vis i världen komma hem fort nog igen.

Tack för ordet, som Bergström i Rskradion plägade säga.

(Pst, tror och hoppas du glömde ett "inte" i ditt inlägg)

Sen att det Comments: we could have made more but this is the highest rev limit setting available from the ignition på HD är ju en helt annan femma.
Tänkte på ditt inlägg i XR1200-tråden, att Probike slumpar iväg nya 2012:or med ett års försäkring för75000. Det måste ju vara ett annat synnerligen prisvärt alternativ. Andrahandsvärdet på XR1200 kommer nog dessutom att bli högt med åren. Eftersom den i likhet med tex XR1000, tillverkades under så kort tid

Nej jag tycker inte heller att HD är särskilt dyra, i vart fall inte om man ser till den finish, kvalité och känsla som finns hos cyklarna. Går man på rena prestanda finns det bättre alternativ även om det brukar vara bra bottenvrid i maskinerna. Sen är det väl som hos de flesta tillverkare så att det finns bättre och sämre modeller och att det har gjorts vissa missar ibland. På det stora hela anser i alla fall jag att HD nu mera gör riktigt bra cyklar för det ändamål de är tänkta för och det gör de flesta jag har talat med som har testat HD och som är intresserade av den type av cyklar.

De som inte gillar HD verkar ofta vara folk som aldrig ens har testat dem utan helt enkelt har bildat sin uppfattning genom att det inom vissa kretsar av någon anledning är populärt att hata HD bara för sakens skull. Inte för att det egentligen ligger några vettiga orsaker bakom mer än lösa rykten utan snarare mer av kulturella skäl eller möjligen för att försvara sina egna köp av cyklar. Löjligt är det i vilket fall som helst. Sen att det finns de som inte är intresserade av den typ av cyklar HD tillverkar utan väljer att skaffa annat är en sak. Det finns naturligtvis vissa HD frälsta typer som är likadana men är man inne o läser på harleys forum är det ganska lugn o behaglig stämning och förhållandevi lite skitsnack och oförståelse för andra typer av hojval jämfört med på diverse sporthojsforum. Kanske har det med personlig mognad att göra (folk som kör HD brukar vara lite äldre) vad vet jag.

Tänkte på ditt inlägg i XR1200-tråden, att Probike slumpar iväg nya 2012:or med ett års försäkring för75000. Det måste ju vara ett annat synnerligen prisvärt alternativ. Andrahandsvärdet på XR1200 kommer nog dessutom att bli högt med åren. Eftersom den i likhet med tex XR1000, tillverkades under så kort tid

Ja det är ett galet bra pris, nästan så att jag vill slumpa iväg min 09:a och köpa mig en 12:a

Förlåt, det var en felaktighet till säljaren blåste spånet med, att vipparmsaxlarna skulle glappa upp på HD och vara ett problem :rofl. Då får man nog köra många varv runt jorden innen det händer med en originalmotor.

Jo de är glidlagrade på HD, utbytbara bronsbussinger i dessa. De smörjs, liksom hela toppen, av oljan som pumpas upp via stötstängerna. Det är samma vid bussningen i lilländan på staken, den är bronsbussad och således glidlagrad på HD. Men dessa icke-roterande lagringar har inget stort behov av högt oljetryck, det räcker med att det finns film.
Kolbultsbussningen smörjs på HD precis som på victory och de flesta andra motorer, via stänksmörjning från vevlagret samt på moderna motorer även vi kolvkylningsmunstyckena. Dessa öppnas vid ca 15 Psi på TwinCam och sprayar undersidan av kolvarna. Säkert samma arrangemang på Victory och alla andra luftkylda hojmotorer som pga miljökraven ska köras på nära stökiometriskt magra blandningar.

Teknikporr....MEEEEEERRRRRRRRRRRRRRRRRRRR:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar

Fascinerande med folk som går i spinn över priser på grejor som dom AAAAALDRIG skulle kunna tänka sig att köpa själva....:D Luktar ju avundsjuka och betalningsanmärkningar låg väg...

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing