HD och fantasipriser

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Asså va äre med HD, tittar man på blocket så finns dom i överflöd, och priserna är ju helt galna på 10 15 år gamla hojjar...

Kom på en sak, lackar man om en sporthoj eller sätter på extra saker som undertail och mini blinkers, så får man knappt nånting för hojen..

Men lackar man om en HD, slänger på en annan bakskärm och kanske en sadelväska, då ökar priset med minst 50000:- ??????
 
Last edited:

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
åxå undrat dedär .. iofs e HD ganska dyra som nya , men endel priser e helt absurda ... undra om dom någonsin säljs (surfar inte direkt ofta på HD :rolleyes: )
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Intressant iakttagelse, om jag får gå lite off topic så tycker jag det är samma med huspriser, det är ju helt jävla sjukt. Jag har alltid varit vän av att hålla inflationen i schack, om jag inte visste bättre skulle jag vara tvättäkta kommunist.

Sorry att jag balla ur, låt oss återgå till HD :brinnerup
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Förmodligen så blir dom flesta objekt liggande osålda. Men generellt har HD orimligt högt andrahandsvärde, men det får man ju tillbaka när man säljer så.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Obyggda glidare kan gå för rätt bra priser bara rätt person ser den.
Behöver ju inte vara hårt ombyggda hojar heller för att det skall stiga, bara det är lite individuellt så.
Sen lever HD hårt på imagen "jag kör HD, alltså är jag en biker"
 

bacon4ever

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2010
Ort
göteborg
Hoj
Versys -08
Det är väldigt lätt att skratta åt customhojar och deras obefintlig kurvtagnings- och bromsförmåga.

Men gillar man custom och tycker det är roligt så varför inte? Man brukar ju se en hel del customhojar längs vägarna, så många av custompiloterna är uppenbarligen ute och rastar sina sina kromslädar ganska regelbundet.

Men Harley Davidson fettischismen och de enorma överpriserna förstår jag faktiskt inte riktigt. Den här tycker jag passar i sammanhanget ...

"Honest Harley Davidson Commercial"

 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag tycker tvärs om att priset stiger med 10-15 papp på sporthojar så fort dom får en hugger, rensad bakdel och miniblinkers, för då blir dom unikast i Sverige bla bla :rolleyes:

Troligen kan inte glidarfolket förstå varför vi betalar hutlösa pengar för en hoj som är snordyr att äga och som man sitter som en havande groda i skitande ställning på heller. Har dom hittat sin grej och njuter av det, fine! Dessutom inbillar jag mig att glidare rullar betydligt mycket mer än sporthojar, så fort man kommer ut från city/motorvägarna så är det ju enbart glidare man möter på dom där ändlöst kurviga vägarna ute i ingenstans, långt från trafik, poliskontroller och annat elände :tummenupp Fast det är klart, då måste man ju kunna svänga, och det finns inga fjårtisar som man tror fnissar förtjust när man woshar förbi... :rolleyes:
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Jag tycker tvärs om att priset stiger med 10-15 papp på sporthojar så fort dom får en hugger, rensad bakdel och miniblinkers, för då blir dom unikast i Sverige bla bla :rolleyes:

Troligen kan inte glidarfolket förstå varför vi betalar hutlösa pengar för en hoj som är snordyr att äga och som man sitter som en havande groda i skitande ställning på heller. Har dom hittat sin grej och njuter av det, fine! Dessutom inbillar jag mig att glidare rullar betydligt mycket mer än sporthojar, så fort man kommer ut från city/motorvägarna så är det ju enbart glidare man möter på dom där ändlöst kurviga vägarna ute i ingenstans, långt från trafik, poliskontroller och annat elände :tummenupp Fast det är klart, då måste man ju kunna svänga, och det finns inga fjårtisar som man tror fnissar förtjust när man woshar förbi... :rolleyes:

Ditt inlägg oroar mig. Du går inte och sneglar på fransar till styrändarna i butiken va? Det är första varningstecknet på att man håller på att bli som DEM®
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
De riktiga glidarna där folk sitter som i soffan tycker jag bara man ser på deras fikaställen?

De hojar man ser ute på landsvägarna tycker jag är mycket halvsport, touring och cromehojar som egentligen mer påminner om en nakenhoj.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ditt inlägg oroar mig. Du går inte och sneglar på fransar till styrändarna i butiken va? Det är första varningstecknet på att man håller på att bli som DEM®
Nejnej! Tro mig, det är det minsta du behöver oroa dig för! :fakta Jag har den traumatiska upplevelsen när jag provkörde en Intruder 1800-nånting i alldeles för färskt minne :jisses Sånt där är bara charmigt och trevligt på film, Easy Rider-style :fakta
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
HD är bra prylar och det är en annan typ av körning som sportfånarna inte fattar sig på. Men det som gjorde att jag klev av efter 10 år på veteran-Harleys från 30-/40-talet och framförallt 8 år på en ny var inte priserna eller kvalitén utan Probike´s totala ointresse av kundsupport och att anställa bra meckare och kunnig butikspersonal. Jag ångrar bittert att jag slutade köra veteranhojar och köpte en ny HD 2001. Skaffa helikoptrar och fartyg är Probike-cheferna bra på men kundsupport..... Nä. Har aldrig blivit så illa behandlad i hela mitt liv och nu när Probike håller på att ta över försäljning och service av BMW-motorcyklar i norra Stockholm tänker inte jag sponsra dom med en krona till. Aldrig i livet. Probike går för mig fetbort. Personlig uppfattning och andra behöver inte hålla med. Men jag kommer att ge mina pengar till AVA istället.

HD´s höga andrahandsvärde har historiska orsaker. Förr om åren tillverkades det färre hojar än vad det fanns efterfrågan på. Man kunde för 10 - 15 år sedan lägga handpenning på en ny hoj och faktiskt inte veta om man fick en hoj det året eller inte. Så är det inte längre. Nu för tiden står det splirrans nya men osålda hojar i alla HD-butiker och i en del butiker kan man hitta nya osålda hojar från -08/-09/-10 som inte rullat en meter. Den äldsta hojen jag sett på sistone var från -07. En sprillans ny hoj som är fem år gammal och som dom sänkt med 50.000:- i pris...... Snygg hoj också. Det där funkar inte långsiktigt. Jag misstänker att andrahandspriserna kommer dyka framöver och det troligtvis rejält. Det går inte att få ut för mycket för en beghoj när dom börjar dumpa priserna på osålda nya hojar med full garanti. Och jag tror faan inte att den lågkonjunktur som vi ser nu i Europa kommer att vända i första taget så.......

//J
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
"Jan Hellman"

Hmmm... Känns som om du bandar ihop AVA och Probike... Jag kommer aldrig mer att lägga en krona på AVA av samma skäl som du inte tänker sponsra Probike. Dom ggr jag har varit inne på probike så har jag förvånats över hur trvlig och tillmötesgående personal dom har, endast Thriumph i länna kan jämföra sig med dom.
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
"Jan Hellman"

Hmmm... Känns som om du bandar ihop AVA och Probike... Jag kommer aldrig mer att lägga en krona på AVA av samma skäl som du inte tänker sponsra Probike. Dom ggr jag har varit inne på probike så har jag förvånats över hur trvlig och tillmötesgående personal dom har, endast Thriumph i länna kan jämföra sig med dom.
Kan inte mer än hålla med!!
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
"Jan Hellman"

Hmmm... Känns som om du bandar ihop AVA och Probike... Jag kommer aldrig mer att lägga en krona på AVA av samma skäl som du inte tänker sponsra Probike. Dom ggr jag har varit inne på probike så har jag förvånats över hur trvlig och tillmötesgående personal dom har, endast Thriumph i länna kan jämföra sig med dom.

Kan säkert finnas orsak att omvärdera AVA framöver men dom problem jag hade med Probike utan att ens få en ursäkt är faktiskt hyffsat oförlåtligt. Köpte en ny Fatboy -01 och ägde den hojen i ca 18 månader. Stod på verkstad i 12 av dom månaderna och det i stort enbart pga felmonterad extrautrustning. Trots garanti struntade dom fullständigt i att åtgärda felen. Jag lämnade in hojen när jag skulle iväg på jobb i någon månad och blev lovad att prylarna skulle åtgärdas under den tiden och när jag kom tillbaka hade dom inte gjort någonting över huvudet taget. En månad senare och trots bokad verkstadstid...... Detta hände gång efter annan och jag kunde knappt använda en splirrans ny och hyffsat svindyr hoj under den tid som jag ägde hojen. Just i den vevan som jag köpte min Fatboy gick det väldigt bra för Probike och det köptes helikoptrar och fartyg som det stod HD på men kundservice och kundsupport struntade dom fullständigt i. Det blev galet dyrt för mig helt i onödan och dom tog inget som helst ansvar. Otroligt dåligt skött. Förtroendet är fullständigt förbrukat. Kan skriva ganska mycket om detta. Sen jag och sambon gick över på BMW blev det kul igen.

Någon som har några erfarenheter av MC-Proffsen i Hägerstens allé? Dom servar tydligen också BMW. Jag beställde lite prylar från AVA inför sommaren resa efter att Bavaria lagt ner hojverksamheten och det funkade klockrent. Sambon köpte ett nytt hojställ på AVA för några veckor sedan och försäljerskan var väldigt kompetent och påläst. Annars har jag ingen som helst erfarenhet av AV. MC-Proffsen har jag ingen som helst koll på. Men det ska mycket till innan Probike får en chans till.

//J
 

sportbike

Guest
Någon som har några erfarenheter av MC-Proffsen i Hägerstens allé?
Mycket bra, Lelle som har hand om butiken har en ruskig koll och är förmodligen en av de sista i branschen som viger sitt liv åt att göra kunden nöjd, fem femmor av fem.
Dock kan det vara svårt att komma fram på telefon eftersom han är ensam i butiken och det ringer konstant från mars till september.
Känner honom sedan många år tillbaka och vi har jobbat ihop i perioder.

Tel butiken 08-882918
 

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Inte där jag vill
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
Mycket bra, Lelle som har hand om butiken har en ruskig koll och är förmodligen en av de sista i branschen som viger sitt liv åt att göra kunden nöjd, fem femmor av fem.
Dock kan det vara svårt att komma fram på telefon eftersom han är ensam i butiken och det ringer konstant från mars till september.
Känner honom sedan många år tillbaka och vi har jobbat ihop i perioder.

Tel butiken 08-882918

Otroligt trevliga, Kunniga och service i toppklass. Lite mycket i butiken ibland så svårt att nå dem med telefon.
Om det funkade skulle jag köpa alla grejer från dem ink MC.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top