Hayabusa vs 385Whp Turbobil

IronMike

Guest
ZtreetFajter skrev:
2269531

Den som tror att busan lämnar en 450Hk/602Nm/1200kg bil bakom säg lätt i dom intervallerna jag nämnt ovan måste kamma luggen o börja övningsköra.
Kan komma upp och spöa dena där bilen med bil... Tar jag bågen åker han på ännu mer pisk. Hängt av Gallardo från 0-300 blås, med bil. Med båge hade jag haft ännu bättre marginal.

Rejsat kids här i sthlm med bmw-turbos, även kända strippen bmw-turbos med 600 hk+ åker på pisk av bågar, spec på motorväg 100-300 blås.
 

ZtreetFajter

Vem Faan är Peter? ;)
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
SUKKA GSX-R 1000
IronMike skrev:
2269745 Kan komma upp och spöa dena där bilen med bil... Tar jag bågen åker han på ännu mer pisk. Hängt av Gallardo från 0-300 blås, med bil. Med båge hade jag haft ännu bättre marginal.

Rejsat kids här i sthlm med bmw-turbos, även kända strippen bmw-turbos med 600 hk+ åker på pisk av bågar, spec på motorväg 100-300 blås.

Sluta snacka massa ..kom hit o kör ist..ni som är så säker på det..

Sitta här o spy galla o berätta hur länge man kört hojj o hur mkt man vågar vrida på rullen.
 

ZtreetFajter

Vem Faan är Peter? ;)
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
SUKKA GSX-R 1000

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
ZtreetFajter skrev:
2269998 massa text


Tja det var en bra fråga :va Turbo-busan borde gjort mycket bättre i från sig. Men i alla andra filmer så kan vi inte förutsätningarna och därför är det ju omöjligt att veta om en shejk lagt i en gammal P-51 motor i sin bil. Sen vinner hojen i sista filmen så den kanske du vill ta bort :rolleyes:

björn
 

Flåklypa

Il tempo gigante
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
R6...skrapad både styrbord och babord.
ZtreetFajter skrev:
2269998 Ok..ngra filmer och vikt/effekt förhållanden...

Vipern väger enl papper ca 1524kg och har uppskattningsvis 850-900hk i filmen nedan? 1,66Kg/Hk (900hk/1500kg)

Hayabusan? 215kg+ med 280hk? 0,7Kg/Hk dvs mindre vikt än hk!! (280hk/215Kg))

Varför spöar inte busan vipern som skit?... :7peta



http://www.streetcarforums.com/videos/JUDGEMENT DAY 2HR.wmv

Därför att det sitter en förare på Busan som säkert väger 100kg med all utrustning. Sedan stoppar väl inte en Busa med alla vätskor i på 215kg? Vi snackar kanske 330kg för ekipaget?
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
ZtreetFajter skrev:
2269998 Ok..ngra filmer och vikt/effekt förhållanden...

Vipern väger enl papper ca 1524kg och har uppskattningsvis 850-900hk i filmen nedan? 1,66Kg/Hk (900hk/1500kg)

Hayabusan? 215kg+ med 280hk? 0,7Kg/Hk dvs mindre vikt än hk!! (280hk/215Kg))

Varför spöar inte busan vipern som skit?... :7peta

http://www.streetcarforums.com/videos/JUDGEMENT DAY 2HR.wmv
För det första har du räknat fel. Du måste räkna med förare också, vilket är särskilt viktigt på hojen.

Viper: 1524+80/900 = 1.78 kg/hk

Hayabusa 215+85/280 = 1.07 kg/hk

Varför inte Hayabusan vinner i filmen har jag ingen aning om, men det förstår du väl själv att det är något lurt. Du har väl sett filmen där en 850 hk (bakhjulshästar) kör mot flera Hayabusa och den vinner inte ens mot en originalhoj. De andra hojarna förnedrar Vipern, och jag tror inte att någon av dem hade 280hk. En hoj med 280 "riktiga" hästar spöar en bil på 1500-1600kg och 900hk, så är det bara. Fysikens lagar gäller fortfarande. Vad som hände i filmen har jag ingen aning om.
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
ZtreetFajter skrev:
2267398 Kom upp o kör då?

Om ngt jag sagt inte stämmer i tråden bjuder jag på resan upp&ner + boende på hotell...

Vill ngn annan prova köra med ngt värre har vi en annan 800hk E30 till förfogande oxå..

O vadå sluta snacka skit?..gör jag bort mig?..vissa människor borde inte få sitta bakom ett tangentbord utan sitta i sandlådan med hink o spade.

Om en std busa drar Bmw´n med mer än 1 billängd på intervallen 150-250km/h , står jag för det jag skrivit ovan!

Från 0-200 får bilen stryk d vet jag..men d gäller inte d nu!

Kom till SUNDSVALL o bevisa motsatsen nu...det är ju bankörningar nästa vecka på Midlanda Motorpark..:):)

Vi kör cykeln i bänk först för att kontrollera effekten , Bmw´n finns det effekt papper på.
max en billängd sa du? jag har slutat ta dig på allvar för längesen :3freak
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Jag korrigerar mina siffror ytterligare. En fulltankad turbo-Hayabusa väger cirka 260kg. Dessutom kan vi räkna med att föraren väger 95kg med all utrustning. Vi får då:

95+260/280 = 1.27kg/hk

Lite skillnad mot de siffror som du först postade. Självklart ska Hayabusan fortfarande vinna dock.
 

ZtreetFajter

Vem Faan är Peter? ;)
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
SUKKA GSX-R 1000
R-1000 skrev:
2270091 max en billängd sa du? jag har slutat ta dig på allvar för längesen :3freak


och? :klappar

Fred00 skrev:
2270102 Jag korrigerar mina siffror ytterligare. En fulltankad turbo-Hayabusa väger cirka 260kg. Dessutom kan vi räkna med att föraren väger 95kg med all utrustning. Vi får då:

95+260/280 = 1.27kg/hk

Lite skillnad mot de siffror som du först postade. Självklart ska Hayabusan fortfarande vinna dock.


Självklart så gör den inte det...det är ju svart på vitt! :banana :banana

Så skönt..d kommer mer film snart..

(Har inte räknat på Viperns xtra utr i form av lungor,IC,xtra passagerare etc heller..)
 

Daytona Peter

hojlös :-(
Gick med
4 May 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Triumph Daytona T595 *såld*
rocketer skrev:
2269386 Hmmm - läs svårigheter :va ? Koppar igen
"All tests I've read are between 9.4 and 10.4 seconds)
Speed at 400m 235kph
(All test I've read are between 232 and 238km)"

Dels är den riktiga hastigheten klart bättre än 306 km/h som du menar samt att 150 - 250 km/h togm 15,7s vilket 0 - 402 m på 9,4 - 10.4s och med slutfart 232 - 238 km/h raderar med RÅGE = ditt program är :arsele och det kan du göra såhär med :argpådato - :tummenupp ./R

Upprepar: Att det inte stämmer på hayabusan beror på att jag inte har en korrekt effektkurva att plocka värden från samta att det cd och A som jag hittade kanske inte stämmer!
LÄS!

Matematiken ljuger inte, det är bara indata det är fel på!
Om någon kan ordna fram bra värden för hayabusan ska ni se att programmet stämmer även för den.
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
ZtreetFajter skrev:
2270106
Självklart så gör den inte det...det är ju svart på vitt! :banana :banana
Och det tycker du verkar rimligt? Det är rimligt att en original Hayabusa hänger med en 900hk Viper, det stämmer med vikt/effektsiffrorna och är visat med flera olika motorcyklar och race i filmen jag nämnde tidigare. Ändå väljer du att tro på en film som visar något så helt osannolikt som att en 280hk Hayabusa får stryk av en 900hk Viper.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Varför tänker ni inte på CV värdet, mer av betydelse än kg/hp i de farterna...... men med tillräckligt mycket hp så kanske man inte har något luftmotstånd. :va
 

mikee

living on the red line
Gick med
10 Feb 2006
Ort
luleå
Hoj
honda cbr 954rr-02 och audi a4 96 chippad 1,8t me lull lull
0x2142 skrev:
2237275 Fan va trött jag blir på alla bilfuckon som vill rejsa varje gång man står för rött. Hur många snubbar finns det i detta land som tror att dom dragit en hoj med sin fula bil bara för att man inte orkar bry sig när man är på väg hem från jobbet :fatta!
:yoparty sant OOOORKAAAAAAA!!!!! :fatta!
 

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
hahaha nu har jag läst igenom hela tråden.
Snart har vi en årlig utmaning :rolleyes:
Zatzy VS Sporthoj.
Det vore väl en trevlig träff att åka till en gång om året.
Och dessutom kan folk bara drömma ett år i taget innan sanningen visar sig.
Det finns bilar som åker ifrån hojar och hojar som åker ifrån bilar.
Men när det gäller busan så krävs det rätt mkt bil.....
Att dessutom bara få häng på en org hoj med en ybertrimmad bil måste väl kännas så där :rolleyes: :tungan
Tror nog Bmv:n får det svårt, men ställ gärna upp och bevisa/motbevisa.
Om inte annat så lyfte jag kanske tråden för lite mer pajkastning :banana
 

Daytona Peter

hojlös :-(
Gick med
4 May 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Triumph Daytona T595 *såld*
MagnusK skrev:
2270153 Varför tänker ni inte på CV värdet, mer av betydelse än kg/hp i de farterna...... men med tillräckligt mycket hp så kanske man inte har något luftmotstånd. :va

WORD! i de hastigheterna som det är tal om är vikten av mindre betydelse. För att lätta upp förståelsen för kraften som behövs för att hålla en konstant hastighet: F = m*g*fr + 0.5*ro*cd*A*v^2
Där: F = kraften som behövs för att hålla konstant hastighet [N]
m = massan [kg]
g = gravitationen [m/s^2] 9.81
fr = rullmotståndet [dim. lös] 0.007-0.015 för asfalt
ro = luftensdensitet [kg/m] 1.226 vid 15 grader celcius
cd = luftmotståndskoefficient [dim. lös]
A = frontarea [m^2]
v = relativa hastigheten mot luften [m/s], måste ta hänsyn till med- eller motvind

Denna formel gäller på plan väg, för lutande vägar måste man ta hänsyn till lutningen också.
Vill man dessutom att fordonet ska accelerera måste man ta hänsyn till fordonets massa samt de roterande delarna.
F = (m+mj)*a + m*g*fr + 0.5*ro*cd*A*v^2
där: mj = de rörliga delarnas tröghetsmoment, tar hänsyn till utväxling mm
a = accelerationen [m/s^2]

Med korrekta värden på dessa parametrar och en effektkurva kan man relativt enkelt få fram både maxhastighet och acceleration (dock inte 0-100 då man måste ta större hänsyn till tillgänglig friktion mellan däck och underlaget, går givetvis att ordna men jag orkar inte :) )
 

ZtreetFajter

Vem Faan är Peter? ;)
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
SUKKA GSX-R 1000
Hitecfrollo skrev:
2270273 hahaha nu har jag läst igenom hela tråden.
Snart har vi en årlig utmaning :rolleyes:
Zatzy VS Sporthoj.
Det vore väl en trevlig träff att åka till en gång om året.
Och dessutom kan folk bara drömma ett år i taget innan sanningen visar sig.
Det finns bilar som åker ifrån hojar och hojar som åker ifrån bilar.
Men när det gäller busan så krävs det rätt mkt bil.....
Att dessutom bara få häng på en org hoj med en ybertrimmad bil måste väl kännas så där :rolleyes: :tungan
Tror nog Bmv:n får det svårt, men ställ gärna upp och bevisa/motbevisa.
Om inte annat så lyfte jag kanske tråden för lite mer pajkastning :banana


Njao men Hayabusan är ju så omtalad och få häng o dra jämnt i ovan nämnda farter tycker jag är respekt med en så moderat trimmad bil...

Dom som läst hela tråden vet att jag aldrig påstått att bilen kommer spöa hojjen..

Tillåter väder o vind så kommer vi köra x antal repor ikväll och mäta tidåtgången för sträckan det tar att accelerera 150-250km/h.


Just ja..

Dom som känner sig manad att spöa en 750hk bil med en org Hayabusa på intervallen 402m kan befinns sig på Tullinge Lör & Sön...lyckas dom bjuder jag på varmkorv o glass till chauffören o dess vänner ;)
 

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
ZtreetFajter skrev:
2270539 Njao men Hayabusan är ju så omtalad och få häng o dra jämnt i ovan nämnda farter tycker jag är respekt med en så moderat trimmad bil...

Dom som läst hela tråden vet att jag aldrig påstått att bilen kommer spöa hojjen..

Tillåter väder o vind så kommer vi köra x antal repor ikväll och mäta tidåtgången för sträckan det tar att accelerera 150-250km/h.


Just ja..

Dom som känner sig manad att spöa en 750hk bil med en org Hayabusa på intervallen 402m kan befinns sig på Tullinge Lör & Sön...lyckas dom bjuder jag på varmkorv o glass till chauffören o dess vänner ;)
Har läst hela tråden :)
Synd på helgen, då är jag på aktiviteter med tvåhjuliga fordon där det svänger också :tungan :banana
Annars brukar jag va med ibland på strippen och även MNR och STHLM Open och Birka.
Men uppdatera gärna med resultat oavsett resultat. :)
 

Flåklypa

Il tempo gigante
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
R6...skrapad både styrbord och babord.
ZtreetFajter skrev:
Dom som känner sig manad att spöa en 750hk bil med en org Hayabusa på intervallen 402m kan befinns sig på Tullinge Lör & Sön...lyckas dom bjuder jag på varmkorv o glass till chauffören o dess vänner ;)

Jag ska dit och kolla. Vad är det för bil?
 

ZtreetFajter

Vem Faan är Peter? ;)
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
SUKKA GSX-R 1000
Flåklypa skrev:
2271663 Jag ska dit och kolla. Vad är det för bil?

9,33 har bilen gått...dock med en annan låda...

Nu gick den 9,7 för 2v sedan på Sättna...men det var hjulspinn 1,2,3...sedan greppade d.


am050619-031w.jpg
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top