Hayabusa vs 385Whp Turbobil

wannagofast skrev:
2237403 Nåja.. jag tycker inte det är "fjantigt" med en 385hk/600Nm BMW..
:7peta Har aldrig sagt att det är fel att ha en BMW. med 385 hk. Men att inte köra ifrån honom med en busa som skit är mycket fjantigt. :yoparty

"rullande start/tuta så kör vi" är ju totalt ointressanta jämförelser, vem har ladd eller rätt varv när det startas...

för att vara rättvis så är det stillastående start som gäller och dom flesta hojar mäktar med 3-4sek 0-100. inte många bilar matchar det med gatdäck på valfri asfaltssträcka.

orka jämföra äpplen och päron.

raiderpatz skrev:
2237507 "rullande start/tuta så kör vi" är ju totalt ointressanta jämförelser, vem har ladd eller rätt varv när det startas...

för att vara rättvis så är det stillastående start som gäller och dom flesta hojar mäktar med 3-4sek 0-100. inte många bilar matchar det med gatdäck på valfri asfaltssträcka.

orka jämföra äpplen och päron.

Nu var det rullande start som gällde...dvs mellan 150-250km/h som jag ville "jämföra" , skrev ju att busan drog han lätt upp till 150km/h , ngt annat har det inte varit tal om!? , eller jag kanske missade vad ja själv skrev..

Ngra tangentbordsryttare här borde skärpa till sin attityd lite :7peta

Får man fråga om vikten på den där bilen? Om det är en 1400kg E36:a med 385hk så skulle jag säga att låga 12:or är det bästa han kan hoppas på.

Fred00 skrev:
2237857 Får man fråga om vikten på den där bilen? Om det är en 1400kg E36:a med 385hk så skulle jag säga att låga 12:or är det bästa han kan hoppas på.

Det är en E30 viktar in på 1200kg med 385 Drivhjulshästar , var är förlusten ..15% ? torde vara ca 443hk på motorn , låga 11:or ska den klara under gynsamma förhållanden.

ZtreetFajter skrev:
2238192 Det är en E30 viktar in på 1200kg med 385 Drivhjulshästar , var är förlusten ..15% ? torde vara ca 443hk på motorn , låga 11:or ska den klara under gynsamma förhållanden.

Tuff bil, men tror inte den har det minsta och sätta emot. En busa trycker på otroligt bra. Jag har i liknande trådar tidigare jämfört med min gamla surcossie, och gör det här med. Den klarade låga tolvor på strippen med taskig start, borde grejat höga elvor, och hade enligt "stickan" strax under 400 drivhjulshästar. Kan ju givetvis diffa en del, men den brukar ge rimliga siffror. Jag tror säkert BMW.n skulle tagit den, men kanske inte såå hårt? Och att jag skulle hängt på en busa i nåt intervall finns bara inte.
I en tråd på Zatzy beskriver en M3 Turbokille med över 800bromsade häst att han åkt på pisk av div. standardhojar och kör relativt jämt med en "trött" 929.

0x2142 skrev:
2237275 Fan va trött jag blir på alla bilfuckon som vill rejsa varje gång man står för rött. Hur många snubbar finns det i detta land som tror att dom dragit en hoj med sin fula bil bara för att man inte orkar bry sig när man är på väg hem från jobbet :fatta!
exakt.
och som vanligt en lika sjuk jämförelse.
turbo mot sugmotor.

på med ett 450 hk kit från mc xpress på busan, då kan vi jämföra, hoho!!

-PLM- skrev:
2238232 Tuff bil, men tror inte den har det minsta och sätta emot. En busa trycker på otroligt bra. Jag har i liknande trådar tidigare jämfört med min gamla surcossie, och gör det här med. Den klarade låga tolvor på strippen med taskig start, borde grejat höga elvor, och hade enligt "stickan" strax under 400 drivhjulshästar. Kan ju givetvis diffa en del, men den brukar ge rimliga siffror. Jag tror säkert BMW.n skulle tagit den, men kanske inte såå hårt? Och att jag skulle hängt på en busa i nåt intervall finns bara inte.
I en tråd på Zatzy beskriver en M3 Turbokille med över 800bromsade häst att han åkt på pisk av div. standardhojar och kör relativt jämt med en "trött" 929.

Frågan är ju vilka intervaller man jämför i oxå...JAG tror att hojjen inte har så stort effekt övertag så han kan dra fler billängder ifrån mellan 150-250km/h som diskussionen gällde...sedan att den får pisk 0-150Km/h är en annan femma , o att den tom är snabbare 0-280km/h på stående start..men nu pratar vi i fart på samma hastighet o bägge ger järnet.

Ajja det enda rätta är väll att prova det hela på en avlyst raksträcka med korrekt mätutrustning och filmkamera på bägge fordonen...kanske ett fall för MYTHBUSTERS?

Så...what ever :)

Gomer Pyle skrev:
2238253 exakt.
och som vanligt en lika sjuk jämförelse.
turbo mot sugmotor.

på med ett 450 hk kit från mc xpress på busan, då kan vi jämföra, hoho!!

Mm för annars får man stoppa in tutten i mun o fortsätta drömma..lr?

Alltid lika kul och läsa båda sidors insnöande.

När jag kör hoj så bjuder jag alltid upp till dans om tillfälle finns. Nu förtiden har jag iof slö viffer men det duger långt det med. Många bilar har fått sett baklyset på hojen, men det händer faktist att även jag får se bakljus.
Det räcker gott med en std porsche för att man ska åka på rådäng om man fegar lite. Finns även vissa ruskigt snabba BMW man mött genom åren.
Det mesta handlar om vilket humör man själv är på och hur mycket man vågar gasa. Detta gäller nog båda fordonen.

Qwerty skrev:
2238284 Alltid lika kul och läsa båda sidors insnöande.

När jag kör hoj så bjuder jag alltid upp till dans om tillfälle finns. Nu förtiden har jag iof slö viffer men det duger långt det med. Många bilar har fått sett baklyset på hojen, men det händer faktist att även jag får se bakljus.
Det räcker gott med en std porsche för att man ska åka på rådäng om man fegar lite. Finns även vissa ruskigt snabba BMW man mött genom åren.
Det mesta handlar om vilket humör man själv är på och hur mycket man vågar gasa. Detta gäller nog båda fordonen.

Håller med...d var oxå en av frågorna.."höll han fullt?"

Jag är på bägge sidorna själv, tar inget parti...har bil...köper hojj vilken dag som helst..ville bara höra åsikterna på "hojj sidan" :)

Men tråden gick åt det håll jag misstänkte...smutskastning o ohyffs..

Okej, om du fortfarande tror det tycker jag du ska kolla på denna film som Comi gjort, den visar hur bra en standardbusa verkligen går!
Tror inte BMWn har chans från något intervall alls med den (faktiskt) moderata effekt den har, inte ens i närheten över 250 heller.

http://www.comi.se/media/movies/hayabusa_large.wmv

En E30 med 385hk går ju betydligt bättre än en E36 med samma effekt, men en Hayabusa borde ändå dra ifrån rejält även från 150km/h. En original Hayabusa drar i princip jämnt med en 850hk Viper (finns film på Streetfire.net). Visst, Viper är tung men vikt/effektförhållandet är fortfarande mycket bättre än för BMW:n. Det borde dröja en bra bit efter 200km/h innan BMW:n accelererar bättre än en Hayabusa.

Som referens kan jag säga att jag rastade min kompis M3:a (343 hk på papper) både från stillastående och från 100km/h med min 600cc.

Från stillastående hade han inte ens chans. Segdragningen var jämnare men upp till 200km/h drog jag ifrån sakta och säkert. Över det blev det lika tills jag nådde toppfart och han fortsatte (borttagen spärr på M3:an).

Last edited:
Fixar nån ett gäng kameror och några som filmar ska jag fixa en uppgörelse mellen R1-05 och BMW E30 touring kompressor med ca 520hk. Vi kan testa både när har gatdäck på och slicks.

Man ska inte underskatta turbobilar med mkt vrid.
En polare har byggt ny motor till sin 9-3 Aero och den har nu ~450hk.
Nu är bränsleledningarna samt fuelrailen bytta, och den ska mappas på nytt.
Laddar 2 bar och varvar 8500rpm. Går som själva faaaan gör den! :tummenupp
Är livrädd för att jag ska få spö av honom när jag sitter på hojen. Under 100 har han ingen chans, men rullande start från 100 vette fan.
Finns ju en 9000 som kör 100-200 på 7sek. :Bugar
Tror han kommer ligga där också om allt lirar.
Som bilen är nu har han kört ifrån en Audi RS2 med 500 hk. Men den har både fyrkrafs och vikten emot sig i högre farter.

Ballt med astrimmade bilar... :banana

//Anders

Tjenare.

Jag körde mot en Audi RS4 förra helgen med flygande start. Har en CBR600RR -03 och många här på forumet verkar tro att bara för att man har en sporthoj så är man snabbast oavsett vad fast de aldrig en testat...

Och jag råkar ha en BMW turbo med dryga 400 hk också. :tuttar

En Busa skall klara runt 10 s +/- med 230 + i sluthastighet original 0 - 402m finns spaltmeter om det. Dock så krävs det en person som vrider ur rullen också. En hel del del mera än 450 hk från beeemern krävs garanterat för att dra en busa.//R

ZtreetFajter skrev:
2237657 Nu var det rullande start som gällde...dvs mellan 150-250km/h som jag ville "jämföra" , skrev ju att busan drog han lätt upp till 150km/h , ngt annat har det inte varit tal om!? , eller jag kanske missade vad ja själv skrev..

Ngra tangentbordsryttare här borde skärpa till sin attityd lite :7peta

Det jag menade var att jämförelsen är alldeles för "ovetenskaplig", finns så många variabler som påverkar utgången av racet att det inte är värt besväret.
Just varvtal och ladd kan skilja från optimalt, när det ska påbörjas ett race på en allmän väg och det ger som bekant riktigt stora skillnader i slutresultatet. Många försök blir det innan båda kan skriva under på att det var bra förhållanden.

(och ja, jag har både hoj och bil som hobby. så mina åsikter är inte färgade, snarare realistiska)

Fred00 skrev:
2238476 En E30 med 385hk går ju betydligt bättre än en E36 med samma effekt, men en Hayabusa borde ändå dra ifrån rejält även från 150km/h. En original Hayabusa drar i princip jämnt med en 850hk Viper (finns film på Streetfire.net). Visst, Viper är tung men vikt/effektförhållandet är fortfarande mycket bättre än för BMW:n. Det borde dröja en bra bit efter 200km/h innan BMW:n accelererar bättre än en Hayabusa.

En 850hk Viper på 1700Kilo har ca 2kg/hk och en 450Hk Bmw på 1200kg 2,6kg/hk

Tror du att det är så stor skillnad i verkliga livet? , om bägge under samma omständigheter gasar fullt mellan säg 150-250km/h ?

Viper föraren skulle nog tänka..men men men...jag har ju en bil för 500.000:- + trim för 200.000:- "turk j*vla" Bmw´n ska inte kunna hänga på så här :va :3freak

Jag har aldrig påståt att hayabusan fick pisk...men att bmw´n hade häng på honom och ja tycker det är grymt med så "moderat" effekt.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman