Harley Davidson m fl glidarhojar

Pan America låter som en bättre kör-hoj... Fast jag har aldrig provat någon HD, så jag ska väl hålla tyst. :krama
Testade den. Inget speciellt med den. Modern, död på låga varv som alla nya motorcyklar, om den ska konkurrera med BMW så har dom misslyckats. Förutom prislappen då, den är BMW.

När folk tar till livsstils argumentet då vet man att dom försvarar en dålig produkt.

Jag hade en bekant som gillade italienska bilar, inget fel i det, men det var inte ferarri och Lambo om man säger så, inte ens Alfa, även om han säkert skulle vilja ha en sån.

Nej det var någon udda jävla kantig Lancia 80 talare med konstiga (fejkade?) träpaneler och plyschsäten och astmatisk motor.

Den var inte bra på något, den rostade som satan och var ständigt trasig, men vi som inte ville ha en likadan var bara trångsinta och förstod inte "livsstilen"

Samma argument hörs ofta från Harleyfolk.

Motorcykeln kanske inte är bra, men livsstilen, med västar och fransar, döskallar och eldsflammor, och att se ut som en medlem i Village People det är själva essensen med hojlivet.

villagepeople.jpg
Jag körde i mitt Rukkaställ oftast. Vädret i Sverige tillåter inte västar förutom de 24 timmarna om året det är sommar.

Testade den. Inget speciellt med den. Modern, död på låga varv som alla nya motorcyklar, om den ska konkurrera med BMW så har dom misslyckats. Förutom prislappen då, den är BMW.

Jag har dålig koll på ADV hojar, då jag inte är särskilt intresserad av dem. Skulle aldrig skaffa en GS och det blir nog aldrig en ADV överhuvudtaget tror jag GS är helt enkelt så vanlig här att den blivit tråkig. Känns som 70% av alla hojar här är GS typ Sedan tycker jag att GS är skitful (en del GS-åkare håller faktiskt med mig), jag vill ha en snygg hoj som sticker ut lite. De jag känner som kör GS vittnar dessutom om att service och reservdelar är svindyrt, typ HD fast gånger 2-3 typ. Inget som förvånar mig då jag har erfarenhet av BMW på fyra hjul, vilket lätt kan ruinera en vanlig Svensson

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag tror jag provkörde en BMW .. 800cc nånting, adventurehoj med inline-motor, inte dom där 1200 med boxermotor, för ca 3 år sen. Jag skulle egentligen till DinMC i Rotebro men körde av fel avfrat på E4an och hamnade hos BMW. Det tog typ 5 minuter innan jag fattade att jag kommit fel, "Var är era KTM? Ni har ju bara BMW!?"

Så nej, jag kollade på jackor, en gammal historisk BWM tävlingshoj från 50-talet, och medans jag ändå var där testade en av deras adv-hojar. Men jag minns konstigt nog inte mycket av händelsen. Den var nog skön, men jag gjorde det mest av artighet. Jag hade ju ändå hamnat där och drack deras kaffe 😬

såna ADV hojar måste vara sjukt obekväma att sitta på.
man ser ju hela tiden att folk står upp o kör
måste vara dom sämsta sadlar o kör ställning på dessa
(det ser fruktans svårt löjligt ut )

När någon skriver så tänker jag alltid att den här människan har inte ägt en bra produkt som inte går sönder eller kräver handpåläggning stup i kvarten.
jag har kört harley sen 1986-87 o jag vet fan inte vad det är för HD ni har som går sönder hela tiden.
jag har kört allt från flathead, shovelhead. evo och twincam.
har nock haft 15 - 20 olika HD
o jag har kört europa tunt med dessa. även den trimmade flatheaden fick smaka på massor av autobahn
enda gången jag har blivit ståendes var med min trimmade flathead,
en avgas ventil varme nöp i full speed upp för hallands åsen. normalt kunde jag alltid få loss den.
av med toppen klappa till den några gångar med träskon så lossnade den. men inte denna gång. detta är enda gången jag har bärgat en HD.
tror det handlar mer om vem som skruvar än att HD är dåligt.
haft många andra mc den sämsta var nock en guzzi den gick itu hela tiden. haft massor av bambu staket med, en gång fick jag kalla på bärgare till min suzuki gs650 för att batteriet var tomt. annars har jag inte haft problem med dom heller

jag har kört harley sen 1986-87 o jag vet fan inte vad det är för HD ni har som går sönder hela tiden.
jag har kört allt från flathead, shovelhead. evo och twincam.
har nock haft 15 - 20 olika HD
o jag har kört europa tunt med dessa. även den trimmade flatheaden fick smaka på massor av autobahn
enda gången jag har blivit ståendes var med min trimmade flathead,
en avgas ventil varme nöp i full speed upp för hallands åsen. normalt kunde jag alltid få loss den.
av med toppen klappa till den några gångar med träskon så lossnade den. men inte denna gång. detta är enda gången jag har bärgat en HD.
tror det handlar mer om vem som skruvar än att HD är dåligt.
haft många andra mc den sämsta var nock en guzzi den gick itu hela tiden. haft massor av bambu staket med, en gång fick jag kalla på bärgare till min suzuki gs650 för att batteriet var tomt. annars har jag inte haft problem med dom heller
Ja alltså jag hoppas ju vinna på euro Jackpot varje fredag men det är alltid nån annan jävel som vinner. Chansen finns ju men den är liten.

Stå upp, gynstol, sitta på skithuset med förstoppning. Alla dessa val av körställning. Jag väljer isåfall att stå ibland.

Tidsresa till de närmast ändlösa ”saabvsvolvodiskussionerna” när man var liten. Till slut var det en som sa ”stopp”, så vi kunde gå över till att tipsa och kiva om musik. Något mer konstruktivt.

Trådutvecklingen bidrar på sin höjd till att ytterligare cementera vad jag tyckte tidigare och nu tjafsar ni om stå/sitt! Det är nog bra att röra lite på sig även om jag också har fördomar mot GS-förare som studsar upp så fort de passerar skylten till en stad/by. Fick en märklig förklaring som inte direkt gjorde fenomenet mindre töntigt. Involverade ord som ”inta”. Personligen behöver jag hålla mig rörlig och jag har ingen adventurehoj, däremot div skador och krämpor. Glad att jag kan köra, även om det innebär kompromisser. Föredrar en neutral körställning som ger bra manöverbarhet, överblick, komfort och ffa kontroll.

Alla toyotor från den tiden har återvänt till naturen, som kompost.
Jag såg en från åttiotalet i Laholm innan jag gick på semester. Så inte alla. Men det är nog inte för att dom var dåliga. Det beror nog mer på den mänskliga faktorn och behovet av att visa upp sig som en påfågel.

Nja, ADV-typen är väl mest ergonomiska och väl anpassade hojar för långa turer. Att folk står upp är inte konstigare än att man ibland varierar sin kroppsställning när man kör bil. Jag brukar stå upp på mina endorhojar när jag suttit en halvtimme på mina sörmlandstrippar. Ibland står jag upp bara för sakens skull då det är ett skönt sätt att ytterligare njuta av frisk luft, utsikten och resan.

Bra med lite dynamik hur som helst, lufta både skinkorna och ämnet ;)

Sen, .. att jag inte kan stå upp Harley betyder att jag måste stanna och ställa mig upp, ta en paus. HD är inget man ska ha bråttom på, det är som en god wisky som avnjuts under medveten vördnad ..., tror jag blir bra beskrivet.

Last edited:
Stå upp i fem minuter ger trettio minuter körttid till när höger knä börjar skrika efter några timmar. Ser inte klokt ut på en ADV? Ha! Då skulle ni se det på en B-King... :cpparty
Då ska ni se när 190cm Fredrick ställer sig på en VFR, blir lätt framåtlutad körställning :hihi

Har höjt styret lite på min ADV så jag står j@vligt bekvämt.
Står i princip alltid upp om det går 50 eller saktare. 🫣
Skönt för rygg och knän på gamla gubbar som mig...

Har höjt styret lite på min ADV så jag står j@vligt bekvämt.
Står i princip alltid upp om det går 50 eller saktare. 🫣
Skönt för rygg och knän på gamla gubbar som mig...
Kommer alltid att tänka på surikater när jag iakttar fenomenet. Så ser givetvis inte jag ut när jag ”lear” till kroppen. Då framstår övningen bara som naturlig och ändamålsenlig.

Edit;
(I min egen lilla bubbla, vill säga.)

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back