Harley Davidson m fl glidarhojar

Den på övre bilden ser ut som en Virago

Jag hade ju en i 20 år typ.
Mittreglage på min. Det trivdes jag med
Föda barn var inget för mej.
Jag tycker min nuvarande 600 är tillräckligt tung så nöjer mig med den

Alltså vi har ju frontmonterade reglage för att underlätta för oss lite längre, inte för att det är extra coolt på nåt sätt, eller?

Och notera hur harlyn i övre bilder dessutom har adaptrar som förlänger avståndet ytterligare.

Jag är ca 183 cm lång.

Jag är 1,85 i strumplästerna.
Jag hade inget problem med fotpinnar rakt mer
Men medger att det ser coolare ut på bild med framflyttat

Alltså vi har ju frontmonterade reglage för att underlätta för oss lite längre, inte för att det är extra coolt på nåt sätt, eller?

Och notera hur harlyn i övre bilder dessutom har adaptrar som förlänger avståndet ytterligare.

Jag är ca 183 cm lång.
Är det därför som HD för touring ofta har fotplatta rakt ner eller som deras äventyrshoj inte har fotpinnar vid framhjulet?

Är det därför som HD för touring ofta har fotplatta rakt ner eller som deras äventyrshoj inte har fotpinnar vid framhjulet?
Nja, man får ju titta på sätet också, och hur man sitter på hojen. En sportster eller Dyna verkar ha lägre tyngpunkter med allt det innebär som kortare bak-dämpare, plattare säten mm. En touringhoj sitter du mer upprätt på.

Här en Electra Glide (vänster) mot en Dyna. Notera sittställningarna och hur ergonomin skiljer sig.

Harlysarna.jpg

Vad man verkar ha gjort över åren som hojarna formats i sina kategorier är att "glidarhojar" blivit med chopper-typiska, dvs sänkta baktill vilket även resulterat i mer vinklad gaffel, tunnare säten, mer vinklade styren eller höjda styren för att höja handgreppet mer. Nånstans i tiden har Harleys funktionella standardhojar övergått i en slags konstform som vi sedan dess ser i choppers, bobbers osv.

Ungefär som med bilar och hot-rods, rat-rods m fl konstiga kategorier som oftast inte är så praktiska.

Det är hur som helst en intressant studie, hur motorcyklar ändrat form genom tiderna och när man började med denna slags 'extrem-chopping' som resulterat i att glidarhojarna idag inte gärna körs på ojämnt underlag.

Och glöm inte det faktum att motorcyklar inte alltid haft fjäderupphängda hjul i början. Något man bör notera i kommande chopperkulturen då man faktiskt plockar bort dom bakre dämparna helt, sk hard-tail. Egentligen inte alls smart.

Last edited:
Alla förespråkar att just sitt att sitta på en hoj är rätt.
Men att sitta framåt med fötterna är inte naturligt för kroppen.
Du får en böjd ryggrad som sämre tar emot när det är ojämnheter på vägen.
Med fotpinnar i linje med din rygg avlastar benens muskler ryggen.

Alla förespråkar att just sitt att sitta på en hoj är rätt.
Men att sitta framåt med fötterna är inte naturligt för kroppen.
Du får en böjd ryggrad som sämre tar emot när det är ojämnheter på vägen.
Med fotpinnar i linje med din rygg avlastar benens muskler ryggen.

Det är ju därför man ska ha en hoj med highway-pegs och stora fotplattor, så man kan flytta fötterna och benen fram och tillbaka Helt överlägset.

Det bästa måste väl ändå vara att kunna variera kroppens position under körning?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back