Harley Davidson m fl glidarhojar

Bromsarna på min 2009 är inte bra. Men inte så dåliga som från nittiotalet. Bakbromsen är bättre än fram
Glidaren jag hade (Kawasaki VN900) hade låsningsfria bromsar, fast inte ABS. Horribelt dåliga bromsar faktiskt. Såpass att när jag körde Knix med SMC och gjorde bromsprov fick jag höra nåt i stil med "Ojdå" när jag drog allt jag kunde i handtaget, men ändå körde på den simulerade bussen eller vad de sa att det skulle vara. Farligt dåliga bromsar.

Den motorcykeln finns inte i landet längre, den såldes till Polen, så den slipper vi här.

Synd att det är så dåligt fokus på just bromsar, man kan behöva stanna även när man kör en sån tung klump. För i övrigt var den ganska trevlig egentligen. Fungerade som den skulle, och läckte inte ens olja eller nåt...

1776751724581.png

Onödigt högt låtande, osmidigt, vibrerande och orimligt dyrt amerikanskt skräp. Det sammanfattar på ett ungefär mina tankar om märket.

Fick prova polarns förra sommarn. Förvisso en chopper men byggd på en modern Harley. Faktumet att man kan köpa en några år gammal V4 Panigale för pengarna han gav för det vibrerande och trötta åbäket är helt sinnessjukt enligt mig, men smaken är som baken.

Onödigt högt låtande, osmidigt, vibrerande och orimligt dyrt amerikanskt skräp. Det sammanfattar på ett ungefär mina tankar om märket.

Fick prova polarns förra sommarn. Förvisso en chopper men byggd på en modern Harley. Faktumet att man kan köpa en några år gammal V4 Panigale för pengarna han gav för det vibrerande och trötta åbäket är helt sinnessjukt enligt mig, men smaken är som baken.
Precis, smaken är som baken. Personligen tycker jag alla dessa naked-hojar är själlösa, ser ut som något från en Alien-film och låter som stressade symaskiner, men det är jag det :) Jag vill sitta riktigt skönt och höra det dova mullret, känna vibrationerna från en V-twin på nästan 2 liter. Jag vill ha krom och läder, inte plast Jag vill glida och då oftast i hyfsat laglig fart.

Vissa äldre HD må vara lite trötta (kanske inte V-rod...), men nyare HD tycker jag inte faller under den beskrivningen riktigt...De har förvisso ingen skithög toppfart, men jag har ändå inga planer på att köra i 300 knyck på E4:an....De som tycker att nya HD är trötta borde provköra en Sportster S, Pan America, Road Glide CVO eller varför inte en Low Rider S...;)Sedan har nya M8-motorn som sitter i resten av modellerna ett jäkla bottenvrid, man tar sig iväg mer än tillräckligt fort vid rödljuset tycker jag iallafall.

Dyra? Ja, det är väl en rätt subjektiv definitionsfråga. Uppenbarligen finns det ju folk som är villiga att betala för dem;)

Last edited:
Googlade på vilken som är den mest kraftfulla Harleyn, bara för skojs skull. Det är tydligen 2025 års CVO Road Glide RR. Känns som att jag blir efterbliven bara av att läsa om skiten på officiella hemsidan. De använder sig av en väldans massa floskler. Min favorit är nog denna:

”They said it couldn’t be done. We did it anyway.”

Så, vad är det folk har sagt är omöjligt men som Harley-Davidson beslutade sig för att göra ändå?

Jo, en 365 kg ”lätt” race-hoj med en motor på 2150 cc, hela 153 hk och 203 nm!
Priset? Endast 110 000… dollar. Hur fan gjorde dom?!

Googlade på vilken som är den mest kraftfulla Harleyn, bara för skojs skull. Det är tydligen 2025 års CVO Road Glide RR. Känns som att jag blir efterbliven bara av att läsa om skiten på officiella hemsidan. De använder sig av en väldans massa floskler. Min favorit är nog denna:

”They said it couldn’t be done. We did it anyway.”

Så, vad är det folk har sagt är omöjligt men som Harley-Davidson beslutade sig för att göra ändå?

Jo, en 365 kg ”lätt” race-hoj med en motor på 2150 cc, hela 153 hk och 203 nm!
Priset? Endast 110 000… dollar. Hur fan gjorde dom?!
Säg nåt företag som inte använder floskler i sin marknadsföring...Ärligt talat så bryr jag mig föga om vad tillverkarna skriver på sina hemsidor. Alla gör ju allt för att framstå om speciella och bäst...

Det som är lite roligt ändå är att se hur många Harely-hatare det finns ute i världen. De gör inte annat än att spy galla över märket. Det är nästan helt fanatiskt på FB. Fattar inte att folk orkar. Det gör det dock nästan bara lite roligare att köra HD, då man vet att det retar folk i allmänhet ;) Själv bryr jag mig inte ett dugg vad andra kör för märken, huvudsaken är ju att man gillar sin hoj tänkerjag.

Själv bryr jag mig inte ett dugg vad andra kör för märken, huvudsaken är ju att man gillar sin hoj tänkerjag.
Helt sant! Det var inte riktat till dig. Tycker bara det är lite roligt vad man på andra sidan atlanten ansåg vara häpnadsväckande ingenjörskonst så sent som förra året.

Jag är inget fan av Kawasaki H2R, ful och onödig på alla sätt, men den är då fan häpnadsväckande åtminstone.

Last edited:
Helt sant! Det var inte riktat till dig. Tycker bara det är lite roligt vad man på andra sidan atlanten ansåg vara häpnadsväckande ingenjörskonst så sent som förra året.

Jag är inget fan av Kawasaki H2R, ful och onödig på alla sätt, men den är då fan häpnadsväckande åtminstone.
Det är lugnt, hajar att det inte var riktat mot mig ;)

Varför nöja sig med ett märke när man kan prova på det mesta av det bästa och ha en av varje? Ibland vill jag ha en stor klumpig pansarvagn som mullrar så att tant Astas peruk hamnar i träden. Och ibland blir det viktigt att kunna slingra sig uppför en stenig backe i jakten på den första citronfjärilen. På söndagar när folk går till kyrkan rullar jag ut på mitt medelhavsfreak i en dagslång frekvenssterapi. Allt har sin tid och plats, och jag har lyckan att uppleva det.

Varför nöja sig med ett märke när man kan prova på det mesta av det bästa och ha en av varje? Ibland vill jag ha en stor klumpig pansarvagn som mullrar så att tant Astas peruk hamnar i träden. Och ibland blir det viktigt att kunna slingra sig uppför en stenig backe i jakten på den första citronfjärilen. På söndagar när folk går till kyrkan rullar jag ut på mitt medelhavsfreak i en dagslång frekvenssterapi. Allt har sin tid och plats, och jag har lyckan att uppleva det.
Exakt så! Och empiriska studier hävdar att vi ska ha 11 hojari garaget för att täcka alla behov!

Exakt så! Och empiriska studier hävdar att vi ska ha 11 hojari garaget för att täcka alla behov!
Så är det. En hoj är verkligen för lite. Då jag bara i dagsläget kan ha en hoj så får man hitta den bästa kompromissen, en hoj som passar till alla behov. I mitt fall blir det en Heritage Classic, går bra att åka på långtouring med, funkar helt OK till och från jobbet, skön att glida i stan med, snygg att visa upp på träffar och går dessutom att busa lite med om man sätter den i "SPORT". Härlig motor.

Drömscenariot hade dock nog varit så här:
Fatboy - glidarhoj att "fin"-åka med på stan
Roadglide - till långturer
Streetbob - till och från jobbet
Pan America - till grusvägar och liknande äventyr

Varför nöja sig med ett märke när man kan prova på det mesta av det bästa och ha en av varje? Ibland vill jag ha en stor klumpig pansarvagn som mullrar så att tant Astas peruk hamnar i träden.
Leva om så mycket som möjligt bara för att störa omgivningen och för att man tycker det är tufft? Påminner om snorungar med A-traktorer.

Leva om så mycket som möjligt bara för att störa omgivningen och för att man tycker det är tufft? Påminner om snorungar med A-traktorer.

Tycker ju iofs att de flesta hojarna på vägarna lever om ganska rejält. Inte bara v-twin jänkare som kör med högljudda och olagliga pipor

Jag älskar högt motorljud, men när jag är i kvarteret hemmavid så tar jag det lugnt för att inte störa grannarna. Gasa på gör man ute på vägen, inte för att det är ”tufft” eller ”coolt”, utan för känslan.

Personligen tycker jag när man kör bil att det är bra med hojar som låter - de syns och upptäcks betydligt lättare. Motorcyklister är ju lätt osynliga annars.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

De kan ju bygga cyklar som inte ser ut som skit
Det vette tusan....Tycker nog de flesta Harleymodellerna är betydligt snyggare än deras koncept-cafe-racer. Säkert en kul hoj med nya Revmax 1250-motorn :cool: Den ser brutal och cool ut, men snygg, nä... Dock måste ju Harley anpassa sig lite för att överleva framåt såklart.

Så är det. En hoj är verkligen för lite. Då jag bara i dagsläget kan ha en hoj så får man hitta den bästa kompromissen, en hoj som passar till alla behov. I mitt fall blir det en Heritage Classic, går bra att åka på långtouring med, funkar helt OK till och från jobbet, skön att glida i stan med, snygg att visa upp på träffar och går dessutom att busa lite med om man sätter den i "SPORT". Härlig motor.

Drömscenariot hade dock nog varit så här:
Fatboy - glidarhoj att "fin"-åka med på stan
Roadglide - till långturer
Streetbob - till och från jobbet
Pan America - till grusvägar och liknande äventyr
Men .. det där är glidarhojar allihop. Hur många olika sätt vill du glida på? Då kan du väl optimera ner glidar-arsenalen och utöka med någon som tar dig över en 5cm sten eller vägkant utan att visiret faller ner av sig självt ;)

Och du kör hoj. Visst har vi olika preferenser gällande bullernivå, märken, avgassystem, antal cylindrar, färg på hjälm, lukter, däcktyp mm. Men vem har sagt att jag tycker det är tufft? Jag menar "ibland" glider jag runt på min feta Harley, och ja den fräser till ibland, inget att vara rädd för. Asta älskar också ljudet, att hennes peruk sitter löst har jag påpekat flera gånger. Jag hoppas verkligen inte att du diskriminerar oss för våra fetisher och särskilda behov.

.. just ja, när jag kör cross / enduro så gör jag naturligtvis inte det här i parkmiljön eller ens bland barnen, även om dom väldigt gärna vill att jag gör det. Dom älskar mina hojar och blir hysteriska varje gång jag rullar ut på någon av mina pruttåsnor. Jag låter dom faktiskt gasa lite själva, med häpna föräldrars välsignelse. Av någon anledning blir barnen så tysta och lugna efteråt. Ja, undra varför, det luktar ju så gott också. Sommaren är härlig med alla guds skapelser.

Last edited:
Nyheter
H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC

Efter att Sulas MC bestämde...