Har Suzuki billigast försäkring?

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Hoj
Cbr600rr -05
Ska erkänna att jag inte ännu har ring massa olika bolag och kollat vad de kan erbjuda mig utan endast kollat onlineversionerna som vissa erbjuder. Men i alla fall så kollade jag förut vad det kostar att försäkra en sporthoj och då det visade sig att det verkade svårt att ens hamna under 20k/år. 20k/år är lite väl extremt för mig som för många andra och gav då snabbt upp tanken om att jag skulle äga sporthoj de närmaste 10åren. Av en slump gick jag in på Suzukis märkesförsäkring och gjorde en koll på vad det skulle kosta mig med en gixxer 600/750 årsmodell runt 00-03 och insåg att det endast skulle kosta mig 11500 för halv och ~8000 för trafik och helt okej självrisker! Detta är absolut inom ramen för vad jag skulle kunna tänka mig att lägga. Kollade återigen upp bland annat hondas märkesförsäkring och för "samma" maskin skulle det kosta upp mot 30-40k.

Så det jag undrar är om Suzukis märkesförsäkring är exemplariskt bra eller om det faktiskt är möjligt att skaffa en liknande sporthoj fast med annat märke för samma peng? Självklart så förstår jag att det inte går att säga exakt vad en försäkring kostar då det är väldigt individuellt. Men bara en tanke om man ska ge upp allt annat än gixxern pga att den modellen just är så mycket billigare.

Har kört med deras märkesförsäkring i två år nu. Första året ingick vagnskadan i hojen så kostade försäkringen bara 5900,-. Andra året fick jag pröjsa vagnskada också så då landade det på ca 8000 totalt. Helår, helförsäkrad.
Nästa år höjer de till drygt 11 000,- och då blir det i mitt fall billigare med en vanlig försäkring med avställning eftersom jag har ganska långa avbrott mellan körningarna.

Tänk på att självrisken på GSXR:en är 25000 både på vagnskada och på stöld så "helt okej" självrisk som du skriver kanske inte är helt sant... :)

Den tillsammans med BMW's via IF. Dock är, som tidigare nämnts, självrisken härliga 25 Tsek för Sukkan.

Sanningen med en viss modifikation är ju som så att åldern på försäkringstagaren på en mc har störst betydelse.Därefter kommer åldern på just mc,n.Med andra ord så spelar det oftast ingen roll om en tillräckligt ung person kör på en 20 år gammal sporthoj när försäkringen kommer att bli nästintill lika dyr som på en nyare sporthoj.Däremot förändras detta starkt när åldern på den mc körande stiger och ännu mer om denna äldre mc åkare kör runt på en äldre hoj.Bäst och billigast blir då med andra ord att vara äldre som mc förare och köra en äldre sporthoj sett ur ren försäkringssynpunkt ifråga om så billig mc försäkring som möjligt.

Anledningen till det hela är att alltför många yngre rent för ofta orskakat död och svåra skador på sig själv och andra i samband med dessa mc olyckor där försäkringspremierna då skjutit i höjden under åren som gått.Det är inte hojen i sig själv försäkringsbolagen är rädda att betala ut ersättning för utan de livslånga utbetalningarna som försäkringsbolaget tvingas stå för till den eventuellt skadade mc föraren.När detta inträffar alltför ofta blir försäkringarna med andra ord bra mycket dyrare för den ålderskategori bland mc förare som står för de flesta olyckorna.En del försäkringsbolag vägrar ju att försäkra en sporthoj på en yngre mc förare överhuvudtaget pga riskerna.

Tycker själv att jag har en relativt dyr helförsäkring på en CBR 1100 XX i storstaden för ca 8000 :- om året men har kommit upp i 40+.Har förhört mig generellt i rent intresse vad denna hoj skulle kosta en 25 åring i motsvarande område och fick förslag från 50 000:- till omöjligt.Grymt men tyvärr sant.

Last edited:
Har suzuki billigast försäkring?

Twin ska det vara.. 2500/år hel/hel i storstad, och jag är inte gubbe!

Suzukis märkesförsäkring har (eller iaf hade) 25k självrisk även på stöld, och det kan ju vara lite surt att slanta 25k när Sven Svensson snott din hoj.

En suveränt bra summa.Din ålder, stad och försäkringsbolag så man kan kolla upp detta med samma bolag på sin egen hoj samt hjälpa "Lullen" på sin väg mot en vettig mc försäkring.

Men några 25 000:- i eventuell självrisk är inte intressant.

Last edited:

Jag som e 34 pröjsar 1800:/år i helförsäkring för min 1600meanstreak-04.
Bor i götet.
Via bilsport o mc.
Och ja under 2KKr tycker jag e ok...

"* Den högre självrisken gäller för modellerna Hayabusa
(yngre än fyra år), GSX R600, GSX R750, GSX och R1000"

Jag är 21, GSXR 1000 k6 12 000 trafik 15000 halv kommer ej ihåg hel. Billigast med enorma summor dock är ju självrisken på 25 000 vid stöld eller omkull körning där är nackdelen. Därav kör jag bara trafik.

En suveränt bra summa.Din ålder, stad och försäkringsbolag så man kan kolla upp detta med samma bolag på sin egen hoj samt hjälpa "Lullen" på sin väg mot en vettig mc försäkring.

Men några 25 000:- i eventuell självrisk är inte intressant.

TLR, sukka märkesförsäkring, 30, linköping, max 5000kr i självrisk.

Hojen finns i säljes om någon vill byta till en lågpremiehoj som går minst lika bra som en radfyra!

Därav valde jag att ha en modell från 2002(gsxr 1000) istället för 03->, är modellen 10 år eller äldre så är självrisken 5000kr istället för 25 000.

Tack för alla svar, känner mig nästan nerspammad :banana

Sanningen med en viss modifikation är ju som så att åldern på försäkringstagaren på en mc har störst betydelse.Därefter kommer åldern på just mc,n.Med andra ord så spelar det oftast ingen roll om en tillräckligt ung person kör på en 20 år gammal sporthoj när försäkringen kommer att bli nästintill lika dyr som på en nyare sporthoj.Däremot förändras detta starkt när åldern på den mc körande stiger och ännu mer om denna äldre mc åkare kör runt på en äldre hoj.Bäst och billigast blir då med andra ord att vara äldre som mc förare och köra en äldre sporthoj sett ur ren försäkringssynpunkt ifråga om så billig mc försäkring som möjligt.

[Bortklippt]

Tycker själv att jag har en relativt dyr helförsäkring på en CBR 1100 XX i storstaden för ca 8000 :- om året men har kommit upp i 40+.Har förhört mig generellt i rent intresse vad denna hoj skulle kosta en 25 åring i motsvarande område och fick förslag från 50 000:- till omöjligt.Grymt men tyvärr sant.

Ung person på 20år gammal hoj så gäller fortfarande klassikerförsäkringen dvs 1500kr/år hel. Därav hojen jag har nu. Men jo jag förstår att vi unga idioter har satt oss i detta själva och bolagen är ju vinstdrivande så vad mer kan man kräva?

Vad menar du med att du har 8000kr om året men har kommit upp i 40+? Du menar att du är 40+ eller?

Tror inte jag är intresserad av en tlr då de endast finns som 1liters. Att gå från 85 -> 150+ eller vad den nu har känns som ett stort steg. Man vänjer sig ju fort vid effekten så man vill ju ha något att se fram emot :) Men vem vet, kanske får ett ryck och bestämmer mig för att köpa en sådan i alla fall.

Därav valde jag att ha en modell från 2002(gsxr 1000) istället för 03->, är modellen 10 år eller äldre så är självrisken 5000kr istället för 25 000.
Som tidigare person nämnde är det verkligen 10år och inte 4? Det var det ända jag hittade på deras hemsida.

Som jag tolkar det av texten så gäller 4 års gränsen bara hayabusan.

När jag däremot ringde till dom för att få klarhet i hur många år det är för gsxr modellerna fick jag till svar att det är 10år. Notera att försäkringen inte går att ställa av utan är en sk. årsförsäkring. Oavsett så var den mycket billigare än tex folksam som ville ha 91 000 per år(hel/hel)

Som tidigare person nämnde är det verkligen 10år och inte 4? Det var det ända jag hittade på deras hemsida.

Märkesförsäkring = 4år
Suzuki klassikerförsäkring (även sport) = 10 år

Rätta mig någon om jag har fel?

Märkesförsäkring = 4år
Suzuki klassikerförsäkring (även sport) = 10 år

Rätta mig någon om jag har fel?

Enligt PDF:en med information för märkesförsäkringen så gäller den höga självrisken hayabusa som är yngre än 4 år och GSX R600, GSX R750 och GSX R1000 som är yngre än 10 år.

Enligt PDF:en med information för märkesförsäkringen så gäller den höga självrisken hayabusa som är yngre än 4 år och GSX R600, GSX R750 och GSX R1000 som är yngre än 10 år.

----------------

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP