Ska erkänna att jag inte ännu har ring massa olika bolag och kollat vad de kan erbjuda mig utan endast kollat onlineversionerna som vissa erbjuder. Men i alla fall så kollade jag förut vad det kostar att försäkra en sporthoj och då det visade sig att det verkade svårt att ens hamna under 20k/år. 20k/år är lite väl extremt för mig som för många andra och gav då snabbt upp tanken om att jag skulle äga sporthoj de närmaste 10åren. Av en slump gick jag in på Suzukis märkesförsäkring och gjorde en koll på vad det skulle kosta mig med en gixxer 600/750 årsmodell runt 00-03 och insåg att det endast skulle kosta mig 11500 för halv och ~8000 för trafik och helt okej självrisker! Detta är absolut inom ramen för vad jag skulle kunna tänka mig att lägga. Kollade återigen upp bland annat hondas märkesförsäkring och för "samma" maskin skulle det kosta upp mot 30-40k.
Så det jag undrar är om Suzukis märkesförsäkring är exemplariskt bra eller om det faktiskt är möjligt att skaffa en liknande sporthoj fast med annat märke för samma peng? Självklart så förstår jag att det inte går att säga exakt vad en försäkring kostar då det är väldigt individuellt. Men bara en tanke om man ska ge upp allt annat än gixxern pga att den modellen just är så mycket billigare.
Så det jag undrar är om Suzukis märkesförsäkring är exemplariskt bra eller om det faktiskt är möjligt att skaffa en liknande sporthoj fast med annat märke för samma peng? Självklart så förstår jag att det inte går att säga exakt vad en försäkring kostar då det är väldigt individuellt. Men bara en tanke om man ska ge upp allt annat än gixxern pga att den modellen just är så mycket billigare.