Har slutat skenförsäkra

jiGGa

Fegis - Nu med nya ögon!
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
Retta
Ville bara berätta att jag slutat skenförsäkra :banana
29000:- hamnade prislappen på för halv/helår hos IF för en -04:a :näsblod

Var tvungen att skriva av mig :tungan

LocDog skrev:
Grattis...nu blir Persson nöjd :tummenupp
Bara en liten fråga? Vilken Persson, han på If eller?
Skenförsäkra i ordets rätta bemärkelse är ett jävla svineri på kollektivets bekostnad som inte för ett skit gott med sig.
//Tobbe

*DanTheMan* skrev:
Fy fan på 3 år har du betalat lika mycket som hela hojen o det bara på halvförsäkring :va
Konstigt att folk skenförsäkrar.
Konstigt att folk handlar hojar som dom inte har råd att äga menar du?
//Tobbe

Vad vill du ha? En klapp på axeln?
Har man inte råd med en leksak ska man inte ha den!!!
Det går att köra trafikförsäkrat om man anser sig ha råd till det, det har inte jag, men jag har heller inte råd att försäkra en R1, varför jag inte har någon...

Fredrik :tomten

*DanTheMan* skrev:
Nä det menar jag inte.För min del skulle jag köpa den hoj jag tycker bäst om utan att hämmas av dyra försäkringskostnader.Jag går fan inte o köper en CB 500 för att ha råd att pynta försäkring då e jag hellre utan.
Japp, det är ju det val alla har.
Antingen betalar man, eller så skiter man i att köra på gatan.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Bara en liten fråga? Vilken Persson, han på If eller?
Skenförsäkra i ordets rätta bemärkelse är ett jävla svineri på kollektivets bekostnad som inte för ett skit gott med sig.
//Tobbe
lätt att ha den åsikten om men bor i Växjö

Jag bor i stan och tycker samma som tobbeviking. Man kanske hade haft eller får en vettig premie nån gång när kidsen börjar föräkra rätt. Har man inte råd med 1000-4000 per månad i försäkring så har man inte råd med hojen helt enkelt. Själv är jag 34 nu och har råd men har väntat många år med kort pga kostnaden, tid och ingen parkeringsplats till för 4 år sen.

Flådde skrev:
lätt att ha den åsikten om men bor i Växjö

Nej men titta, en till tråd. :corn

Jag får sämre samvete av att gå mot rött än att "lura" ett försäkringsbolag. Ta vad ni kan, det gör dom.

Speedy skrev:
Vad vill du ha? En klapp på axeln?
Har man inte råd med en leksak ska man inte ha den!!!
Det går att köra trafikförsäkrat om man anser sig ha råd till det, det har inte jag, men jag har heller inte råd att försäkra en R1, varför jag inte har någon...

Nej klappen kan du spara till nån som behöver den. Jag tror inte att det finns en dåre här som väljer en dyrare försäkring framför en billigare. Hur rika de nu än är.
Jag valde detta för att förr eller senare ska den ju stå på mig så varför inte skaffa sig lite erfarenhet hos bolagen :tummenupp

Sedan så slipper man farbror blås kommentarer och frågor. Nu kan jag bete mig som jag vill. Det är jag som ska stå inför svars och inte nån annan

Ps. Skiter i Persson och alla av hans slag

Lite lustigt är att om t.ex jag bor i Växjö så har jag råd med en FZR1000 men skulle jag flytta upp till Sthlm (inte märsta då;0))så skulle jag helt plöstligt bli en sämre förare/ägare och jag skulle inte ha råd äga den.Konstigt.....
Ta bort vagnskadan helt från försäkringen så skulle nog många lära sig köra bättre. Trafik och ca75% avvärdet vid stöld så slipper man ev skenstölder.
Då kanske skulle vara lika oavsett vart man bor eller ålder. Istället för dyra premier så får var å en va med å betala vid en ev skada eller stöld.

/

*DanTheMan* skrev:
Fy fan på 3 år har du betalat lika mycket som hela hojen o det bara på halvförsäkring :va
Konstigt att folk skenförsäkrar.

Man är ju klart lite sugen på att skaffa sig en sprillans R1 och ta den försäkringspremien som nån som hade ringt in fått.....bara 289tkr.

Men då fick han HEL/HEL :) :tummenupp

Bara att slå till då.....undra om man kan sälja hojen för dubbelt så mycket sen....jag menar man har ju lagt ned 2x hojens värde i försäkring per år så lite cred måste man ju kunna få....he he :yoparty

Jag tycker inte alls att det är sjukt. Man kan knappast kräva att bolagen ska låta oss försäkra för en vettig peng när man vet hur mycket hojar som hamnar i diket. Tyvärr är ju sporthoj en dyr paketlösning där försäkring är något man måste räkna in i kalkylen.

Jag hoppas själv att det blir svårt att få ut nåt när man skenar så man själv kanske får lite vettigare försäkring snart. Jag tror att de som är 25 nu och gnäller över dyr försäkring kommer att sitta här och gnälla som jag om 10 år när de märker att premierna inte sjunker.

*DanTheMan* skrev:
Hur sjuk e det inte att man ska tvingas välja hoj efter försäkring med rena ockerpremier.

jiGGa skrev:
Ville bara berätta att jag slutat skenförsäkra :banana
29000:- hamnade prislappen på för halv/helår hos IF för en -04:a :näsblod

Var tvungen att skriva av mig :tungan

Vad är skenförsäkra?

/D
:confused:

jag kör hellre en äldre hoj som jag har råd att ha försäkrad på mig..
dessutom kan det ju tänkas att det blir en slant över i kassan varje månad också...
om inte skiten går sönder alltså!" :huvet

Jag tycker att om inte ägaren sitter på hojen vid ev smäll så kan försäkringsbolaget gott hålla inne med ersättningen, det skulle gynna inte bara mig utan även andra som själv tar ansvar för sitt handlande!
En annan lösning är att lånad hoj innebär självrisk på 15.000:-, det är ett klart alternativ.
Dantheman kanske är en av många stackare som inte klarar av att leva sitt eget liv och ta ansvar för sitt handlande? :rolleyes:
Har man inte råd att helförsäkra sin hoj kan man köra med halv eller bara trafik, då sparar man stora pengar varje månad och belastar inte andra vid en eventuell smäll... :tummenupp
Är det ok att jag som småbarnsförälder "vabbar" och jobbar iallafall?
Är det ok att sjukskriva sig och jobba svart?
Eller den amerikanska lösningen, det är inte bilen/hojen som är försäkrad utan personen, det är en ganska bra lösning, då pröjsar man bara för dom riskerna man själv utsätter sig för. Har man inte sagt till f-bolaget att man kör hoj så är man OFÖRSÄKRAD, helt ok, och skulle kanske passa här med!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...