Har hantverkare för bra lön

Har hantverkare för bra lön

• Antal röstningar
    0
Byggisar!

Kollektivavtalen är den största bromsklossen för tillväxt som finns.[/QUOTE]

Tror du på det själv? Har du någonsin läst avtalen? Ok bromskloss för oseriösa företag som ska bort från Företagsmarknaden!!!!

Texas Ranger skrev:
Generellt sett Ja absolut! Genom egna och kollegors iaktagelser så kan jag inte komma fram till annat! tror nog inte att andra hantverkare här på SH motsäger sig det heller.De som är i branchen vet hur det ligger till,svårt att motivera det mycket mer än så för det handlar om allt som jag sett och hört!
Självklart så finns det hantverkare från andra länder som också är duktiga och visst finns det nötter i sverige också! Problemet ligger i att de flesta som kommer hit och jobbar som "allt i allo" att de inte har ngn som helst erfarenhet eller utbildning att hålla på med det dom gör.Riktigt naivt att tro att de med den förutsättningen kan följa svenska normer och stadgor!

Jag ser rubriken framför mig.....

"Svenska hantverkare bäst i världen-Enligt dem själva!"

Varför skulle svenskar vara bättre än någon annan på att bygga? Beror det på att vår treåriga gymnasieutbildning saknar motstycke i världen. Att vi sysslar med extremt kompetenshöjande projekt som man heller inte kan finna motsvarighet till i omvärlden? Eller att svenskar har en speciell snickargen som gör oss bättre än alla andra per automatik?

Komisk tråd (innehållet inte frågan).

Jag vet inte vad de tjänar i mina trakter, men de tjänar nog inte sämre än någon annan med ett vanligt arbetarjobb.

Vi har ju ganska stora klyftor mellan lönenivåerna tycker jag.
Jag håller dock med om att de flesta som måste leva på privatpersoner får in fruktnsvärt dåligt med pengar.
De som kan leva på tjänster åt storföretag och staten har det bra.

valmers skrev:
Det var precis den här utvecklingen jag hoppades på när jag röstade ja till EU. LO-kollektivet har grävt sin egen grav. Jag jublar.

Kollektivavtalen är den största bromsklossen för tillväxt som finns.
Allt var bättre förr! När militärer sköt arbetare, eller?
Antingen har du rika föräldrar eller så är du en blodsugade
arbetsgivare, gud bevare oss för Valmers.

Chris Ash skrev:
...Eller att svenskar har en speciell snickargen som gör oss bättre än alla andra per automatik?

Om så är fallet, varför kan i så fall inte den genomsnittlige svensken se skillnad på "den seriösa svenska" firmans grundligt uförda bygge och letternas fuskbygge?

t-rex skrev:
Om så är fallet, varför kan i så fall inte den genomsnittlige svensken se skillnad på "den seriösa svenska" firmans grundligt uförda bygge och letternas fuskbygge?

Äh, så är det bara, du vet Byggnads, kollektivavtal blablabla, läs själv istället!

t-rex skrev:
Jag vill minnas att det var en klädbutik i stockholm som var i blåsväder pga en farlig enlanläggning utförd av ett "östföretag".
Ska se oom jag hittar info att länka in...
//Tobbe

BMW R90s skrev:
Allt var bättre förr! När militärer sköt arbetare, eller?
Antingen har du rika föräldrar eller så är du en blodsugade
arbetsgivare, gud bevare oss för Valmers.
Nej, det var inte bättre förr.
Nej, jag har inte rika föräldrar.
Nej, jag är inte en blodsugande arbetsgivare.

tobbeviking skrev:
Jag vill minnas att det var en klädbutik i stockholm som var i blåsväder pga en farlig enlanläggning utförd av ett "östföretag".
Ska se oom jag hittar info att länka in...
//Tobbe

Jag vill minnas att jag och en kollega var i blåsväder i Helsingborg hösten 2000 då en svensk klåparjävel till elektriker från ett svenskt seriöst bolag hade kopplat in en 63A-central fel så att vi var ungefär en millimeter från döden.

Chris Ash skrev:
Jag vill minnas att jag och en kollega var i blåsväder i Helsingborg hösten 2000 då en svensk klåparjävel till elektriker från ett svenskt seriöst bolag hade kopplat in en 63A-central fel så att vi var ungefär en millimeter från döden.
Det var ju inte bra, men vad har detta med saken att göra?
//Tobbe
Edit: Efter en stunds funderande så kan man ju fråga sig hur han lyckades göra det om han följde alla föreskrifter, rent slarv låter det som. Ett misstag man inte får göra som elektriker efter som det kan kosta både en själv och andra livet. Men detta exempel gör knappast hela svenska kåren till klåpare?:Edit

Last edited:
tobbeviking skrev:
//Tobbe
Edit: Efter en stunds funderande så kan man ju fråga sig hur han lyckades göra det om han följde alla föreskrifter, rent slarv låter det som. Ett misstag man inte får göra som elektriker efter som det kan kosta både en själv och andra livet. Men detta exempel gör knappast hela svenska kåren till klåpare?:Edit

Det är precis det jag menar, att dra upp enstaka exempel på vad balter, svenskar, eller för den delen kineser har gjort är ointressant. Slarv och dåligt utfört arbete finns överallt.

Balter har ju knappast monopol på detta.

tobbeviking skrev:
//Tobbe

Givet lite av den andra argumentationen vi sett i tråden så kan detta vara ett av dagens absolut roligaste inlägg.

Chris Ash skrev:
Det är precis det jag menar, att dra upp enstaka exempel på vad balter, svenskar, eller för den delen kineser har gjort är ointressant. Slarv och dåligt utfört arbete finns överallt.

Balter har ju knappast monopol på detta.
Nej det menar jag inte heller, men det finns en mkt större risk att en mindre firma utifrån gör sämre ifrån sig och kommer undan med det.
Detta jobbar bla våra fackförbund för att få bort, sedan vad det gäller skolbygget i Djursholm tex så hade man redan i beställningen skrivit in att svenskt kollektivavtal skulle tecknas, detta motsatte sig balterna.
Men SEF kanske med ljuger i denna debatten, det vet säkert ni vad som är sanning eller inte.
//Tobbe

*KTM Mannen* skrev:
Valmers/Markus Klart det finns en källa men varför ska jag avslöja den för er och skulle jag bara hitta på uppgifter?

Kanske för att du hänvisar till den när du säger att jag har fel? Sluta hänvisa till den om du inte kan redovisa den, säg bara att du vet bäst för du har ett medlemsskap i LO och är sosse sedan barnsben och du har läst Mona Sahlins memoarer.
Eller du kanske har en hemlig källa, som i Arkiv X ungefär...? :5sure

*KTM Mannen* skrev:
Skulle det mot förmodan inte gå Byggnads väg i AD, riksdagen så är inte bara ett hot mot svenska byggnadsarbetare utan ett hot mot hela LO-kollektivet..

Hoppas. :Bugar

*KTM Mannen* skrev:
Samtidigt är nog detta en utveckling som de som röstat ja till EU inte hade tänk sig!

...och det visar hur smart en genomsnittlig socialdemokrat är. :hihi

*KTM Mannen* skrev:
Med en så LO fientliga inställning blir det svårt att hålla diskussionen på en seriös nivå.

:confused:

*KTM Mannen* skrev:
Tycker det är synd att- rent ut sagt okunskap om vad debatten kollektivavtal handlar om och vilka
följder det kan få för vårat Sverige!

:tomten

Det är en viktig debatt, visst. Gör något för att sprida din kunskap då, istället för att bara leka din jag-vet-bäst-lek.

Media har haft fel massor med ggr, det är inget nytt eller anmärkningsvärt. Men om de säger på SVT, TV4 samt skriver i DN att det förhåller sig på ett visst sätt - och en anonym kille på ett internetforum säger att de har alla fel utan att vilja utveckla, vad tror du att folk väljer att tro på? Visa mig åtminstone Byggnads egen förklaring.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla