Du har troligen inte läst hela tråden men i ett av de första inläggen skrev jag...
Fick en tysk Ford (bil) i inbyte för några år sedan som gått lite drygt 15K mil. Bilen drog ingen olja o gick som en klocka men oljan var kolsvart o förra ägaren visste inte när sista oljebytet hade gjorts. Så jag bytte olja o hällde i Mobil 1 New Life 0W-40 o efter bara några mil så började hela jävla motorn skramla o knacka. Så jag tappade ur en 1/2 liter olja o hällde i en burk STP o oljudet försvann nästan helt. Bevisligen hade det funnits avsevärda koksavlagringar i motorn som tätat motorn men den nya fina Mobil 1 New Life hade tvättat bort alla dessa koksavlagringar o det var därför som motorn började skramla.
Att det råder hysteri vad beträffar oljor ska du väl knappast skjuta skulden på oss fordonsägare. Det fanns en gång i tiden tider när inte fordonstillverkarna som tillverkar motorcyklar o bilar befattade sig med tillverkning eller försäljning av oljor. Oljor tillverkades o såldes av bensinbolagen typ Shell, Esso, Mobil, Texaco, Gulf, BP osv o det enda fordonstillverkarna upplyste om i sina instruktionsböcker var viskositeten på oljan. Sedan gav fordonstillverkarna blanka fan i vilket märke fordonsägarna köpte o hällde i sina motorer. O hör o häpna... fordonen höll årtionde efter årtionde o många av dom rullar än idag.
Men så plötsligt kom fordonstillverkarna på att de själva kunde märka om oljebolagens oljor o kränga dom under eget namn o dubbla eller tredubbla priset på oljan samt sätta kravet -
använder du inte vår svindyra olja så gäller inga garantier!
Troligen funkar en MB S-klasse, Audi, BMW, Volvo, SAAB eller tom en Porsche lika bra att köra på en "no name" helsyntet från Ö&B men frågan är om det är värt att ta chansen? Garantin som fordonstillverkarna/bilförsäljarna så stolt pratar vitt o brett om när du står i fina utställningshallen är inte vatten värd.
Så där har du väl anledningen till min undran i denna tråd. Oljan är liksom A o O i dagens fordon o jag skulle ex aldrig fundera över... ska jag tanka Texaco bensin eller är möjligen OKQ8 bensin bättre!??
Om sedan ex
Mobil 1 New Life 0W-40 är bättre i en Porsche eller en Corvette än "no name" helsyntet från Ö&B överlåter till andra att avgöra. Likaså om ex
Castrol Power 1 4T 10W-40 är bättre än Biltemaolja.