Har en Yamaha XV 535 Virago hydrauliska ventillyftare?

Får jag vara nyfiken o fråga vilken viskositet du hade valt, vilken GL-klassning du hade valt (4 eller 5 är väl de aktuella) samt mineral eller syntet eller halvsyntet?

Jadu, första bästa hypoidolja.

Det är ju inget som hindrar att slå i gl5 om det är vad man har hemma , sen finns det i regel inte så många varianter på mineral/syntet, men en semisyntet i spannet 75-90 skulle hamnat i min.

I princip skulle ett fett funka om det låg kvar, det är när man har gul eller rödmetall i kontakt med oljan man skall vara anal, eller friktions-lameller av något slag.

Men vill du sova gott köp en 20l dunk, så har du till några extra byten. :D
 
Jadu, första bästa hypoidolja.

Det är ju inget som hindrar att slå i gl5 om det är vad man har hemma , sen finns det i regel inte så många varianter på mineral/syntet, men en semisyntet i spannet 75-90 skulle hamnat i min.

I princip skulle ett fett funka om det låg kvar, det är när man har gul eller rödmetall i kontakt med oljan man skall vara anal, eller friktions-lameller av något slag.

Men vill du sova gott köp en 20l dunk, så har du till några extra byten. :D
Onekligen är ju valet av olja lite knepigare till MC än vad det är för bil åtminstone vad beträffar motorolja. Kardan till MC har jag väldigt lite erfarenhet av. Hade det varit motorolja till bil hade jag oavsett vad som stått i manualen gått på Mobil 1 New Life 0W-40. Men olika MC har ju olika uppbyggnader av koppling osv varför valet är lite knepigare.

Vad beträffar denna tråd om motor- resp kardanolja så ska jag väl också tillägga att jag mekar inte själv. Kan sträcka mig till att byta motorolja, filter samt kardanolja men skulle motorn, kopplingen eller kardan rasa så är det verkstaden som gäller för mig med de höga timersättningar som verkstäderna tar idag nådens år - 2014. :(

Jag brukar byta motorolja, filter o (i förekommande fall) kardanolja en gång per år så jag ska överväga storköp nästa gång. Motorolja till bilen köper jag Mobil 1 New Life 0W-40 4 x 5 liter = 20 liter direkt från Tyskland för 1.250 kronor dvs för 62.50/liter. :lol
 
Onekligen är ju valet av olja lite knepigare till MC än vad det är för bil åtminstone vad beträffar motorolja. Kardan till MC har jag väldigt lite erfarenhet av. Hade det varit motorolja till bil hade jag oavsett vad som stått i manualen gått på Mobil 1 New Life 0W-40. Men olika MC har ju olika uppbyggnader av koppling osv varför valet är lite knepigare.

Vad beträffar denna tråd om motor- resp kardanolja så ska jag väl också tillägga att jag mekar inte själv. Kan sträcka mig till att byta motorolja, filter samt kardanolja men skulle motorn, kopplingen eller kardan rasa så är det verkstaden som gäller för mig med de höga timersättningar som verkstäderna tar idag nådens år - 2014. :(

Jag brukar byta motorolja, filter o (i förekommande fall) kardanolja en gång per år så jag ska överväga storköp nästa gång. Motorolja till bilen köper jag Mobil 1 New Life 0W-40 4 x 5 liter = 20 liter direkt från Tyskland för 1.250 kronor dvs för 62.50/liter. :lol

Du hoppar tillverkarens rekommendationer på motorolja i bilar, men har bryderier på kardanolja till hojen.:D

Men lämna in hojen på kardanoljebyte, du slipper köpa tjugo liter och du behöver med största sannolikhet inte byta igen.

Men jag skulle slaskat i vad som.
 
Du hoppar tillverkarens rekommendationer på motorolja i bilar, men har bryderier på kardanolja till hojen.:D
Jag syftade på att den nämnda Mobiloljan är en av världens bästa motoroljor o funkar i alla bensinbilar byggda åtminstone de senaste 20 åren.

Men lämna in hojen på kardanoljebyte, du slipper köpa tjugo liter och du behöver med största sannolikhet inte byta igen.
Jag tror jag köper mig en helpanna eftersom varje kardanbyte bara kräver 2 dl så har jag kardanolja i fem år.

Men jag skulle slaskat i vad som.
Steg ett blir att åka o hämta hem den i nästa vecka. Köpte den "obesedd" så jag får väl hoppas att det inte är ett vrak jag lagt det vinnande budet på.
 
Jag skulle aldrig köpa en 0W-40 för att köra i en hoj på sommaren, men det är jag det... ;) 20W-50 helsyntet däremot.
 
Jag skulle aldrig köpa en 0W-40 för att köra i en hoj på sommaren, men det är jag det... ;) 20W-50 helsyntet däremot.
Du har nog missuppfattat det... Mobil 1 New Life SAE 0W-40 var enbart avsett som året runt olja i bilar. Köpte själv Q8 SBK Racing SAE 10W-50 till hojen häromdagen... en customhoj från 2000 - Yamaha XV 535 Virago.
 
McQueen skrev:
Hur bedömer du vad som är en bra respektive dålig olja?
Hur mycket eller snarare hur lite problem jag får med det aktuella fordonet som är direkt förknippat med oljan.
Beskriv för oss vilka sådana problem du har varit med om och hur du då har kunnat hänföra problemet till just den aktuella oljans specifikation.

Jag tycker ditt intresse för att hitta en kardanolja med en viss specifikation tangerar gränsen för överdrivet. Du har fått flera råd men fortsätter att ställa frågor för att…bli lugnad? För att undanröja alla möjliga risker att ett fel inträffar? Sanningen är att risken att du ramlar med din Virago och på det viset orsakar den tekniskt haveri är avsevärt större än att dess kardan skulle gå sönder på grund av en olja som på något vis avviker från tillverkarens rekommendationer.

:)

Hur du sätter punkt för frågeställningen och ägnar dig åt något mer meningsfullt:

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ol.../Transmissionsolja-helsyntetisk-75W-90-36997/
 

Bifogat

  • 36997.jpg
    36997.jpg
    45.8 KB · Visningar: 68
Last edited:
Ja det är grova vinkelväxlar med kullager vi snackar om. Sålänge du inte pissar i påfyllningshålet håller skiten. Speciellt med en så klen motor som på viragon. Biltema blir kalas ska du se.
 
Beskriv för oss vilka sådana problem du har varit med om och hur du då har kunnat hänföra problemet till just den aktuella oljans specifikation.
Du har troligen inte läst hela tråden men i ett av de första inläggen skrev jag...

Fick en tysk Ford (bil) i inbyte för några år sedan som gått lite drygt 15K mil. Bilen drog ingen olja o gick som en klocka men oljan var kolsvart o förra ägaren visste inte när sista oljebytet hade gjorts. Så jag bytte olja o hällde i Mobil 1 New Life 0W-40 o efter bara några mil så började hela jävla motorn skramla o knacka. Så jag tappade ur en 1/2 liter olja o hällde i en burk STP o oljudet försvann nästan helt. Bevisligen hade det funnits avsevärda koksavlagringar i motorn som tätat motorn men den nya fina Mobil 1 New Life hade tvättat bort alla dessa koksavlagringar o det var därför som motorn började skramla.


Jag tycker ditt intresse för att hitta en kardanolja med en viss specifikation tangerar gränsen för överdrivet. Du har fått flera råd men fortsätter att ställa frågor för att…bli lugnad? För att undanröja alla möjliga risker att ett fel inträffar? Sanningen är att risken att du ramlar med din Virago och på det viset orsakar den tekniskt haveri är avsevärt större än att dess kardan skulle gå sönder på grund av en olja som på något vis avviker från tillverkarens rekommendationer.

:)

Hur du sätter punkt för frågeställningen och ägnar dig åt något mer meningsfullt:

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ol.../Transmissionsolja-helsyntetisk-75W-90-36997/
Att det råder hysteri vad beträffar oljor ska du väl knappast skjuta skulden på oss fordonsägare. Det fanns en gång i tiden tider när inte fordonstillverkarna som tillverkar motorcyklar o bilar befattade sig med tillverkning eller försäljning av oljor. Oljor tillverkades o såldes av bensinbolagen typ Shell, Esso, Mobil, Texaco, Gulf, BP osv o det enda fordonstillverkarna upplyste om i sina instruktionsböcker var viskositeten på oljan. Sedan gav fordonstillverkarna blanka fan i vilket märke fordonsägarna köpte o hällde i sina motorer. O hör o häpna... fordonen höll årtionde efter årtionde o många av dom rullar än idag. :)

Men så plötsligt kom fordonstillverkarna på att de själva kunde märka om oljebolagens oljor o kränga dom under eget namn o dubbla eller tredubbla priset på oljan samt sätta kravet - använder du inte vår svindyra olja så gäller inga garantier!

Troligen funkar en MB S-klasse, Audi, BMW, Volvo, SAAB eller tom en Porsche lika bra att köra på en "no name" helsyntet från Ö&B men frågan är om det är värt att ta chansen? Garantin som fordonstillverkarna/bilförsäljarna så stolt pratar vitt o brett om när du står i fina utställningshallen är inte vatten värd.

Så där har du väl anledningen till min undran i denna tråd. Oljan är liksom A o O i dagens fordon o jag skulle ex aldrig fundera över... ska jag tanka Texaco bensin eller är möjligen OKQ8 bensin bättre!??
Om sedan ex Mobil 1 New Life 0W-40 är bättre i en Porsche eller en Corvette än "no name" helsyntet från Ö&B överlåter till andra att avgöra. Likaså om ex Castrol Power 1 4T 10W-40 är bättre än Biltemaolja.
 
Godtyckliga spekulationer från någon som beskriver sig själv som tekniskt okunnig; vad är poängen med det? Du ägnar dig åt ältande. Så enkelt är det.
 
Du har troligen inte läst hela tråden men i ett av de första inläggen skrev jag...

Fick en tysk Ford (bil) i inbyte för några år sedan som gått lite drygt 15K mil. Bilen drog ingen olja o gick som en klocka men oljan var kolsvart o förra ägaren visste inte när sista oljebytet hade gjorts. Så jag bytte olja o hällde i Mobil 1 New Life 0W-40 o efter bara några mil så började hela jävla motorn skramla o knacka. Så jag tappade ur en 1/2 liter olja o hällde i en burk STP o oljudet försvann nästan helt. Bevisligen hade det funnits avsevärda koksavlagringar i motorn som tätat motorn men den nya fina Mobil 1 New Life hade tvättat bort alla dessa koksavlagringar o det var därför som motorn började skramla.



Att det råder hysteri vad beträffar oljor ska du väl knappast skjuta skulden på oss fordonsägare. Det fanns en gång i tiden tider när inte fordonstillverkarna som tillverkar motorcyklar o bilar befattade sig med tillverkning eller försäljning av oljor. Oljor tillverkades o såldes av bensinbolagen typ Shell, Esso, Mobil, Texaco, Gulf, BP osv o det enda fordonstillverkarna upplyste om i sina instruktionsböcker var viskositeten på oljan. Sedan gav fordonstillverkarna blanka fan i vilket märke fordonsägarna köpte o hällde i sina motorer. O hör o häpna... fordonen höll årtionde efter årtionde o många av dom rullar än idag. :)

Men så plötsligt kom fordonstillverkarna på att de själva kunde märka om oljebolagens oljor o kränga dom under eget namn o dubbla eller tredubbla priset på oljan samt sätta kravet - använder du inte vår svindyra olja så gäller inga garantier!

Troligen funkar en MB S-klasse, Audi, BMW, Volvo, SAAB eller tom en Porsche lika bra att köra på en "no name" helsyntet från Ö&B men frågan är om det är värt att ta chansen? Garantin som fordonstillverkarna/bilförsäljarna så stolt pratar vitt o brett om när du står i fina utställningshallen är inte vatten värd.

Så där har du väl anledningen till min undran i denna tråd. Oljan är liksom A o O i dagens fordon o jag skulle ex aldrig fundera över... ska jag tanka Texaco bensin eller är möjligen OKQ8 bensin bättre!??
Om sedan ex Mobil 1 New Life 0W-40 är bättre i en Porsche eller en Corvette än "no name" helsyntet från Ö&B överlåter till andra att avgöra. Likaså om ex Castrol Power 1 4T 10W-40 är bättre än Biltemaolja.

En OT fråga till TS vad använder du för olja till TZR125an? vxlådan? tvåtaksolja?
 
Castrol MTX Gear Oil 75W-80
Fick med en oöppnad literflaska av förra ägaren.


Castrol Power 1 Racing 2T
Köpte en 20 liters dunk i Tyskland förra sommaren för ca €100.-

Då kan jag säga att du har helt fel olja i vxlådan , skall var vanlig motorolja kolla manual troligen en 10W30 alt 10W40 olja. en olja med för hög viskositet gör att det går tyngre att snurra runt dreven i lådan = sämre prestanda
 
Då kan jag säga att du har helt fel olja i vxlådan , skall var vanlig motorolja kolla manual troligen en 10W30 alt 10W40 olja. en olja med för hög viskositet gör att det går tyngre att snurra runt dreven i lådan = sämre prestanda
Observera den uteblivna katastrofen. Att inte följa alla regler och instruktioner till punkt och pricka är en dygd.
 
Observera den uteblivna katastrofen. Att inte följa alla regler och instruktioner till punkt och pricka är en dygd.

Precis! det blir ingen katastrof:D att ha fel olja vxlådan, kanske bara .............problem mm.
 
Då kan jag säga att du har helt fel olja i vxlådan , skall var vanlig motorolja kolla manual troligen en 10W30 alt 10W40 olja. en olja med för hög viskositet gör att det går tyngre att snurra runt dreven i lådan = sämre prestanda

hypoidoljor har en helt annan klassning av viskositet än motoroljor, så inte säkert en 75W80 hypoidolja är tjockare än en 10W40 motorolja även om det ser så ut
 
Då kan jag säga att du har helt fel olja i vxlådan , skall var vanlig motorolja kolla manual troligen en 10W30 alt 10W40 olja. en olja med för hög viskositet gör att det går tyngre att snurra runt dreven i lådan = sämre prestanda
Nu var denna oljeflaska något som säljaren (förra ägaren) skickade med gratis med köpet. Om han gjorde det av allmän välvilja eller om det berodde på felköp från hans sida förtäljer inte historian.
Själv har jag inte bytt växellådsolja i 125:an så vad som ligger i nu vet jag inte. Men tack för ditt påpekande i vart fall. När det väl någon gång i framtiden blir dags för oljebyte så får jag mao leta upp 20W-30 mineral(motor)olja.

Kanske oljeflaskan jag fick till 125:an duger till kardan i 535:an?
 
Nu var denna oljeflaska något som säljaren (förra ägaren) skickade med gratis med köpet. Om han gjorde det av allmän välvilja eller om det berodde på felköp från hans sida förtäljer inte historian.
Själv har jag inte bytt växellådsolja i 125:an så vad som ligger i nu vet jag inte. Men tack för ditt påpekande i vart fall. När det väl någon gång i framtiden blir dags för oljebyte så får jag mao leta upp 20W-30 mineral(motor)olja.

Kanske oljeflaskan jag fick till 125:an duger till kardan i 535:an?

Akta dig så han inte hällt hydraulolja i flaskan för att jävlas!
 
Akta dig så han inte hällt hydraulolja i flaskan för att jävlas!
Säljaren, en privatperson som sålde hojen till mig har väl ingen anledning att jävlas. Han ska väl bara vara glad över att någon vill ha hans 22 år gammal 125:a. Vad jag menar är att folk knappast står i kö för att köpa ett liknande objekt. :hihi

Här är en bild jag hittade på Vikipedia som beskriver viskositet.

Viscosity.gif

En animerad illustration av olika viskositet. Ämnet i den övre behållaren har lägre viskositet än ämnet i den undre.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top