Handtagsvärmare tips!

mith

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2012
Hoj
Honda CBR tusen 2xr
Hej

Vilka handtagsvärmare är att fördra, komplett med nya handtag eller separata värmeelement under orginal handtagen?
Ska installeras på en Honda CBR 1000.

Kompletta handtag är väl kanske bäst. Men se för fan till att köpa med lägre effekt till högersidan om rullen är i plast. Köpte nu 15W och 20W så nu brinner inte högerhanden upp medans vänster fryser. Men på en sporthoj skulle jag nog köra på halv effekt.

Håller med. Köp kompletta handtag, varför krångla till det?
Hade biltemas på min förra hoj i några år, fungerade riktigt bra om man inte har allt för små händer. Isolera gärna vänstersidan med lite eltejp (motsv) under, annars får du problem som skrivs ovan, varmt på högersidan och "fesljummet" på vänster. (Styret kyler handtaget)

Last edited:
Värmehandtag av klistermodell kan du köpa tex hos twowheels. Lämpligt om det är varianten med hög och låg. Tror den varianten har en artikelnummer som heter CUN-001.

Köp till ytterligare en hängsäkring(om det inte finns med värmehandtagen). Vill man också gömma(göra det lite snyggare) dom lösa kablarna så kan man handla ett par meter krympslang
Ström kan du sno direkt från nåt som stängs av när tändningen är avstängd, tex parkeringslampa, fläkt, mm mm.

Här har du en väääldigt gammal instruktion på hur man monterar, dock.......aktuell ännu :) http://www.saarela.se/vinter/varmehandtag/varmehand.html

Värmehandtag av klistermodell kan du köpa tex hos twowheels. Lämpligt om det är varianten med hög och låg. Tror den varianten har en artikelnummer som heter CUN-001.

Köp till ytterligare en hängsäkring(om det inte finns med värmehandtagen). Vill man också gömma(göra det lite snyggare) dom lösa kablarna så kan man handla ett par meter krympslang
Ström kan du sno direkt från nåt som stängs av när tändningen är avstängd, tex parkeringslampa, fläkt, mm mm.

Här har du en väääldigt gammal instruktion på hur man monterar, dock.......aktuell ännu :) http://www.saarela.se/vinter/varmehandtag/varmehand.html

Tack för alla tips och instruktionen gav många fina tips./MiTh

Oxford hotgrips har jag haft på två hojar och ska montera på min nuvarande!

klistermattor under handtagen är alla gånger bekvämare ,färdiga handtag är stenhårda/plastiga och gjorda för jättehänder.
provat oxfords och dom åkte av snabbt och byttes mot mattor på 15/20w mer meck men bekvämare

De enda färdiga handtag jag hittat som varit lagom tjocka, haft bra grepp och hållit länge är BMW orginal, dom är helt outstanding. Folie är dock nästan lika bra om man monterar rätt och det är bra mycket billigare.

Köpte Daytona från louis.de. För €40 inkl allt tyckte jag inte att det var någon idé med klisterlappar. Handtagen känns bra och är inte överdrivet tjocka. Satsen som biltema säljer är som två varma falukorvar i händerna.

Sitter o kikar på samma frågeställning till snorkråkan. Oxford är sköna, har för mig det var sådana som satt på den pan european jag körde i juli i år. Det enda som gör mig tveksam är en googling på "oxford heated handgrips reviews". tydligen är det väldigt många som har problem med styrenheten på den nya modellen. Alternativen de tar upp är just daytona, och ett märke som heter dr bike. Biltemas har jag testat, de är STORA men funkar helt ok. Jag tror det blir daytona för min del.

Jag har kört med Oxford i över 3 säsonger och är helnöjd.:Bugar

Men det var den gamla styrenheten. Den nya är inte monterad än, på en annan hoj naturligvis, men hoppas att den ska vara lika bra...:)

Jag har bara haft Oxfords nya styrenhet och har inte haft några problem, har inte heller stora händer, men tycker inte Oxfords handtag är stora. Det är däremot bältemas grepp!
Men får kolla upp Daytonas, för visst är Oxford dyra helt klart.

Kör folie på endurocyklarna, funkar bra. Hade oxford på gamla hojen men har biltema på den nuvarande, har stora händer och tycker BT är skönare när man långtourar. Dock skulle det finnas ett läge mellan halv och full effekt, kanske bygger en egen PWM bara för att :-)

Har idag köpt Oxfords handtag med den nyaste styrenheten V8, den behöver man inte koppla över tändningen då den själv slår av om man glömmer den! Bättre vädertålighet ska den ha med.
Får återkomma när jag testat dom i vår!

Jag har Biltemas på 2 hojar, funkar kalas även i -18... Jag valde dem bland annat just för att de var grova, passar mina 10-11-händer utmärkt :tummenupp

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing