Handla på E-Bay...

Modifier

Medlem
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
Cbr 600 F -1994 omb till f4 i -01
Har börjat intressera mig för E-Bay eftersom jag upptäckt
att det verkar vara det enda stället där det finns flera
Honda cbr 600 f4i lyktor till salu.

Har börjat buda på en för 169 $ men hittade en annan nu med bättre
startpris på.
Kontaktade den säljaren för jag ville veta om han kunde skicka till Sverige
Då fick jag i svar att det gör han inte för att tullen strulade med
hans förra försändelse hit... :confused:

Någon annan som råkat ut för detta ?, jag är i stort behov av denna
lykta och det finns ju som sagt bara där. :mad:
(Har kollat typ alla skrotar i Se)

Mycket tacksam för svar från någon om handlat större grejer där.

/m

Modifier skrev:

startpris på.

/m

www.ebay.de, så slipper du allt vad tull heter....
Det är skitbilligt att frakta från Tyskland. Ibland är det billigare än att skicka samma pryl inom Sverige.

Modifier skrev:

startpris på.

/m

När de skickar till Sverige från USA (och tvärtom) får man fylla i en tulldeklaration där man skriver värdet på varan. Över en viss gräns får man skatta på beloppet och det hela blir dyrare. Oftast löses detta genom att den som skickar det hela helt enkelt skriver ett relativt lågt belopp, upp till $50 tror jag man kommer igenom tullen skattefritt, men om då tullen skulle få för sig att öppna paketet och om det ligger kvitton och liknande så får man skatta och betala en lagom summa i straffavgift och kanske till och med åtal. Vet faktiskt inte exakt hur det funkar eftersom jag inte handlat för så stora summor i USA än...

Satsa, som ovanstående talare sa, på europeiska eBay om du ska handla dyrare grejor, smidigare eftersom man slipper tullavgiften och annat skoj inom EU...

imaster skrev:
När de skickar till Sverige från USA (och tvärtom) får man fylla i en tulldeklaration där man skriver värdet på varan. Över en viss gräns får man skatta på beloppet och det hela blir dyrare. Oftast löses detta genom att den som skickar det hela helt enkelt skriver ett relativt lågt belopp, upp till $50 tror jag man kommer igenom tullen skattefritt, men om då tullen skulle få för sig att öppna paketet och om det ligger kvitton och liknande så får man skatta och betala en lagom summa i straffavgift och kanske till och med åtal. Vet faktiskt inte exakt hur det funkar eftersom jag inte handlat för så stora summor i USA än...

Satsa, som ovanstående talare sa, på europeiska eBay om du ska handla dyrare grejor, smidigare eftersom man slipper tullavgiften och annat skoj inom EU...

Å fy sjutton !....Ska köpa en lykta som sagt och det hela kommer
gå på ca 2000:- exkl frakt ( 60 $ )
SKa försöka göra en cancel på mitt bud....

Tackar för tipsen

Ang andra E-Bays

Fanns tyvärr ingen lykta på övriga sidor.... :(

/m

Modifier skrev:
Fanns tyvärr ingen lykta på övriga sidor.... :(

/m

Attanz... Kolla med säljaren om han brukar skicka till Sverige, kan ju vara så att han har gjort det förr och vet upp till vilket värde man får skicka eller om tullen brukar vara hård på det. Eller så ringer du helt enkelt tullverket (TullSvar 0771-23 23 23) och kollar upp reglerna ordentligt, jag skulle inte lita på mig om jag var du... :hihi
Jag har fått igenom två ordrar på strax över $100 när en jobbarkompis beställde prydnadssvärd från USA och det har inte varit nån skatt, moms eller tilläggsavgift på...

Modifier skrev:
Å fy sjutton !....Ska köpa en lykta som sagt och det hela kommer
gå på ca 2000:- exkl frakt ( 60 $ )
SKa försöka göra en cancel på mitt bud....

Tackar för tipsen

Be honom skriva "Gift" på paketet, så går det igenom utan tull....
Se bara till att det som tidiagre nämnts inte ligger ett kvitto i paketet...

Normalt är annars att du får lägga på moms 25% och tullavgift 3.5% på värdet...
Nackdelen är att om han skriver gift, så är det svårt att få paketet försäkrat, dvs kommer det bort, så får du ingen ersättning.

Jag personligen och min kollega som driver importfirma med fiskeprylar har aldrig varit med om att ett paket försvunnit fastän han tar in flera paket i veckan.

Dimp skrev:

Nackdelen är att om han skriver gift, så är det svårt att få paketet försäkrat, dvs kommer det bort, så får du ingen ersättning.

Jag personligen och min kollega som driver importfirma med fiskeprylar har aldrig varit med om att ett paket försvunnit fastän han tar in flera paket i veckan.

Ok,ska kolla med säljaren vad han säger..inte säkert att det går
att ta tillbaka budet heller tydligen. (bid is binding)

/m

Det går att ta tillbaka bud, omm man kan motivera det. Enklast är att man motiverar med att man skrivit in fel belopp.

Sen är det bara att vänta. Det dyker upp fler lyktor, tålamod tålamod.

En sak är dock dum med att låta dem skriva några dollar som värde, har du grejen försäkrad får du heller inte ut mer om den kommer bort eller blir mosad.

Poacher skrev:
En sak är dock dum med att låta dem skriva några dollar som värde, har du grejen försäkrad får du heller inte ut mer om den kommer bort eller blir mosad.

Verkar vara mycket strul med E bay shopping :va
Skippar nog det hela och köper någon annan lykta,om jag nu kan
ta mig ur den påbörjade budningen..

/m

Modifier skrev:

/m

Är det någon annan som har bjudit på lyktan så kommer dom troligtvis att bjuda över dig. om du inte har lagt ett mycket högre bud.
Skall man köpa något på Ebay så måste man nästan vara med i slutsekunderna om det handlar om populära saker.

/Dan

Modifier skrev:

/m

Det er aldrig strul med e-bay, man må bare gjøre research och kontakta seller FÖR man börjar bjuda. Tror du kommer til å få pronlemer med å ta dig ur budningen. you live and you learn my friend

jo ett jävulskap att de tillåter sånna auction snipers som lägger buden i sissta sekunden när ingen hänger med utan liknade program.

Azzurro skrev:
Det er aldrig strul med e-bay, man må bare gjøre research och kontakta seller FÖR man börjar bjuda. Tror du kommer til å få pronlemer med å ta dig ur budningen. you live and you learn my friend

Hahahaha....så sant.
Nu verkar det dock ha löst sig,mailade till säljaren(mc butik i USA)
Han skulle kolla upp lite vad man göra för att slippa tullen osv
innan vi gör affär.

/m

Poacher skrev:
jo ett jävulskap att de tillåter sånna auction snipers som lägger buden i sissta sekunden när ingen hänger med utan liknade program.
Det har egentligen ingen betydelse. Sätter du ditt maxbud så är det ju ditt maxbud. eSnipe budgivarna måste ju fortfarande bjuda över dig för att vinna och om du inte är villig att betala mer så är det ju ett val du gjort. Fördelen med esnipe är ju att du oxå kan använda det plus att man kan vinna med nån krona i marginal.
Angående "gift" så tycker jag att det är lite av en myt. Ialla fall om paketet kommer ifrån ett företag. Inga företag "ger" bort prylar. Tullen är inte så dumma som man kunde hoppas :hihi o tur är väl det ibland (tänker på vapen o knark och kettingar).
Det enda man kan hoppas på är om man ber avsändaren skriva ned värdet plus att denne skriver nåt fiffigt på deklarationen. Nackelden med nedskrivning av värdet säger ju sig själv iofs.
Använd däremot aldrig garanti som en ursäkt för då begär de inköpskvittot.

Edit: lite särskrivning

Dimp skrev:

Du har inte hela sanningen med där. Vid gåvor så höjs tullgränsen från 200 kr till 500 kr. Det blir inte automatiskt tullfritt vid "Gift".

Gift + under 500kr, eller under 200kr = fritt.

Problemet med försäkringen brukar vara att man inte kan skicka något med värde 20 dollar på tulldeklarationen och sedan försäkra för 400 dollar. Det tar dem inte...

/a

aLcATRAZ skrev:
Du har inte hela sanningen med där. Vid gåvor så höjs tullgränsen från 200 kr till 500 kr. Det blir inte automatiskt tullfritt om värdet är under dessa gränser.

Gift + under 500kr eller under 200kr.

Problemet med försäkringen brukar vara att man inte kan skicka något med värde 20 dollar på tulldeklarationen och sedan försäkra för 400 dollar. Det tar dem inte...

/a
Nä och dessutom kollar de på fraktavgiften. Vem betalar mer i frakt än vad produkten är värd!??

Chiefen skrev:
Nä och dessutom kollar de på fraktavgiften. Vem betalar mer i frakt än vad produkten är värd!??

Sådär då var det klart :tummenupp körde en fet cancel på den
budningen.....var inga problem att göra på E Bay sidan.

Nu får man börja leta på nytt för det finns inga lyktor varken
på E bay De, E bay Uk och på Se finns det ju ingenting

/m

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...