Handla utanför EU med Paypal

Schazoo

Too long: diden't read!
Gick med
20 Sep 2010
Hoj
XJ6N
Jag hade tänkt att handla lite från USA med hjälp av Paypal och har lite frågor som förhoppningsvis en god själ kan svara på.

Jag tänkte överföra pengar via banköverföring och får då från Paypal vilket BankGiro-nummer som jag ska föra över pengarna till samt den kod för just mitt konto.
Men för att göra en överföring till annan bank så vill min bank (HSB) ha ett clearingnummer. Är det kanske en "betalning" man ska göra instället för en "överföring" eller har Paypal ett allmänt clearingnummer?

Sen eftersom det är utanför tullarna så är det Tull och/eller skatt för att ta in det i Sverige/EU. Nu är det ju inte det på alla varor men i värsta fall. Min fråga är då hur man betalar tullen/skatten som kan tillkomma på varan? Får man en faktura från tullen när det kommer in i Sverige?

Tack på förhand! :)

Ps. Ifall det finns en tråd jag inte hitta så är jag tacksam för en länk och så kan denna tråd tas bort. Ds.

Tull och moms, det är vad du skall räkna som värsta scenariot, den betalas innan du hämtar ut varan som när man köper mot postförskott.

Ang. konto till paypal vete tusan, har dom verkligen ett svenskt konto?

edit, bankgiro skriver du, då behövs väl inget clearingnr. du gör en vanlig girering.

Men... Va?:va Har ni båda paypal så är det ju bara att be om säljarens paypaladress (en helt vanlig email), logga in i paypal, välja "skicka pengar", fylla i valuta, belopp och säljarens adress och klicka "sänd betalning" eller något i den stilen. Förstår inte vad det är du krånglar med clearingnummer och konton för:va
Eller har du inte ditt kontokort kopplat till paypal?

Ja, tullen kommer separat ifall du åker på det (inte alls säkert).

Ah, jag som var otydlig, alltså föra över pengar från min bank till mitt Paypal-konto. Jag har då inte kopplat mitt kontokort till paypal.

Kanske är mycket lättare att koppla kontokortet till paypalkontot men vill helst inte göra det om det finns andra alternativ :tungan

Edit: Läste mer om hur man "fyller på" sitt konto och nu står det att jag ska göra en "inhemsk betalning" och inte "inhemsk banköverföring" som det stod på första informationssidan.
Då skriver man väl sitt kontoid i OCR-rutan :)

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...