Hade ni hängt med denna moppe Sporthojare ...

Ja jäklar det gick undan. Indonesierna är inte kloka alltså med sina minikubikare :crash

Youtube är översvämmat med videos av indonesier som riskerar sina liv och kör utan hjälm
eller andra skydd. Inte konstigt att det dör tusentals i trafiken varje år i sydostasien :3freak

När jag själv skulle hyra scooter på Tioman Island (tillhör Malaysia) så frågade jag om
jag kunde få hyra hjälm. Uthyraren tittade på mig som om jag kom från Mars. Sedan
sa han lugnt bara "No helmet, welcome to Cowboy Island!" :lol

Det sjuka är att det kändes rätt att köra utan hjälm, eftersom det 1. Fanns inga hjälmar,
2. Alla andra körde utan hjälm :död
 
Nänänä, fake alltihop! Som den medelålders instruktören med stor mage och gubbpatos på Stora holm bestämt förklarade för oss "Det finns ingen moped som gör över 70km/h!!! :smasha" Det var svårt att förklara för honom att jag ett par år tidigare på 90-väg hade kört om bilar på löpande band med min DT50R. Dock sa vevlagren upp sig efter några dagar av sådan körning! :D
 
Nänänä, fake alltihop! Som den medelålders instruktören med stor mage och gubbpatos på Stora holm bestämt förklarade för oss "Det finns ingen moped som gör över 70km/h!!! :smasha" Det var svårt att förklara för honom att jag ett par år tidigare på 90-väg hade kört om bilar på löpande band med min DT50R. Dock sa vevlagren upp sig efter några dagar av sådan körning! :D

Den instruktören har tyvärr helt fel när jag vet ett flertal mopeder som i sina respektiva hemländer hade en betydligt högre toppfart än våra 30 km/h.Zundapp KS50 Sport från bla slutet av sjuttiotalet gjorde ju en bra bit över 70-80 km/h i somliga delar av världen och då i originalskick.Zundappen var för övrigt undermotoriserad i Sverige när både väghållning, ram och bromsar mer påminde om en 125cc.

Versionen på bilden hade t.o.m vattenkylning.Snacka om techno power för sin tid. :crash

j13guo.jpg
 
Last edited:
Det är så många faktorer som spelar in i acceleration; hjulbas, däck typ/ bredd, underlag, vikt/effekt förhållandet samt väldigt viktiga: utväxling.

Det är inte för inte en Yamaha FZR 1000 från 80-talet smoke:ar de flesta liter- klubbor idag 0-100, när de bara har runt 130 hk; bra utväxling samt gynnsam hjulbas.

Sporthojar blir ju dessutom ägda av diverse choppers vid rödljus av samma anledning.
Vilken skillnad är det på utväxling på hojar från 80-talet jämfört med idag menar du? Är det generellt annan utväxling idag? Och hur kommer hjulbasen in som en parameter för ax?
 
Vilken skillnad är det på utväxling på hojar från 80-talet jämfört med idag menar du? Är det generellt annan utväxling idag? Och hur kommer hjulbasen in som en parameter för ax?

Dagens sporthojar är byggda för bankörning med extremt hög etta och täta växlar i övrigt. Den ZX-10R som jag hade gjorde 164 blås på ettan i originalskick.
80-tals hojarna (och 90-tals) hade låg etta och jämnt mellan växlarna så 0-100 tiderna gick väldigt snabbt. Jag tror att RF900 från -95 fortfarande är oslagen på 0-100 på ca 2,7 sekunder...
Dessutom hade de lång hjulbas vilket gjorde det lätt att komma iväg...:)
 
Dagens sporthojar är byggda för bankörning med extremt hög etta och täta växlar i övrigt. Den ZX-10R som jag hade gjorde 164 blås på ettan i originalskick.
80-tals hojarna (och 90-tals) hade låg etta och jämnt mellan växlarna så 0-100 tiderna gick väldigt snabbt. Jag tror att RF900 från -95 fortfarande är oslagen på 0-100 på ca 2,7 sekunder...
Dessutom hade de lång hjulbas vilket gjorde det lätt att komma iväg...:)
På det viset. Kanske därför jag tycker att min -92:a ZXR 750 har helt ok ax, trots bara 100hk. Skulle gå på 3.8 sek läste jag en gång i Bike. Men hjulbasen, det är väl mest för att man riskerar mindre hjulspinn med längre hjulbas?
 
På det viset. Kanske därför jag tycker att min -92:a ZXR 750 har helt ok ax, trots bara 100hk. Skulle gå på 3.8 sek läste jag en gång i Bike. Men hjulbasen, det är väl mest för att man riskerar mindre hjulspinn med längre hjulbas?

Tvärtom faktiskt, vad gäller acceleration är straffet för kort hjulbas att hojen klättrar upp på bakhjulet lättare.
Med lång hjulbas är straffet att den spinner lättare.
 
så sant så... men sitter det skit bakom spakarna så spelar det egentligen ingen roll vad man har för maskin. En som kan, kan launcha vad som egentligen och spöa ett och annat monster...

Det är så många faktorer som spelar in i acceleration; hjulbas, däck typ/ bredd, underlag, vikt/effekt förhållandet samt väldigt viktiga: utväxling.

Det är inte för inte en Yamaha FZR 1000 från 80-talet smoke:ar de flesta liter- klubbor idag 0-100, när de bara har runt 130 hk; bra utväxling samt gynnsam hjulbas.

Sporthojar blir ju dessutom ägda av diverse choppers vid rödljus av samma anledning.
 
Tvärtom faktiskt, vad gäller acceleration är straffet för kort hjulbas att hojen klättrar upp på bakhjulet lättare.
Med lång hjulbas är straffet att den spinner lättare.
Ja det är klart, så måste det bli. Kan den inte gå upp på bakhjulet så spinner det istället. Men till syvende och sist så är det föraren så avgör om det ska bli optimalt grepp.
 
Drömde om moppedragracing inatt, förmodligen pga detta klipp..
Nu måste man skaffa moppe och börja bygga. Man blir ju förbannad!:mad
 
Jag har svårt att uttrycka i ord hur mycket roligare och mer respektingivande jag tycker det är att se hur skickliga hobbymekare får minikubikare att gå saaaaaaaaaatan jämfört med att se rikemansbarn trycka gasen i botten på deras nyinköpta Ferrari på nått j-vla flygfält.

Men det bara är så!
 
Jag har svårt att uttrycka i ord hur mycket roligare och mer respektingivande jag tycker det är att se hur skickliga hobbymekare får minikubikare att gå saaaaaaaaaatan jämfört med att se rikemansbarn trycka gasen i botten på deras nyinköpta Ferrari på nått j-vla flygfält.

Men det bara är så!

Ja tänk om livet var så, att folk respekterade moppetrimmare i högre grad än människor som som kan skaffa en Ferrari:huvet
 
Den gick bra den.......................

Men hjälmen och resten av skyddsutrustningen ?
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top