robban_75
Medlem
Nej, dödsstraff har ingen som helst plats i ett modernt, demokratiskt samhälle.
Däremot har jag inget emot att alla brott som syftar till att skada eller underminera samhällets eller den enskildes rätt att utöva demokrati, yttrandefrihet o.s.v. bör vara riktigt hårda.
Vi ser t.ex oerhört hårt på skattebrott eftersom vår ekonomi är så beroende av att folk följer de regler som finns kring detta trots att vi inte har någon "inbyggd" moralisk skattekompass. Därför måste vi ha hårda straff för att folk skall sköta sig.
Detsamma gäller med narkotikabrott. Vi ser narkotikabrott som extra allvarliga, jämfört med tex rån och våldsbrott så alltså är det hårda påföljder för narkotikabrott.
Detsamma borde gälla alla våldsbrott och hot som syftar till att tysta någon eller att skrämma någon från att njuta av de demokratiska rättigheter. Därför ser jag gärna att alla former av hot eller våld mot t.ex åsiktsmotståndare.
Som exempel ger misshandel, även grov misshandel, relativt korta straff. På samma sätt som att en "hatbrotts-misshandel" ger extra påföljder våld i syfte att skrämma/tysta åsiktsmotståndare straffas extra hårt.
Vi värderar religionsfrihet, öppenhet och yttrandefrihet och därför måste vi markera att vi aldrig tolererar att någon försöker inskränka dessa rättigheter medelst våld.
Lever du o jag i samma land?? dom enda som döms hårt är ekonomiska brottslingar så länge det inte är grova eko brott för då slipper dom helt.
. Om man kan "avrätta" dem så är mycket vunnet. Då återstår ju bara problemet med att utrota några miljoner påhittade fruntimmer, som lever i fantasin hos sexuellt frustrerade halvkarlar...