Men tycker du inte att det är ett problem att vissa avgör vad som är ett tillräckligt svårt brott? I vissa länder är otrohet ett sådant brott. Homosexualitet är det i vissa länder. Regimkritik kan också vara det. Det är ju knappast saker som någon svensk skulle se som brott, men ändå är det saker som människor avrättas för.
Jag har aldrig påstått att dödsstraff är bra i alla länder, jag har först och främst Usa i bakhuvudet när jag tänker på dödsstraffet.
Dessvärre så har det ingen avskräckande effekt och det har aldrig funkat länge och väl, se bara på Texas i USA där man avrättar i snitt en person i månaden (Högsta antalet i USA) och samtidigt har de högst antal våldsbrott.
Jag måste säga att jag har underskattat dig totalt. Från att ha trott att du var en idiot efter tidigare utlägg om Hitler så anser jag nu att du är något utöver det vanliga då du helt på egen hand har lyckats med konststycket att göra en korrekt bedömning av dödsstraffets funktion i Texas och kommit till slutsatsen att man kan härleda den höga brottsligheten till att de har dödsstraff samt att straffet ej fyller någon funktion. *puh, för lång mening men det var det värt*
Nu borde du ju även få ledarna i Texas att inse att de helt enkelt dödar folk i onödan och att det faktiskt hjälper till att hålla brottsstatistiken uppe. Jag tror att du har stor chans till Nobelpriset, kanske inte i år men väl nästkommande år.
Med tanke på intelligensnivån så tillägger jag att jag var fullständigt och ihärdigt ironisk i ovanstående. Om du nu anser att jag har begått ett personligt påhopp så kan det mycket väl vara så, jag ska sluta besudla tråden med sådant som folk antagligen ändå inte vill läsa
Har man tagit ett liv så anser jag inte att den personen längre förtjänar att få leva!
Jag vill bara tillägga att allt så klart inte är svart eller vitt, det är en jävligt stor gråzon där emellan. Tex så anser jag inte att den som avrättar någon också bör få dödsstraff, då har vi påbörjar en jävligt ond cirkel

I de fall där dödsstraff tillämpas i dagsläget *återigen i USA* så är det ju extremfall vi snackar om, det är ingen som "råkar" ha punkterat en lunga på en kille i en knivfight som blir avrättad...
/MVH Nazisten
Ps: Vi snackade terrorister i denna tråd från början, och sådant bör vara belagt med dödsstraff. Vem fan bryr sig om de blir martyrer, ingen ska ta dem på allvar ändå och religion är endast till för att utrotas.
Men om man inte åtgärdar grundproblemet kommer man att få
slakta ohyra till dess att man dör av utmattning.
/E
Absolut, man kan inte bara nöja sig med dödsstraff utan man ska ju givetvis se till att försöka komma till botten med det hela. Just terrorism är ju lite enklare att försöka utrota kontra den enskilde mördaren som går bärsärk och mördar gravida på BB eller dylikt...