Höja bakändan på KLR650

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Sorry, jag hade nog för bråttom, tolkade det som 4.5 i ena benet och 7.2 i andra.

Ang de andra inläggen så...
Jag är lite skeptisk till progressiva fjädrar, ingen använder det i cross eller enduro vad jag vet utan där där tar man ju vanligtvis fram progressiviteten med hjälp av oljenivån.

Distanser och fjäderförspänning ändrar inte fjäderstyvheten det är kort sagt en usel hillbillylösning. Det ändrar eg bara läget på fjädringen, höjden.

Då skulle jag hellre köpa en gaffelpump och öka lufttrycket i gaffeln. På 90- fram till 10-talet var det ju big no no, för lufttryck i gafflarna men de pumpar som finns till luftfjädring idag har ju väldigt bra upplösning så man kan ju ändra trycket med 0,1 bars noggranhet. Det ger ju helt andra möjligheter att testa sig fram till nåt fungerande som man sedan kan reproducera om man bara skrivit upp sitt tryck.

En fjäder a 5 N/mm komprimerad 24mm ger alltså en kraft på 120N

Gaffelns area är ungefär 20x20x3 = 1200mm2
1 bar =0,1N/mm2
0,1 N/mm2 * 1200mm2= 120N

Alltså redan 1 bar tryck i gaffeln motsvarar ca 24mm fjäderförspänning.

Sen kan man ju räkna på vad det blir vid komprimering men då måste man vet gaffelns luftvolym.

Jag tror det handlar om någon tiondels bar för att bli lagom styvt.
Jag har inte testat detta själv då jag alltid bytt fjädrar men jag står lite inför samma dilemma själv nu med en gammal -88 jag köpt så jag ska testa lufttryck på den i sommar.

Jag vet att killarna som kör med bandkit ibland använder lufttryck för att styva upp gaffeln, dom behöver ju styvt fram eftersom mattan förskjuter marktrycket framåt till medan ganska ordentligt.

Lite intressant vet inte om jag tolkar detta rätt, men menar du att man skulle kunna "styva upp gaffeln" men endast att justera oljenivån och lufttrycket utan att bry sig om fjädrarna?

C modellen som jag har har inte luftventiler på gaffeln men det borde ju gå att få dit ventiler, till traktorerna har man skruvade däckventiler vad jag minns och såna borde ju gå hyfsat enkelt att montera i locken till gaffelbenen. Ska åka om däckcerkstan idag och kolla, helst vill man väl hitta en uppsättning nya lock att montera luftventiler i men det borde gå att hitta. Tänker att nån sån här ventil borde gå att få täta om bara ytan locket undersida är nog stor ocn plan https://www.viktobult.se/sv/ventiler/ventil-v3201.html https://www.viktobult.se/sv/ventiler/vetniler-for-traktor.html

Kommer inte ihåg oljenivån i gaffelbenen på rak arm men jag har för mig att jag tog och plussade på 3 mm vilket jag också gjorde i Triumph då jag bytte olja. Vet att det var svårt att få fram oljenivån då boken jag har inte omfattar C modellen med kraftigare gaffel men jag tror (med reservation för fel) jag fick fram att den skulle vara 153 mm så jag fyllde upp till 150 mm.

Såg förövrigt att NCCR säljer Wilbers fjädrarna för 1500 kr och det är väl inte så mycket att säga om, är ju billigare än YSS på eBay och förmodligen även billigare än Hagon från England då det ska på moms på dessa.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ökad oljenivån gör gaffeln mer progressiv, hårdare i slutet av slaget eftersom gasfjädens volym blir mindre.

Vi små rörelser gör oljenivån ingen skillnad för styvheten.

Ökar du oljenivån för mycket blir det förstås vätskeslag när gaffeln bottnar mot oljenivån. Därav anges det ju en maxnivå för oljan.

De flesta moderna crosshojar har ju idag lufttryck istället för fjäder i gafflarna. Fast den bästa produktionsgaffeln är nog fortfarande Yamahas sss, som har fjädrar men även väger mer.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ökad oljenivån gör gaffeln mer progressiv, hårdare i slutet av slaget eftersom gasfjädens volym blir mindre.

Vi små rörelser gör oljenivån ingen skillnad för styvheten.

Ökar du oljenivån för mycket blir det förstås vätskeslag när gaffeln bottnar mot oljenivån. Därav anges det ju en maxnivå för oljan.

De flesta moderna crosshojar har ju idag lufttryck istället för fjäder i gafflarna. Fast den bästa produktionsgaffeln är nog fortfarande Yamahas sss, som har fjädrar men även väger mer.
Oljenivån har jag koll på att den ökar på progresiviteten, på Triumpen märktes en höjning med 3 mm då den tidigare bottande vid hård inbromsning.

Men vad tror du, skulle det vara värt ett testa att montera ventiler i locken för att hjälpa till att styva upp gaffeln? Hur mycket vågar man pumpa för gaffeltätningar och sånt, tänker så man bara har koll? Det borde väl blir större påfrestningar på tätningarna om man pumpar upp ett grundtryck som ligger på hela tiden jämfört att fjädern är styvare och tar upp kraften? Tänker att trycket bör öka lika mycket som man förfyllt med.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Oljenivån har jag koll på att den ökar på progresiviteten, på Triumpen märktes en höjning med 3 mm då den tidigare bottande vid hård inbromsning.

Men vad tror du, skulle det vara värt ett testa att montera ventiler i locken för att hjälpa till att styva upp gaffeln? Hur mycket vågar man pumpa för gaffeltätningar och sånt, tänker så man bara har koll? Det borde väl blir större påfrestningar på tätningarna om man pumpar upp ett grundtryck som ligger på hela tiden jämfört att fjädern är styvare och tar upp kraften? Tänker att trycket bör öka lika mycket som man förfyllt med.

Jag trodde att det redan satt schraderventiler på den där? Men ja det går ju säkert att gänga och montera i toppmuttern.

Trycket ökar ja, och det kommer nöta hårdare på tätningarna dagens luftgafflar har märkbart kortare livslängd på tätningarna.
Hur mycket det ökar i slutet av slaget blir ju svårt att uppskatta om man inte vet hur stor luftvolymen är.

En gasfjäder blir ju proggresiv för att trycket ökar i takt med att volymen komprimeras.
Börjar man med atmosfärstrycket 1bar så har trycket ökat till det dubbla, 2bar när volymen halverats till 50%, i praktiken mer än dubblats eftersom det är adiabatisk kompression, då gasen inte hinner kylas.
För nästa halvering krävs bara hälften så stor rörelse i slaget ner till 25% av ursprungsvolymen där du alltså har över 4bar i gaffeln.

Om vi gissar att du istället pumpat gaffeln till 0,5bar dvs 1,5bar absolut tryck. Då har du alltså istället 3bar absolut tryck när volymen halverats. osv...

Men inget säger ju att du måste ha samma gasvolym. Du kan ju genom att minska oljenivån öka gasvolymen och då blir det ju vid komprimering inte längre lika högt tryck.

Luftfjädring brukar dessutom läcka lite med tiden så efter att man hittat sin ideala trycknivå bör man skriva upp den så man kan pumpa till samma tryck igen.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Byt fjädrar först om det finns att få tag på i lämplig hårdhet(gärna linjära).
4,0 räcker väl knappt till att hålla upp hojen i vettig nivå utan förare ens och har du styvat upp/höjt den bak blir det ju ännu värre.
Jag kör med 4,5 i endurohojen och den är väl 80kg lättare än KLR:en...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Byt fjädrar först om det finns att få tag på i lämplig hårdhet(gärna linjära).
4,0 räcker väl knappt till att hålla upp hojen i vettig nivå utan förare ens och har du styvat upp/höjt den bak blir det ju ännu värre.
Jag kör med 4,5 i endurohojen och den är väl 80kg lättare än KLR:en...

Jag förutsatte att det inte gick att få tag på rätt fjädrar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag är inne på att byta fjädrar i första läget och lutar väl åt Wilbers, billigaste alternativet jag hittat och säljs av NCCR i Sverige. Tänkte kolla om man kan få reda på vilken styvhet dom har dock lär dom ju vara styvare än original dock så får man väl utgå ifrån att det är styvare då detta är ett känt problem med vek fjädring på KLR.

Dock verkar det bara finnas progressiva fjädrar till KLR.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Lite intressant vet inte om jag tolkar detta rätt, men menar du att man skulle kunna "styva upp gaffeln" men endast att justera oljenivån...
Det går att göra gaffeln styvare genom att höja oljenivån, men betrakta det som fine tune. Om du är WAY OFF är det en dålig idé.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
...Tänkte kolla om man kan få reda på vilken styvhet dom har dock lär dom ju vara styvare än original dock så får man väl utgå ifrån att det är styvare då detta är ett känt problem med vek fjädring på KLR...
Dags att börja prata klartext:
Vad har du för fjäderkonstant idag?
Vilken fjäderkonstant önskar du?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Dags att börja prata klartext:
Vad har du för fjäderkonstant idag?
Vilken fjäderkonstant önskar du?
Bra frågor, vad jag har idag vet jag inte men det måste ju gå att ta reda på med att mäta fjädern i gaffeln. Har dock varit fullt upp för att mixtra med detta just nu.

Det svåra är väl att veta vad man ska ha då man inte är rutinerad på sånt här. Vad jag märker är att YSS och Hagon ligger på ganska samma styvhet, svaret om Wilbers var att dom har ca 15% mer bärighet än originalfjädrarna.

Så troligtvis är eftermarknadsfjädrarna styvare än original för att passa den stora massan.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Köp Wilbers och testa. Är du inte nöjd så kör med ett par hillbilly-distanser. Sen luft om det inte räckte.

Jag har testat distanser och luftventiler men progressiva fjädrar blev ett lyft. Det räckte för mig.

Ett alternativ är ju annars att byta gaffel och efter det att byta hoj. Nu antar jag att du bara ville förbättra det du har.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har gott om crossgafflar men även till dom måste man nog specialbeställa fjädrar ifall man önskar 5,3.
Möjligen kanske wp från ktm har större sortiment fjädrar för de gafflarna sitter ju även på tex 950 som väl väger sina modiga kilon.

Sen kanske redan 5.0 eller 5.2 blir väldigt bra med en modernare crossgaffel.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bra frågor, vad jag har idag vet jag inte men det måste ju gå att ta reda på med att mäta fjädern i gaffeln. Har dock varit fullt upp för att mixtra med detta just nu.

Det svåra är väl att veta vad man ska ha då man inte är rutinerad på sånt här. Vad jag märker är att YSS och Hagon ligger på ganska samma styvhet, svaret om Wilbers var att dom har ca 15% mer bärighet än originalfjädrarna.

Så troligtvis är eftermarknadsfjädrarna styvare än original för att passa den stora massan.

Enligt Race tech var ju original fjäder 3.9 så wilbers lär väl då vara 4.5
Den där proggresiva fjäder var nog ett bättre alternativ då.

Ang proggresiva fjädrar så tror jag inte att den blir successivt styvare om den är lindad i sektioner utan den är 4.5 fram tills den sektionen bottnat och där hoppar den upp till nästa styvhet.

När jag mätt proggresiva fjädrar så uppfattar jag dom i alla fall som linjära så långt jag vågat pressa. Jag har alltså inte vågat pressa upp till nästa steg med de uppspänning jag haft.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Plus 15% för Wilbers på 3,9 (som det ska vara enligt Racetech) blir ju runt 4,5 vilket också YSS och Hagon är på, är ju lite så man undrar om YSS och Hagon är samma fjädrar för YSS och Hagon har ju exakt samma spec i stvheterna och längden. Mailade nu Wilbers i Tyskland för att kolla om man kan få reda på specen på deras fjädrar, skulle inte förvåna mig om dessa också är på 4,5, 7,2 och 665 mm långa.

Lutar i alla fall åt Wilbers, 15 % styvare fjäder lär väl märkas en del till att börja med , sen verkar det finnas lock till gaffelbenen med både justering för förspänning och luftventil att köpa till KLR så det kan kanske vara ett alternativ i nästa läge.

Fjädrar fram och ny stötdämpare bak och lite pill med lock och sånt är väl värt att göra på KLR:en men att börja byta gaffel vet jag inte, då ska man hitta nån billig komplett framända. Hade tidigare nån idé att lätta denna hoj maximalt och i det läget hade kanske ny gaffel varit befogat men nu har jag dessutom nog med större skruvprojekt projekt i form av två Hondor med överladdning och två totalt vanisinniga oekonomiska projekt är kanske nog.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Plus 15% för Wilbers på 3,9 (som det ska vara enligt Racetech) blir ju runt 4,5 vilket också YSS och Hagon är på, är ju lite så man undrar om YSS och Hagon är samma fjädrar för YSS och Hagon har ju exakt samma spec i stvheterna och längden. Mailade nu Wilbers i Tyskland för att kolla om man kan få reda på specen på deras fjädrar, skulle inte förvåna mig om dessa också är på 4,5, 7,2 och 665 mm långa.

Lutar i alla fall åt Wilbers, 15 % styvare fjäder lär väl märkas en del till att börja med , sen verkar det finnas lock till gaffelbenen med både justering för förspänning och luftventil att köpa till KLR så det kan kanske vara ett alternativ i nästa läge.

Fjädrar fram och ny stötdämpare bak och lite pill med lock och sånt är väl värt att göra på KLR:en men att börja byta gaffel vet jag inte, då ska man hitta nån billig komplett framända. Hade tidigare nån idé att lätta denna hoj maximalt och i det läget hade kanske ny gaffel varit befogat men nu har jag dessutom nog med större skruvprojekt projekt i form av två Hondor med överladdning och två totalt vanisinniga oekonomiska projekt är kanske nog.
Titta på kumlins hemsida så hittar du hur hänget bör justeras fram. Även Öhlins rekommendationer är snarlika men aningen svårare att hitta.
Det shimsar du en gång sedan är det klart. att köpa justerbara lock skulle jag inte tycka är värt pengarna för något som man inte justerar regelbundet.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Titta på kumlins hemsida så hittar du hur hänget bör justeras fram. Även Öhlins rekommendationer är snarlika men aningen svårare att hitta.
Det shimsar du en gång sedan är det klart. att köpa justerbara lock skulle jag inte tycka är värt pengarna för något som man inte justerar regelbundet.
Är nog lite inne på samma lösning med fasta distanser om det nu skulle behövas. Hittade luftventiler till hydropress tryckkärl och dessa verkar vara lämpliga att montera i locken om det skulle behövas, jämngrova hela vägen och inte så långa med liten knopp på baksidan.

Har i alla fall nu på morgon börjat tillverka en haknyckel men nu måste jag på jobbet. Blir att svarva ikväll.
20230127_053801.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då kom svaret från Wilbers "The length of the fork spring is 665mm and the spring rate is 4.5-7.2N/mm"

Det är alltså samma specar på YSS, Hagon och Wilbers, är ju jäkligt misstänkt att det är samma fjäder som säljs under olika namn. Får blir Wilbers billigast och säljs i Sverige.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Varför inte beställa från Lesjöfors?
Sist jag kollade skulle det bli billigare (och bättre).
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Varför inte beställa från Lesjöfors?
Sist jag kollade skulle det bli billigare (och bättre).
Lite sent beställde från NCCR, kollade lite snabbt att det var en firma som sålde fjädrar. Kan man beställa fjädrar efter egen spec där till vettiga pengar?

Gjorde ett verktyg så man i alla fall hjälpligt kan justera bakdämparen om än inte lätt. Var elände då stoppskruven tog ett hål för justerpinnen, har i alla fall testa justera och det går.

Trodde att man skulle kunna ha en fast pinne att sticka i dämparen men det går inte att ha om man vill få i och ur den men så här lång bygel, Ska svarva en bättre pinne med en liten knopp så den lättare går att få ut och så man lätt ser att den är fullt intryckt i dämparen. Funderar på att testa ha en tunn o-ring på pinnen för att den inte lätt ska ramla loss ut verktyget.

Får klura på om man kan få till verktyget bättre än så här.20230127_193411.jpg20230127_193315.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top