Högvakten

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Är det någon som kan förklara det här med högvakten, jag har aldrig förstått mig på den, vad är det för mening med den? finns landets alla samlade rikedomar där eller vad?

Nu ska ev. NBG gå högvakt:confused: tråkigare uppgift får man väl leta efter, Securitas eller något annat vaktbolag kunde väl sköta det där.

Elitsoldater kan tvingas gå högvakten

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=708499

ja säg det,man ska ju vakta Hans Majestät,men inte fan va han hemma när jag stod där,iaf...

Last edited:
Jag är glad att jag stod vakt i november och inte februari. Då hade jag garanterat frusit ihjäl. Men det var skönt å slippa alla turister iaf. Jag var på Drottningholm. Men det var träningen före som var absolut värsst.

meningen med högvakten är att turisterna ska ha även rörliga motiv att föreviga med sina videokameror i samband med vaktavlösningen. Efter en helgs turistande i sthlm har de bara fotat en massa stillastående vackra byggnader och då är det spännande, exotiskt och kul att få plocka fram videokameran och fota folk iklädda roliga mössor som under strikt exersis byter plats med annat roligt folk i roliga mössor och kläder.

Men hallåå:va Ja tyckte det va kanoners:) Vi fick lagad mat, Vi fick vara där i tre dagar:yoparty Jultid:tungan Och det snöa hela tiden:yoparty Skit kul:huvet

Jag var med i patrull å det var jävligt skojj.. Man slapp stå ute på vakten och fick vara med när det hände något.
Men som sagt träningen innan var jävligt tråkig.. Vi stod i augusti så det var hur mycke folk som helst överallt.
Mest japaner har jag för mig, dom kom ju i hela busslast. :näsblod

Vi fick tävla i femkamp mot kustjägarna vem som skulle gå högvakt under nyåret. Jag tror inte att de trodde på förlust mot en pluton från Kungsängen, men det var just vad det blev :D

Sparka ut den där knugen så kan grabbarna få sitta inne i kåken i stället sör att stå ute i kylan.

Bygger på gamla traditioner och så är ju gossarna oftast lite mer allerta än om man lånat in något vanligt vaktbolag (som dessutom inte är beväpnade i samma omfattning). Att ha en stående styrka anställd, är säkerligen mycket dyrare och brukar trubbas av i vakenheten efter ett tag (de dagliga rutinerna tråkar ut folk).

Bygger på gamla traditioner och så är ju gossarna oftast lite mer allerta än om man lånat in något vanligt vaktbolag (som dessutom inte är beväpnade i samma omfattning). Att ha en stående styrka anställd, är säkerligen mycket dyrare och brukar trubbas av i vakenheten efter ett tag (de dagliga rutinerna tråkar ut folk).
Dessutom kan inte Securitas komma uthoppandes och hota med AK5 om slottspinkarna inte städar upp efter sig. :tungan

Vi gick högvakten 5 gånger men inte fan fick vi några manschettknappar :mad:

Däremot fick vi nöjet att jaga skinnskallar med AK4 i gamla stan en gång, det var kul.

Fy fan va skojj! :yoparty
Vad hade dom gjort?

Under tiden som vi tjänstgjorde där, så var pastorn från usa (han som hatar sverige) där å skrek i en jävla megafon.. "all sweds are gay" osv, helt vild var han! :näsblod
Tyvär så gick han alldrig så långt att vi fick omhänderta honom.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!