Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
...plocka fram videokameran och fota folk iklädda roliga mössor som under strikt exersis byter plats med annat roligt folk i roliga mössor och kläder.
På natten bar vi m90. Knappast "roliga mössor och kläder", men det är ju såklart subjektivt. Generellt sett så tycker jag det var en minnesvärd upplevelse.
Lejonbacken i mars 2000. Sov och pissade i samma kur...![]()
Hörrudu!Var gjorde DU lumpen?
Reg? Komp?![]()
Högvakten ska väl värna om blåblodens säkerhet, men hur säkert är det att ha några tusen pojkar med automatvapen på rotation när dem är lite lagom knäckta efter all skit och övningar som dem har stått ut med?
Alla vet väl någon som blivit hämtad av polisen under lumpen? Jag gör det och flera som jag pratat med också.
Kanske bara är en tidsfråga innan det händer något...
Bygger på gamla traditioner och så är ju gossarna oftast lite mer allerta än om man lånat in något vanligt vaktbolag (som dessutom inte är beväpnade i samma omfattning). Att ha en stående styrka anställd, är säkerligen mycket dyrare och brukar trubbas av i vakenheten efter ett tag (de dagliga rutinerna tråkar ut folk).
F17. PB/klargöringsmek på Viggen (snyft).
Why?
På natten bar vi m90. ...![]()
På natten är antalet turister med videokameror, utanför slottet begränsad!![]()
På natten är antalet turister med videokameror, utanför slottet begränsad!![]()
Hehe... tänkte om du hade varit i MITT kompani så hade jag kommit över och tagit dig i örat!(Vi gck i Maj tror jag mig minnas)
Haha... Tja, vi låg på nåt regemente utanför stan när vi hade ledigt (gick en hel vecka med en dags vila i mitten). Vilket tillhåll! Bensin stals hej vilt och förarna skjutsade oss till stan på bonnpermis.
Vi lärde oss snabbt att om man blinkar med helljuset i kurvan innan vakten så öppnade slynglarna grindarna utan att tveka en sekund.![]()
Eller så simulerar man sjukdom och blir kallfaktorJa - och det är kallt!
Fältmässighet kallas det - att anpassa klädseln efter förhållandena.
Sen är man ju mer funktionsduglig i 90.an än kalleankadressen...
@ KGK:
Högvakten har flera uppgifter.
I händelse av statskupp motsv.
Jag har svårt att koppla samman allt som du skriver med mitt inlägg. Jag har inte kritiserat arbetsmiljön i lumpen eller dem olyckor som sker där, så att börja dra paralleller till byggare-bob tillsammans med din avsky för media skiter jag ärligt talat i.Vilken attityd!
...
elitsoldater?, duger det inte med statister?
Eller så simulerar man sjukdom och blir kallfaktor![]()
Elitsoldater? Kom igen nu.... vad är det att hetsa upp sig över? Så har det sett ut sen 1600-talet.
Vi lärde oss snabbt att om man blinkar med helljuset i kurvan innan vakten så öppnade slynglarna grindarna utan att tveka en sekund.![]()
Det var DNs uttryck, jag vet inte vilka som är elit eller inte, jag hetsar inte upp mig, jag frågade just därför att jag inte vet något om högvakten.
Kanske det. Om jag sköt rakt vet jag inte riktigt eftersom jag sällan brände av några skott för att slippa rengöra bössan.Kallfaktorer blev väl bara de som inte kunde skjuta rakt...?![]()
Dessutom kan inte Securitas komma uthoppandes och hota med AK5 om slottspinkarna inte städar upp efter sig.![]()
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |