Högvakten

elitsoldater går redan högvakt.....
vem som helst kan ju ingå i nordic battle group i princip.
gick högvakt 04 som jägarsoldat vilket sög j-vligt hårt. riktigt skitgöra men gott att se madde gå ut med hunden:tungan

Högvakten ska väl värna om blåblodens säkerhet, men hur säkert är det att ha några tusen pojkar med automatvapen på rotation när dem är lite lagom knäckta efter all skit och övningar som dem har stått ut med?

Alla vet väl någon som blivit hämtad av polisen under lumpen? Jag gör det och flera som jag pratat med också.

Kanske bara är en tidsfråga innan det händer något...

...plocka fram videokameran och fota folk iklädda roliga mössor som under strikt exersis byter plats med annat roligt folk i roliga mössor och kläder.

På natten bar vi m90. Knappast "roliga mössor och kläder", men det är ju såklart subjektivt. Generellt sett så tycker jag det var en minnesvärd upplevelse.

Lejonbacken i mars 2000. Sov och pissade i samma kur... :D

På natten bar vi m90. Knappast "roliga mössor och kläder", men det är ju såklart subjektivt. Generellt sett så tycker jag det var en minnesvärd upplevelse.

Lejonbacken i mars 2000. Sov och pissade i samma kur... :D

Hörrudu! :hördu Var gjorde DU lumpen?
Reg? Komp? ;)

Högvakten ska väl värna om blåblodens säkerhet, men hur säkert är det att ha några tusen pojkar med automatvapen på rotation när dem är lite lagom knäckta efter all skit och övningar som dem har stått ut med?

Alla vet väl någon som blivit hämtad av polisen under lumpen? Jag gör det och flera som jag pratat med också.

Kanske bara är en tidsfråga innan det händer något...

Vilken attityd!
Såklart det händer något.
Det gör det i ALL verksamhet.

INGEN verksamhet med så fatala konsekvenser är så genomlyst och kontrollerad som den militära.
Per 10.000 möjliga fataliteter så sker kanske EN.

I byggsvängen dör många fler pga bristande säkerhet, men det ger aldrig samma rubriker.
Kan du förklara varför?
Är det för att huvuddelen av journalistkåren är halvkommunsiter och bara tuggar fradga och det går i byxorna på dem om ett misstag begåtts av antingen en:

Officer
Polis
Politiker
Juridisk person

Men om samma skit händer i ett arbetarklasshem eller begås av nån ur "de egna leden" så hörs inte ett skit.

Så snacka inte om dålig säkerhet förrän du vet vad du jämför med.

Bygger på gamla traditioner och så är ju gossarna oftast lite mer allerta än om man lånat in något vanligt vaktbolag (som dessutom inte är beväpnade i samma omfattning). Att ha en stående styrka anställd, är säkerligen mycket dyrare och brukar trubbas av i vakenheten efter ett tag (de dagliga rutinerna tråkar ut folk).

Helt rätt.

Att gå högvakt är som att kissa på sig.

Efter ett tag blir det dj-ligt tråkigt...

3 dagar går bra sen vill man hem.

F17. PB/klargöringsmek på Viggen (snyft).

Why?

Hehe... tänkte om du hade varit i MITT kompani så hade jag kommit över och tagit dig i örat! :) (Vi gck i Maj tror jag mig minnas)

Last edited:
@ KGK:

Högvakten har flera uppgifter.

EN är att vakta kungafamiljen (den mest uppenbara) men oxå den minst troliga uppgiften.
Traditionsbärandet är tungt och detta är såklart ett spel för gallerierna oxå med turister osv.
Såklart.
MEn det finns viktigare uppgifter.
Som att skydda regering och riksdag.

I händelse av statskupp motsv. Så är högvakten den enda tungt beväpnade styrkan som finns stående 24-7 i Sthlm City.
Deras uppgift är att förstärka bevakningen och skyddet kring dessa personer, till andra bättre utrustade beredskapsförband hinner komma på plats.
Stadsskytte ute på I1 Kungsängen t.ex
De dånar ju in med Stridsfordon 90 och en helvetes massa PV-vapen samt LV så de är ju den reella skyddstyrkan.

Men som sagt... nån måste hålla fingret i hålet i dammen tills skanska anländer! :)

På natten är antalet turister med videokameror, utanför slottet begränsad! :mattias

Ja - och det är kallt!
Fältmässighet kallas det - att anpassa klädseln efter förhållandena.
Sen är man ju mer funktionsduglig i 90.an än kalleankadressen...

Last edited:
Hehe... tänkte om du hade varit i MITT kompani så hade jag kommit över och tagit dig i örat! :) (Vi gck i Maj tror jag mig minnas)

Haha... Tja, vi låg på nåt regemente utanför stan när vi hade ledigt (gick en hel vecka med en dags vila i mitten). Vilket tillhåll! Bensin stals hej vilt och förarna skjutsade oss till stan på bonnpermis.

Vi lärde oss snabbt att om man blinkar med helljuset i kurvan innan vakten så öppnade slynglarna grindarna utan att tveka en sekund. :yoparty

Haha... Tja, vi låg på nåt regemente utanför stan när vi hade ledigt (gick en hel vecka med en dags vila i mitten). Vilket tillhåll! Bensin stals hej vilt och förarna skjutsade oss till stan på bonnpermis.

Vi lärde oss snabbt att om man blinkar med helljuset i kurvan innan vakten så öppnade slynglarna grindarna utan att tveka en sekund. :yoparty

I1... Arme´n... militärgenetikens sophög - jag säger bara: *brrrr*

:D

Vilken attityd!
...
Jag har svårt att koppla samman allt som du skriver med mitt inlägg. Jag har inte kritiserat arbetsmiljön i lumpen eller dem olyckor som sker där, så att börja dra paralleller till byggare-bob tillsammans med din avsky för media skiter jag ärligt talat i.

Det verkar som att du är glad i det militära och känner att du måste försvara det. Jag vädrar bara en fundering jag har, och som du sa händer det alltid något i alla verksamheter, ÄVEN där människor ska hålla vakt (tänker på väktare till värdetransporter t ex). För nog kan även ett ruttet ägg glida förbi kontroller eller menar du att du kan gå i god för alla personer som går högvakt?

Det där med hål i dammen är ju en bra grej. Hur många har högvakt samtidigt "in case of revolution"?

elitsoldater?, duger det inte med statister?

Elitsoldater? Kom igen nu.... en elit definieras av att den skiljer ut sig från den massa den ingår i, "alla" andra bassar får gå högvakten, vad är det som skiljer NBG från dem och vad är det att hetsa upp sig över? Så har det sett ut sen 1600-talet.

Elitsoldater? Kom igen nu.... vad är det att hetsa upp sig över? Så har det sett ut sen 1600-talet.

Det var DNs uttryck, jag vet inte vilka som är elit eller inte, jag hetsar inte upp mig, jag frågade just därför att jag inte vet något om högvakten.

Så om man är i krokarna på helgen och behöver lite logi svänger man förbi och blinkar i kurvan så får man någonstans att slagga :)

Last edited:
Det var DNs uttryck, jag vet inte vilka som är elit eller inte, jag hetsar inte upp mig, jag frågade just därför att jag inte vet något om högvakten.

Okej, men det är ändå ett urholkat uttryck, ett elitförband har markant högre stridsvärde än normalförbandet med samma uppgift. Dvs distinktionen är nära nog omöjlig att göra, och dessutom meningslös, i fredstid.

Dessutom kan inte Securitas komma uthoppandes och hota med AK5 om slottspinkarna inte städar upp efter sig. :tungan

Jag har aldrig sett någon bli så rädd som när vi grabbade tag i två norrmän som pinkade på slottet

De visste ju inte att högvakten var "värnpligtiga nötter" utan såg bara 4 man med AK-5:or :D

Jag gick högvakten under Vattenfastivalen när den var. Fyfan vad det var att göra då! :yoparty

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!