Högvakten

"Ersätta med vaktbolag"?
När jag gick och vaktade, så fanns det drösavis med kostymklädda vakter som inte var beväringar.
Jag tyckte att det var en skitidé att släppa ut ungtuppar med laddade vapen bland folk.

"Ersätta med vaktbolag"?
När jag gick och vaktade, så fanns det drösavis med kostymklädda vakter som inte var beväringar.
Jag tyckte att det var en skitidé att släppa ut ungtuppar med laddade vapen bland folk.

Precis!
Det är skönt att man äntligen har insett att det inte duger att låta vem som helst
försvara ett odemokratiskt statsskick.

Last edited:
Det är inte "min kalkyl". Det är vad som står på ett papper som SVT visar i sitt
nyhetsinslag. ( http://svt.se/2.22620/1.2303363/hogvakten_kan_bli_dyrare )

Har du någon brandstation i närheten?
Då kanske du kan gå dit och meddela brandsoldaterna att eftersom de får lön
oavsett om de sprutar vatten eller inte så ska de bege sig hem till BostonGurka
och städa, diska, måla och snickra istället för att sitta på stationen. Lön får de
från brandförsvaret.

Och skulle det börja brinna hos någon kan du väl hälsa dem att de har vatten
i kranen, så de kan släcka själva.
Soldaterna, precis som brandmän, får lön över tiden medan deras arbetsbörda är skiftande. Brinner det inte så är det inte detsamma som att vi slipper betala brandmännen, eller hur? Om soldaterna inte vaktar slottet, så kommer de vara någon annanstans och vårda sina saker, öva på övningfältet eller något annat. Då får de ju samma lön.

Soldaterna, precis som brandmän, får lön över tiden medan deras arbetsbörda är skiftande. Brinner det inte så är det inte detsamma som att vi slipper betala brandmännen, eller hur? Om soldaterna inte vaktar slottet, så kommer de vara någon annanstans och vårda sina saker, öva på övningfältet eller något annat. Då får de ju samma lön.

Vem ska vårda saker, öva på övningfältet och göra annat när soldaterna
är upptagna med att vakta slottet?

Ska vi pröjsa 120.000.000 SEK per år för att fåniga legoknektar ska
stolpa runt det Knugliga Slottet?

Jag kan sträcka mig så långt att om vi absolut ska ha en knug, så kan han få en
lågprismobil som han kan ringa 112 på om han skulle känna sig hotad.
(Och det kanske han har anledning att känna sig.)

Så länge det retar upp er kommunister så får det gärna kosta det tiodubbla, hur onödigt det än må vara.

Källa: http://svt.se/2.22620/1.2303363/hogvakten_kan_bli_dyrare

Efter att ha sett inslaget igen verkar det som om att Drottningholm ingår och att
räkningen ser ut så här:
Code:
Lön	200 sold,9 veckor, 25.700 kr/mån inkl lkp o semtlg	11.565
ÖD	44 vaktdygn, 65 sold a 625:-,5 YO a 1.100:-         	 2.050
Övrigt	Övnings-, och verksamhetsberoende kostnader		   416
"LG ram"							14.031
FM Log	Tvätt av m/Å 100 kkr, tp 200 kkr, förpl 60 kkr		   360
Summa								14.391

Som alltid så är det en räkneövning och beroende på hur man presenterar den så kan man bevisa lite vad man vill...

Ur verksamhetssynvinkel så är högvaktstjänstgöring snorbillig verksamhet.

Soldaten skall ha lön, oavsett om denne går högvakt, krälar runt ute i skogen, vårdar materiel eller pillar sig i naveln.
(Då riksdagen har beslutat om att sverige skall ha anställda soldater, är lönekostnaden ointresant då den är ett faktum, högvakt eller ej.)

Bortsett från soldaternas lön, är övriga kostnader detsamma oavsett anställda eller värnpliktiga soldater.

Tag samma antal soldater och bedriv övning i mekaniserad strid och räkna på vad det kostar, efter det så skulle ni önska att soldaterna inte gjorde något annat gick högvakt...

Det som är diskutabelt är om högvakten skall bedrivas som övningsdygn (ÖD i kalkylen) eller om personalen skall skiftplaneras. Det finns för och nackdelar med båda varianterna.

Förtydligande!

Huruvida sverige skall ha anställda soldater och Försvarsmakten skall bedriva statscermoniell verksamhet är separata frågor.

Högvakten är statscermoniell verksamhet och är en uppgift som åligger Försvarsmakten att utföra. Högvakten skyddar inte kungen, det gör SÄPO.

Även om sverige skulle byta statsskick till republik och Drottningholm skulle vara presidentens tjänstebostad och slottet dennes arbetsplats, skulle sannolikt Försvarsmakten fortfarande bedriva högvakt på samma sätt som i dag.

Tag samma antal soldater och bedriv övning i mekaniserad strid och räkna på vad det kostar, efter det så skulle ni önska att soldaterna inte gjorde något annat gick högvakt...

När man numera betalar sin egen ammunition så har man fått lite förståelse för hur mycket en fältvecka egentligen kostar. När jag tränade min pluton gjorde vi lätt av med 25,000 kulor på en helg.

När man nu betalar själv så brukar en tripp till banan stanna vid 100-200. :gnissla

Som alltid så är det en räkneövning och beroende på hur man presenterar den så kan man bevisa lite vad man vill...

Ur verksamhetssynvinkel så är högvaktstjänstgöring snorbillig verksamhet.

200 soldater är inte billigt hur man än räknar.

Soldaten skall ha lön, oavsett om denne går högvakt, krälar runt ute i skogen, vårdar materiel eller pillar sig i naveln.
(Då riksdagen har beslutat om att sverige skall ha anställda soldater, är lönekostnaden ointresant då den är ett faktum, högvakt eller ej.)

Ja det är ju viktigt att vi kan visa upp för omvärlden att Sverige är ett land som
betalar 120.000.000 SEK/år för att folk ska pilla sig i naveln.

Bortsett från soldaternas lön, är övriga kostnader detsamma oavsett anställda eller värnpliktiga soldater.

Och de lönarna kostar då alltså ca 96.000.000 SEK/år.

Tag samma antal soldater, ge dem produktiva arbeten istället och räkna på vad det skulle vara värt.

Högvakten är statscermoniell verksamhet och är en uppgift som åligger Försvarsmakten att utföra. Högvakten skyddar inte kungen, det gör SÄPO.

Vad gör de då?

När jag gick högvakten fick vi i alla fall skydda kungen så att han inte ramlade och
slog sig när han hade varit ute och fyllkört med Porschen.

Även om sverige skulle byta statsskick till republik och Drottningholm skulle vara presidentens tjänstebostad och slottet dennes arbetsplats, skulle sannolikt Försvarsmakten fortfarande bedriva högvakt på samma sätt som i dag.

Varför?

Last edited:

Bäste BostonGurka

Du förstår inte, eller vill inte först.

Jag gjorde en enkel redogörelse för högvaktstjänstgöring från det perspektivet att sverige nu har anställda soldater, varav en del av deras tjänst går ut på att utföra högvaktstjänstgöring.

Allting som du hasplar ur dig bygger på att du antingen är helt emot systemet med anställda soldater, eller emot Försvarsmakten som sådan.
Jag tänker inte ödsla tid på att annalysera vilket.

Att debatera en fråga som högvaktens vara eller inte vara med en person som inte håller sig till sakfrågan är ganska meningslöst.

Jag rekomenderar dig att du startar en tråd som just handlar om Försvarsmaktens vara eller inte vara, eller om systemet med anställda soldater, vilket nu ligger dig varmast om hjärtat.

Med önskan om en bra dag.

/NoPinky

• Gilla
Reaktioner: ft
Bäste BostonGurka

Du förstår inte, eller vill inte först.

Jag gjorde en enkel redogörelse för högvaktstjänstgöring från det perspektivet att sverige nu har anställda soldater, varav en del av deras tjänst går ut på att utföra högvaktstjänstgöring.

Allting som du hasplar ur dig bygger på att du antingen är helt emot systemet med anställda soldater, eller emot Försvarsmakten som sådan.
Jag tänker inte ödsla tid på att annalysera vilket.

Att debatera en fråga som högvaktens vara eller inte vara med en person som inte håller sig till sakfrågan är ganska meningslöst.

Vilken är sakfrågan?

Jag rekomenderar dig att du startar en tråd som just handlar om Försvarsmaktens vara eller inte vara, eller om systemet med anställda soldater, vilket nu ligger dig varmast om hjärtat.

Med önskan om en bra dag.

/NoPinky

Alla mina inlägg i den här tråden har handlat om högvakten.
Jag tycker att det kan vara relevant i en tråd som heter "Högvakten".
Jag har ifrågasatt kostnaderna för högvakten.
Jag tycker att det kan vara relevant i en tråd som startar:

Är det någon som kan förklara det här med högvakten, jag har aldrig förstått mig på den, vad är det för mening med den? finns landets alla samlade rikedomar där eller vad?

Nu ska ev. NBG gå högvakt:confused: tråkigare uppgift får man väl leta efter, Securitas eller något annat vaktbolag kunde väl sköta det där.

Elitsoldater kan tvingas gå högvakten

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=708499

Jag har inte tagit upp frågan om försvarsmaktens vara eller inte vara.
Jag har inte tagit upp frågan om allmän värnplikt kontra anställda soldater på
annat sätt än att jag har återgett kostnader för högvakt med anställda soldater.

(Min uppfattning i frågan om högvakt med allmänt värnplikta kontra anställda
soldater är att den är irrelevant i det här sammanhanget.
De samhällsekonomiska kostnaderna är i princip de samma.)

Ja det är ju viktigt att vi kan visa upp för omvärlden att Sverige är ett land som
betalar 120.000.000 SEK/år för att folk ska pilla sig i naveln.

Varför bli upprörd över nåt så specifikt när hela offentliga sektorn finns att uppröras över? Ingenstans jobbar folk så hårt och sliter ont men ändå går hem prick kl 16 varje dag.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT