Högre premier för vårdslösa i trafik!

GSXR1100R skrev:
Exempel:

Kalle Kool 20 bast kör en ny retta , hojen kostade 140 papp ny och en helårsförsäkring kostar honom endast 14 papp, Kalle Kool kör som ett svin och totalkvaddar hojen 1 året, då får han endast ut 10% av värdet = 14 papp.

Lasse Lagom kör en beg. TRX, hojen värderad till 70 papp och helårs förs 7 papp, Lasse kör lagomt fort och klarar sig i 5 år innan han skrotar, då får han ut 50% = 35 papp.

Försiktige Fredrik kör en beg. FZR värderad till 40 papp, premie 4 papp och han klarar sig hela 10 år innan han smäller in i en stolpe, efter 10 år har han uppnått 100% återbetalning, han får altså 40 papp.

På så sätt så har Kalle, Lasse & Fredrik själv betalt kostnaderna, det enda som inte täcker är ev persson skador, men det torde täckas av dom andra som aldrig kvaddar.
Men... jag fattar säkert inte ett smack, men ... um ... vad är poängen med att ha mer än trafikförsäkring med din försäkringsmodell? Oavsett vilket år du klotar får du aldrig tillbaka mer än du själv betalat in om jag fattar dina exempel rätt.
 
rerell skrev:
Men... jag fattar säkert inte ett smack, men ... um ... vad är poängen med att ha mer än trafikförsäkring med din försäkringsmodell? Oavsett vilket år du klotar får du aldrig tillbaka mer än du själv betalat in om jag fattar dina exempel rätt.
Du har fattat rätt. Detta är en sparform inte en försäkringslösning. Du tar ut dina pengar, minus kostnader för administration, när du behöver dem för att reparera MC:n. Är du riktigt duktig och aldrig kraschar går dina besparingar till drullarna som skadar sig i trafiken. Det kan kännas orättvist men då kan du se dina premier som en god gärning som kommer att räknas dig till godo på den yttersta dagen.
 
Bingo skrev:
Du har fattat rätt. Detta är en sparform inte en försäkringslösning. Du tar ut dina pengar, minus kostnader för administration, när du behöver dem för att reparera MC:n. Är du riktigt duktig och aldrig kraschar går dina besparingar till drullarna som skadar sig i trafiken. Det kan kännas orättvist men då kan du se dina premier som en god gärning som kommer att räknas dig till godo på den yttersta dagen.
:rofl Staten har ett liknande system med fonder men där verkar pengarna snarare minska än växa :va
 
Ett alternativ

Ett alternativ är att skita i försäkring och bara köra med trafik.
Sparar man pengarna blir man sitt eget bolag. Försäkringsbolagen är trotts allt lönsamma, eller?
Dessutom är det bara att se till att inte vara vållande så är problemet löst.
Gratis+ersättning för sveda och värk.
 
Comi skrev:
Ett alternativ är att skita i försäkring och bara köra med trafik.
Sparar man pengarna blir man sitt eget bolag. Försäkringsbolagen är trotts allt lönsamma, eller?
Dessutom är det bara att se till att inte vara vållande så är problemet löst.
Gratis+ersättning för sveda och värk.

Ja det är faktiskt inte så dumt, stöldförsäkring är dock skönt att ha.
 
GSXR1100R skrev:
Ja det är faktiskt inte så dumt, stöldförsäkring är dock skönt att ha.

Exakt ända anledningen till att man inte kör på trafik e ju om hojen skulle bli stulen,då skulle man nog bli ganska grinig på sig själv att man inte tog halvförsäkring :4skrika


:fyllisar // TOK
 
Skitkass idé!!!??? Gör som Italien istället, shy höga självrisker, vid singel olyckor mellan 2000-3000€ så den som vurpar för fanimej betala för sig. Tycker man sen att endast kanske tex. svingen skall bytas men klarar sig med att några kåpor är repade sjunker självrisken. Dvs mer man vill laga, dyrare blir det. Det är en av anledningarna till att väldigt många hojjar i Italien inte alltid har skinande kåpor som vi Sverige. Man får lära sig att byta ut kåpor Clip on mm till eftermarknads prylar.

Detta gör att den som inte lägger sig stup i kvarten, klarar av att ha en klass 7 hoj även om man bor i Zon 1.

Mvh//ZS
 
En tråkig sak i sammanhanget är att det som alla pratar om står för en ganska låg andel av bolagens skadekostnader. JohanFÖK gav mig dessa siffror:

"Fördelningen är 43% trafik, 31% stöld, 26% vagnskada i premieklass 7."

Även om man får ner kostnaderna för kåpor och sånt genom högre självrisker så påverkar det försäkringspremierna ganska lite. Även om man kan halvera kostnaderna för den delen kommer man bara åt 13% av totalkostnaderna. Något som förresten förvånar är den höga andelen för stöld. Skulle vara kul att se när stölderna inträffar. Om de sker på hösten eller på vintern alltså :D
 
Ringde och frågade nu, den höga självrisken gäller för allt förutom vid Trafik olyckor med 3:e part. Försäkringspremierna gick ner närmare 60% i Italien efter införandet 97-98.

Mvh//ZS

PS Skall ta fram en lista på " då och nu" från Italien DS
 
Bingo skrev:
" 31% stöld vagnskada i premieklass 7.":D

31% :va , detta innebär att väldigt stordel av Sporthoj.com'are har ngn gång gjort ett bedrägeri eller fått hojjen stulen. Tyvärr är nog bedrägerier väldigt vanligt bland "folk" som kör Trafik/halv, och råkar ut för en singelolycka.

Jag skulle utan att tveka anmäla någon även om jag känner personen i fråga.

Mvh//ZS
 
Det här har jag föreslagit länge för en ny r1 vore runt 30tkr lagomt i självrisk (för singel olycka) sen större koll från bolagen på tillex bedrägerier m.m sen kanske vi vanliga dödliga har råd att köra en också.



sk
Zilversurfer skrev:
Ringde och frågade nu, den höga självrisken gäller för allt förutom vid Trafik olyckor med 3:e part. Försäkringspremierna gick ner närmare 60% i Italien efter införandet 97-98.

Mvh//ZS

PS Skall ta fram en lista på " då och nu" från Italien DS
 
Zilversurfer skrev:
Ringde och frågade nu, den höga självrisken gäller för allt förutom vid Trafik olyckor med 3:e part. Försäkringspremierna gick ner närmare 60% i Italien efter införandet 97-98.

Mvh//ZS

PS Skall ta fram en lista på " då och nu" från Italien DS
Intressanta siffror. Om de tidigare hade ungefär samma fördelning på skadeutfallet som vi har nu, så kraschar och skadar sig folk alltså betydligt mindre nu än de gjorde tidigare.
 
låter som en vettig idé... som det är idag betalar man försäkrings premien endast efter vad man har för hoj. med det här systemet borde väl skillnaderna mellan olika hojjar åtminstonde minska??

jag vet många som helt enkelt låter bli att köpa hojjar med ett R i modellbeteckningen bara för att försäkringen skjuter i höjden då...
 
Comi skrev:
Ett alternativ är att skita i försäkring och bara köra med trafik.
Sparar man pengarna blir man sitt eget bolag. Försäkringsbolagen är trotts allt lönsamma, eller?
Dessutom är det bara att se till att inte vara vållande så är problemet löst.
Gratis+ersättning för sveda och värk.

Det är så jag gör... fast det är inte så j-a billigt ändå. Bara trafiken går på nästan 9 papp om året å då har jag inte en enda skada under dom 7 år jag åkt hoj.. inte försäkringsskador iaf.. :huvet
 
Bingo skrev:
Intressanta siffror. Om de tidigare hade ungefär samma fördelning på skadeutfallet som vi har nu, så kraschar och skadar sig folk alltså betydligt mindre nu än de gjorde tidigare.

INTE skadar, det går på trafik, kraschar lika mkt, men vid mindre skador på hojjen lagar dom själv, fixar och trixar köper begagnade delar osv. Då självrisken är väldigt hög vid stöld, så helt plötsligt var det mindre stölder :va

Vi kan ta ett exempel. Som du vet tokvurpade jag min Kawwa på knutstorp. Om dessa skadorna hade uppkommit på landsväg skulle detta kosta.

Framgaffel: 15000:-
Bromsskiva: 2475:-
Bakram: 4795:-
Fotpins fäste: 1100:-
Växelväljare: 800:-
Kåpglas: 1100:-
Luftintag: 1095.-
Has/varv räknare: 2600:-
Fäste Varv/hast: 895:-

+ Alla kåpor/glas/bakljus/blinkers mm ca 40 000:-

Detta hade blivigt skrot: 69860:- + Arbete

Men med lite fixxande och trixande

Framgaffel: 2000:-
Bromsskiva: 800:-
Bakram: 2000:-
Fotpinns fäste: 0:- ( svetsade )
Växelväljare: 0:-
Kåpglas: 400:-
Luftintag: 1095:-
Fäste Varv/hast: 895:-
Hast/varv: 0:- ( liten spricka, kan jag leva med )

Kåpor osv kan jag inte direkt räkna in då det var crasch kåpor men jag betalde 2100:- för helt set kåpor.

Totalt: 9290,00

Ett helt nytt kåpset + lampor / bakljus blinkers hos Spinnin Wheel i Norge
14000:-

Om jag hade vurpat på gatan : 23290:- ( jag kan tok vurpa 1 gång om året, och ändå blir det billigare än vad jag skulle betala i premie )

I Italien hade det lönat sig att fixa själv, så visst kan man få ner alla kostnader.
Kanske inte riktigt rätt jämförelse - men jag tycker helt klart att man skall själv dra sitt strå till stacken för att få ner försäkringskostnader.
 
Zilversurfer skrev:
Ett helt nytt kåpset + lampor / bakljus blinkers hos Spinnin Wheel i Norge
14000:-

Ett alternativ är att skaffa kraschkåpor som man kör med och sparar originalkåporna tills det är dags att sälja...
 
Last edited:
Zilversurfer skrev:
INTE skadar, det går på trafik, kraschar lika mkt, men vid mindre skador på hojjen lagar dom själv, fixar och trixar köper begagnade delar osv. Då självrisken är väldigt hög vid stöld, så helt plötsligt var det mindre stölder :va
Grejen är att för att få ner försäkringspremierna med så mycket som 60% måste även kostnaderna för personskador falla efter de står för nära hälften av de totala skadekostnaderna. Även personskadorna skall ju täckas av försäkringspremierna. Om försäkringsbolagen helt slipper ifrån vagnskadorna och stölderna måste de fortfarande täcka de 43% som är kvar, allt annat lika. Eller missförstår jag dig?
 
Bingo skrev:
Grejen är att för att få ner försäkringspremierna med så mycket som 60% måste även kostnaderna för personskador falla efter de står för nära hälften av de totala skadekostnaderna. Även personskadorna skall ju täckas av försäkringspremierna. Om försäkringsbolagen helt slipper ifrån vagnskadorna och stölderna måste de fortfarande täcka de 43% som är kvar, allt annat lika. Eller missförstår jag dig?

Detta är väl anledningen till att trafikförsäkringen är hög, även om man kan laga sin hoj själv så bör man inte leka hemmakirurg med sig själv om man blir skadad, motorcykelkörning ger ökad skaderisk, speciellt på klass 7 hojar eftersom dom körs hårdare & är oftare med i olyckor än dom andra grupperna.
 
newstead skrev:
Ett alternativ är att skaffa kraschkåpor som man kör med och sparar originalkåporna tills det är dags att sälja...

Jag vet inte, men är det bara jag som vill åka omkring på en snygg hoj oxå ? jag kör aldrig bana inte än iaf !kanske är därför men jag tycker det e kul att tvätta hojen då och då så att man inte åker omkring med en lorthög.
Att köra omkring med kraschkåpor på vanlig väg förstör ju lite av nöjet ! :yoparty

// TOK :fyllisar
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top