Bingo skrev:
Intressanta siffror. Om de tidigare hade ungefär samma fördelning på skadeutfallet som vi har nu, så kraschar och skadar sig folk alltså betydligt mindre nu än de gjorde tidigare.
INTE skadar, det går på trafik, kraschar lika mkt, men vid mindre skador på hojjen lagar dom själv, fixar och trixar köper begagnade delar osv. Då självrisken är väldigt hög vid stöld, så helt plötsligt var det mindre stölder
Vi kan ta ett exempel. Som du vet tokvurpade jag min Kawwa på knutstorp. Om dessa skadorna hade uppkommit på landsväg skulle detta kosta.
Framgaffel: 15000:-
Bromsskiva: 2475:-
Bakram: 4795:-
Fotpins fäste: 1100:-
Växelväljare: 800:-
Kåpglas: 1100:-
Luftintag: 1095.-
Has/varv räknare: 2600:-
Fäste Varv/hast: 895:-
+ Alla kåpor/glas/bakljus/blinkers mm ca 40 000:-
Detta hade blivigt skrot: 69860:- + Arbete
Men med lite fixxande och trixande
Framgaffel: 2000:-
Bromsskiva: 800:-
Bakram: 2000:-
Fotpinns fäste: 0:- ( svetsade )
Växelväljare: 0:-
Kåpglas: 400:-
Luftintag: 1095:-
Fäste Varv/hast: 895:-
Hast/varv: 0:- ( liten spricka, kan jag leva med )
Kåpor osv kan jag inte direkt räkna in då det var crasch kåpor men jag betalde 2100:- för helt set kåpor.
Totalt: 9290,00
Ett helt nytt kåpset + lampor / bakljus blinkers hos Spinnin Wheel i Norge
14000:-
Om jag hade vurpat på gatan : 23290:- ( jag kan tok vurpa 1 gång om året, och ändå blir det billigare än vad jag skulle betala i premie )
I Italien hade det lönat sig att fixa själv, så visst kan man få ner alla kostnader.
Kanske inte riktigt rätt jämförelse - men jag tycker helt klart att man skall själv dra sitt strå till stacken för att få ner försäkringskostnader.