Högre premier för vårdslösa i trafik!

förjävligt!!!

vad fan har försäkringsbolagen med ens (om man nu har ett) brottsregister att göra..?

däremot kan dom föra statestik på folk som krasachar sina bilar,hojar båtar hur mycket dom vill det skiter jag i !

Finns det något dokumenterat samband mellan antalet fortkörningsböter och försäkringsbolagens kostnader, per person?

Silwer skrev:
Så ville man ju tro INNAN man fick höra hur de beter sig med pengar, det är massiva vinster bolagen har, mao läge för sänkning av premier.

Länka gärna till källan för de sakförsäkringsbolag som visar upp massiva vinster

Last edited:
Robban_C skrev:
Olle kör yrkesmässigt långt i sin taxi. Allt detta körande ger rimligen lite mer rutin och trafikvana. Men alla dessa mil innebär också en ökad risk att möta "lasermannen". Alltså råkar Olle dra på sig en fortkörning under sitt yrkesutövande och får då dyrare försäkring på sin privata bil/hoj med motiveringen att Olle är en större säkerhetsrisk _trots_ att Olle alltså i rimlighetens namn borde ha bättre rutin/trafikvana än Greta som bara åker till och från kyrkan med sin Polo på helgerna.
Är det så vanligt att taxischaffisar sätts dit då? Vad jag har hört så ringer snuten oftast direkt till bolaget istället och ber dom lugna ner sig lite.

berggren_martin skrev:
Är det så vanligt att taxischaffisar sätts dit då? Vad jag har hört så ringer snuten oftast direkt till bolaget istället och ber dom lugna ner sig lite.
Inte vet jag men det finns ju fler kategorier som kör långt. Kontentan av mitt inlägg är ju att den som kör långt löper större risk att få förhöjda premier _trots_ att vederbörande antagligen har bättre rutin.

För övrigt så betvivlar jag att bylingen ringer taxi och säger att "vi ska hastighetsmätning nu!". Däremot utgår jag från att den första taxichaffisen som ser en hastighetsmätning kontaktar de övriga via radion och talar om läget. Skulle jag ha gjort.

Förslaget syftar inte på att göra det bättre för er som inte kör för fort (tror inte på att det finns en enda av er här som inte gör det iof) utan syftar på att ge försäkringsbolagen mer pengar. Och det kan man förstå dom är ju trots allt vinsdrivande företag... Dock kan jag säga direkt att jag som redan kör med smärtgränsen på premie inte kommer stanna om dom försöker ta mig, spelar ingen roll om det så går 10 kmh för fort så kommer jag dra om det där förslaget blir verklighet.

Statistiken ljuger inte. Det är bara att kolla hur många sporthojar som skrotas varje år i trafiken och på "trafikövningar". Lägg sedan till alla hojar som blir snodda varje år. Är det konstigt att premierna ser ut som dom gör?
Jag förstår försäkringsbolag som vägrar försäkra sporthojar, det är ju en ren förlustaffär...

Men självklart tycker jag att det borde gå att göra premierna mer rättvisa. Jag har t.ex kört och försäkrat sporthoj i snart sju år, utan en enda vurpa eller stöld. Sen finns det folk som krashar varje sommar, och det är ju inte rimligt att jag ska betala lika mycket i premie som den människan.
Bästa sättet att göra det rättvist är att sänka premierna, och höja självrisken.
Sen ett system som succesivt höjer premien ju oftare du utnyttjar din försäkring.
Krashar du ofta, så kostar det... Inte konstigare än så....

En annan bov i det här dramat är alla ni idioter som ställer hojen på morfar, farsan, morsan, eller vad fan ni nu gör....
Det finns en anledning till att det är dyrt att försäkra en GSXR-1000 om man är 19 år och bor i centrala Stockholm utan garage...
Har man inte råd att försäkra den, så får man köra halvförsäkrat och pröjsa sina vurpor själv... Konstigare än så är det inte...

Detta är postat i fel forum, om man är vållande till olycka eller liknande trafikbrott där bevisligen du har brutit mot gällande lagar så är det inte så konstigt om förs. bolagen bedömer dig som en riskökning.

Bättre vore väl att premierna sätts på en rimlig nivå tex 10% av inskaffningsvärdet och sedan justeras premien varje år till marknadsvärdet, självrisken är jättehög det första året för att sedan sänkas 10% per skadefritt år.

Exempel:

Kalle Kool 20 bast kör en ny retta , hojen kostade 140 papp ny och en helårsförsäkring kostar honom endast 14 papp, Kalle Kool kör som ett svin och totalkvaddar hojen 1 året, då får han endast ut 10% av värdet = 14 papp.

Lasse Lagom kör en beg. TRX, hojen värderad till 70 papp och helårs förs 7 papp, Lasse kör lagomt fort och klarar sig i 5 år innan han skrotar, då får han ut 50% = 35 papp.

Försiktige Fredrik kör en beg. FZR värderad till 40 papp, premie 4 papp och han klarar sig hela 10 år innan han smäller in i en stolpe, efter 10 år har han uppnått 100% återbetalning, han får altså 40 papp.

På så sätt så har Kalle, Lasse & Fredrik själv betalt kostnaderna, det enda som inte täcker är ev persson skador, men det torde täckas av dom andra som aldrig kvaddar.

Detta är postat i fel forum, om man är vållande till olycka eller liknande trafikbrott där bevisligen du har brutit mot gällande lagar så är det inte så konstigt om förs. bolagen bedömer dig som en riskökning.

Bättre vore väl att premierna sätts på en rimlig nivå tex 10% av inskaffningsvärdet och sedan justeras premien varje år till marknadsvärdet, självrisken är jättehög det första året för att sedan sänkas 10% per skadefritt år.

Exempel:

Kalle Kool 20 bast kör en ny retta , hojen kostade 140 papp ny och en helårsförsäkring kostar honom endast 14 papp, Kalle Kool kör som ett svin och totalkvaddar hojen 1 året, då får han endast ut 10% av värdet = 14 papp.

Lasse Lagom kör en beg. TRX, hojen värderad till 70 papp och helårs förs 7 papp, Lasse kör lagomt fort och klarar sig i 5 år innan han skrotar, då får han ut 50% = 35 papp.

Försiktige Fredrik kör en beg. FZR värderad till 40 papp, premie 4 papp och han klarar sig hela 10 år innan han smäller in i en stolpe, efter 10 år har han uppnått 100% återbetalning, han får altså 40 papp.

På så sätt så har Kalle, Lasse & Fredrik själv betalt kostnaderna, det enda som inte täcker är ev persson skador, men det torde täckas av dom andra som aldrig kvaddar.

GSXR1100R skrev:

Exempel:

Låter som ett bra system... :tummenupp
Men tråkigt bara om man går omkull första året på en ny hoj... 10% i ersättning.... Men kanske borde få lite mer...

20SK skrev:
Förslaget syftar inte på att göra det bättre för er som inte kör för fort (tror inte på att det finns en enda av er här som inte gör det iof) utan syftar på att ge försäkringsbolagen mer pengar. Och det kan man förstå dom är ju trots allt vinsdrivande företag... Dock kan jag säga direkt att jag som redan kör med smärtgränsen på premie inte kommer stanna om dom försöker ta mig, spelar ingen roll om det så går 10 kmh för fort så kommer jag dra om det där förslaget blir verklighet.
Jag vill gärna se något som backar upp snacket om att försäkringsbolagen gör stora vinster, när de enligt egen utsago går back på klass 7.
Målet är enligt de själva att in/ut-pengarna ska gå jämnt upp och deras vinst genereras av avkastningen på förvaltade premier.

oFFkeFF har skrivit några MYCKET vettiga inlägg som borde läsas några gånger till.

Hur många här behåller hojen så länge?
Hur gör man när man säljer den då?
Måste jag börja om igen i försäkringen om jag köper en ny hoj?
Nä det där hade brister.

På just klass7 hojar kan jag inte säga om de gör vinster, men vad spelar det för roll det är väl företag, totalt sett är det vinster.
Eftersom det är lag på minst trafikförsäkring så bör de försäkra oss med klass 7 hojar fortsättningsvis med.
Men numera låter det nästan vad fan än du ska ha för försäkring att "pga ökade kostnader på ditt o datt så måste premien öka"

Jag tycker iaf att det är ett orättvist system som är på hojar nu och att sedan dra in mer pengar på folk som kör för fort ger mig inte ett skit.

Last edited:
GSXR1100R skrev:
Exempel:

Exempel:

GSXR1200R, 47 bast, kör en ny retta. Hojen kostade 125 papp PoK och en ny helårsförsäkring kostar honom hela 12,5 papp - vilket han, med viss rätt, anser vara en väl tilltagen premie mot bakgrund av hans klanderfria trafikhistorik. Nåja, GSXR1200R kör lungt och sansat, han är ju trots allt familjeförsörjare, men får sladd i Häckeberga när han kör på en hög blöta löv och totalkvaddar hojen första året. Då får han endast ut 10% av värdet = 12,5 papp.

GSXR1200R frågar sig därpå "Vad var det för mening med en sån försäkring, jag fick ju bara tillbaka försäkringspremien!?"

Då är det väll bättre och kolla på skadefriår,,

eller de penagar som man tagit ut på försäkringen,,

bara för att någon kör fort betyder det ju inte att den ha större chans att behöva pengar från föräkringen!

Silwer skrev:
Hur många här behåller hojen så länge?
Hur gör man när man säljer den då?
Måste jag börja om igen i försäkringen om jag köper en ny hoj?
Nä det där hade brister.

På just klass7 hojar kan jag inte säga om de gör vinster, men vad spelar det för roll det är väl företag, totalt sett är det vinster.
Eftersom det är lag på minst trafikförsäkring så bör de försäkra oss med klass 7 hojar fortsättningsvis med.
Men numera låter det nästan vad fan än du ska ha för försäkring att "pga ökade kostnader på ditt o datt så måste premien öka"

Jag tycker iaf att det är ett orättvist system som är på hojar nu och att sedan dra in mer pengar på folk som kör för fort ger mig inte ett skit.

Nu missuppfattade ni mig, givetvis kan man byta hoj hur ofta man vill, antal skadefria år som du totalt har skaffat dig ackumuleras.

Eftersom jag kört 21 år skadefritt så får jag ut 210% på min helförsäkring trots herr Bingos obskyra matematik och önskan om verbala pungsparkar :crash

GSXR1100R skrev:
Nu missuppfattade ni mig, givetvis kan man byta hoj hur ofta man vill, antal skadefria år som du totalt har skaffat dig ackumuleras.

Eftersom jag kört 21 år skadefritt så får jag ut 210% på min helförsäkring trots herr Bingos obskyra matematik och önskan om verbala pungsparkar :crash
Hmmm.. då skulle jag få 260% på min försäkring. Inget dåligt förlag egentligen :banana

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla