Högre premier för vårdslösa i trafik!

Tommy skrev:
Tycker det låter dumt.
Man kan nämligen köra för fort på rätt ställen utan att det är farligt för någon annan än möjligtvis sig själv.
Kör jag mellan Göteborg-Malmö och det är kanonfin väg och lite trafik, då ligger jag naturligtvis mellan 150-250 (Varför köra M3 annars?).
Har man då lite otur att de har en kontroll så får man högre premie och det är bara löjligt. Så länge jag inte orsakar en olycka är jag inte en sämre kund för försäkringsbolaget än andra.
Har kört skadefritt sedan -97 då jag tog mitt körkort men jag har blivit av med körkortet en gång och fått fortkörningsböten.
Men det är ganska lätt att dra snuten med bilen om det är lite trafik så man får väl göra det lite oftare i fortsättningen om förslaget går igenom.

Man planerar knappast en olycka...

Och, inte för att punktera din balong, men inte ens din M3 kör ifrån helekoptern... ;)

PutteLiten skrev:
Varför ska man få full bonus från början :confused:
Först får du ju visa att du är värd den!
Inget jävla välgörenhet bara för att unga ska kunna köpa svindyra bilar som går betydligt fortare än de kan hantera (gäller MC oxå).
Ger man "full bonus" från början är det ju knappast en "Bonus", eller hur... Bonus är något man förtjänar, inte får sig tilldelad gratis. :fakta

Och, Hög hastighhet ==> Ökad olyksrisk. Och när olyckan inträffar så ger hög hastighet värre skador än lägre fart. Och, engergin ökar i kvadrat med hastigheten...

Varför ska man vänta på att olyckan inträffar? Det är väll 1000 gånger bättre att försöka förebygga den genom att "straffa" de som kör så att olycksrisken ökar.

Om du ser så skriver jag 'bonus' med fnuttar. Bonusen i sig är ett förlegat system som inte fungerar nu längre då den ej är samma hos de olika bolagen.

Varför ska man förtjäna en bonus? Det är naturligtvis så att försäkringsbolagen ska bygga premier på ålder och antal år med körkort, men varför skulle inte alla kunna börja med en låg premie? Varför ska man betala för något man inte gjort?

Givetvis är det större olycksrisk när du kör för fort men det går av skäl som de flesta borde förstå inte att jämföra statistik från olyckor orsakade av hög hastighet med den som blir av de som Polisen tar fast för fortkörning.

:hej

Ankan skrev:
Ett litet påpekande. Man försäkrar sig mot risken att råka ut för en olycka. Den som kör för för fort eller bryter mot andra trafikregler utgör en större risk för sig själv och för försäkringsbolaget. Det är knappast en orimlig tanke att den som utgör en större risk får högre premie. Så är det redan idag. Förslaget går vad jag förstår endast ut på att införa ytterligare en parameter när bolaget riskbedömer sina kunder.

Ett ganska vettigt förslag.

Som sagts innan, statistiken från Polisens fortkörarregister är inte jämförbar med den verkliga olycksstatistiken.

Jag vet inte hur många fortkörare polisen tar fast men det är antagligen väldigt få procent. Ska de då få betala för alla fortkörare p.g.a. att de hade 'otur' och åkte dit?

PutteLiten skrev:
Man planerar knappast en olycka...

Och, inte för att punktera din balong, men inte ens din M3 kör ifrån helekoptern... ;)

Eftersom jag har lyckats åka ifrån helikoptern förut med mc så borde det gå med bilen också. Så länge de inte tar dig på bargärning kan de inte bevisa vem som körde. Svårt för dem att landa och springa in och ta dig i ett garage eller p-hus.
Men det bästa vore väl om man kunde stanna och ta sitt straff utan att få ännu högre pemier. Tycker mina 19000:- / år för bilen räcker.
Straffa de som krockar och ställer till olyckor inte de som kör för fort på rätt ställen.

Om de som kör för fort skapar så mycket olyckor borde de ändå få högre premie när de inte får några skadefria år.

K-Micke skrev:
Du måste fatta att alla bonussytem är bara till för att lura oss konsumenter,
och ge oss en illusion av att bli "belönade" för att vi är trogna kunder.

Jag tycker det system som Fantomas beskriver är bra, dvs alla börjar med en
relativt låg premie/självrisk. Sen höjs den i takt med skadorna.

Jag är mycket skeptisk till att koppla ihop polisens straffregister med försäkringsbolagen. Jämför t.ex. med sjukförsäkringar, ska försäkringbolagen då få kontrollera din sjukhistoria? Ska arbetsgivare få kolla det innan de anställer dig? Var går gränsen för den personliga integriteten?

Vad gäller privata sjukförsäkringar, så för att få teckna dem så måste du ge bolagen tillåtelse att titta i dina journaler. Ser inte det som något konstigt egentligen. Säljare av en tjänst bör få kontrollera sina kunder. Precis som banker gör en kreditkontroll.
Tycker inte alls det är fel att rattfyllon, fortkörare, vårdslösa i trafiken får slanta mer i försäkring, även om jag själv råkar tillhöra den gruppen.
Får vi dessutom systemet med prickar som finns i exempevis england, så behöver det ju inte heller bli några vansinniga premiehöjningar för att du råkar åka 92 på en 70-väg, drar du däremot i 190 på en 70-väg lär förmodligen premien ryka uppåt en del.
Har ett par kompisar i england som råkat ut för detta, den ena på rattfylla(av med körkortet ett år) och enda bilen han hade råd att försäkra efter det var en opel corsa med minsta motorn, fick slanta 20kkr för third-party som är som är samma sak som trafikförsäkring här. Andra polaren dunkade 113mph på en 70mph-väg och förlorade körkortet 2 månader, minns inte premien han fick efter det, men det blev en ford ka istället för någn racerbil, samt att hoj var väl att glömma åtminstone året efter fortkörningen.
Riskbenägna personer bör slanta mer, och vi som kör fort hör till den gruppen.

Edit: det innebär ju kanske i det långa loppet att de som kör retta på gatan och är lugna och försiktiga kan få vettiga premier, medan galenpanna/stuntnisse kan glömma att åka försäkrat och får fixa sina skador själva.

Fantômas skrev:
Som sagts innan, statistiken från Polisens fortkörarregister är inte jämförbar med den verkliga olycksstatistiken.

Jag vet inte hur många fortkörare polisen tar fast men det är antagligen väldigt få procent. Ska de då få betala för alla fortkörare p.g.a. att de hade 'otur' och åkte dit?

Jo, men du kan ju inte gå på hur många som kör för fort, alla vi på detta forum som kör hoj i trafik gör ju det, men det är inte alls säkert att vi blir otroligt farliga för det.

Nä, jag gillar inte idén, gör om hela systemet i stället så jag får en lägre premie.
Förstår inte hur vi blir belönade för att de som kört för fort eller nåt annat får en ännu högre premie än oss som redan betala aldeles för mycket.

Dessutom börjar man ju ifrågasätta dessa försäkringsbolag, de leker upp våra pengar och sen gnäller de på ökade kostnader från våran sida.
Farsan är en av de som betalade bonusar o lägenheter åt skandiaknösarna, nu fick han ett brev att de var tvungen att höja sin avgift med 20% pga ökade kostander i sjukförsäkringar, löjligt.

Sen det här med R1 på gatan, det finns inga som har dessa hojar som inet kör för fort, körsättet tar de knappast reda på, ingen kollar väl om jag släpper av vid utfarter eller låter bli att köra om med möte osv. Det enda som får genomslag är om jag åker på en fortkörning eller liknade, kanske i en ofalig situation.

Last edited:
Jag hittade en lapp i min viktiga mapp jag hade i USA... och denna lapp var från försäkringsbolaget. På information över hur Försäkring gick till så fanns det en section angående s.k "Good Driver" policy där om man har betett sig VÄL, så får man 20% RABATT på sin premie. Så premierna stannar väl som dem är just nu, sen om du varit en bra förare så får du 20% rabatt. Om du suger, så lär dessa 20% rabatt minska och minska tills du kanske t.ex går emot att lägga mer pengar på försäkring.

Lite rolig läsning det här..
Visst jag gillar att åka fort, och jag gör det för ofta, dessutom har jag råkat ut för min beskärda del olyckor, en del har haft med fart att göra, en del med ren otur. Jag har polare som skadat sig, jag har polare som dött. Allt detta har skett under höga farter. Eller åtminstone för höga farter.
Vi har dessutom under sommaren läst jag vet inte hur många dödsrunor här på forumet. Så INGEN kan fan påstå att vi inte är mer riskbenägna än andra, särskilt inte när var och varannan retta ligger i diket varenda sommar. "Det händer inte mig", "jag kör så bra i 250", fan väx upp och inse att ni inte är odödliga, eller för den delen inte någon hjälte som aldrig kvaddar, för det är ju en väldigt stor risk att 50% av er med "racehoj" kvaddar, den statistiken finns och är ganska enkel att kontrollera, eftersom nästan alla här inne känner någon som vurpat, eller som vurpat själva..
Nu säger jag inte att folk ska sluta köra fort, för nu slår min dubbelmoral till, det är förbannat kul att köra fort, men när man gör det måste man iaf veta vad det är man spelar om och vad det kan kosta. I bästa fall bara skrubbsår och sårad självkänsla, i värsta fall, livet.
Det kostar också en jäkla massa pengar...

:stop Det som jag tycker är lite märkligt är att även halvförsäkringarna är svin dyra, jag har själv bara halv och har klotat jag får inte än spänn av bolaget (vilket jag visste) :banana men ändå ska det kosta mig 21 ribber om året.Varför ?? jag har 2 godkända lås och snart larm,hojen står på sommaren 10 m från min ytterdörr på vintern i garage vad mer kan jag göra ??
Är det mitt fel att jag bara är 27 år och bor i sthlm ? Inget fel på mindre städer men måste jag flytta för att ha råd med hoj ????
Tom bara trafikförsäkring kan kosta fett,har en polare på en gsx 1100r 98 som kör på trafikförsäkring han pröjsar 12000 om året :eek: för vad ???
han får ju varken pengar om han klotar eller om hojen blir stulen.
Ocker(stavning) säger jag bara :kulspruta !!

// TOK

Tommy skrev:
Tycker det låter dumt.
Man kan nämligen köra för fort på rätt ställen utan att det är farligt för någon annan än möjligtvis sig själv.
Kör jag mellan Göteborg-Malmö och det är kanonfin väg och lite trafik, då ligger jag naturligtvis mellan 150-250 (Varför köra M3 annars?).
Har man då lite otur att de har en kontroll så får man högre premie och det är bara löjligt. Så länge jag inte orsakar en olycka är jag inte en sämre kund för försäkringsbolaget än andra.
Har kört skadefritt sedan -97 då jag tog mitt körkort men jag har blivit av med körkortet en gång och fått fortkörningsböten.
Men det är ganska lätt att dra snuten med bilen om det är lite trafik så man får väl göra det lite oftare i fortsättningen om förslaget går igenom.

Men det är väl ändå inte försäkringbolagens fel att vi har sjuka och hårddragna regler i Sverige? Så vitt dom vet så kan det likagärna ha varit mitt inne i stan du körde förfort.

K-Micke skrev:
Personskador, rehabilitering, typ sånt.
Det är dyrt att reparera hojar men ännu dyrare att reparera människor.

Så ville man ju tro INNAN man fick höra hur de beter sig med pengar, det är massiva vinster bolagen har, mao läge för sänkning av premier.

Visste man vad ett dygn på akuten verkligen kostar så tror jag inte man undrar varför halv/trafik-försäkringar är dyra. Det är ju försäkringsbolaget som betalar för detta och jag 'lovar' att en månad på sjukan kostar en R1:a.

Goines skrev:
Visste man vad ett dygn på akuten verkligen kostar så tror jag inte man undrar varför halv/trafik-försäkringar är dyra. Det är ju försäkringsbolaget som betalar för detta och jag 'lovar' att en månad på sjukan kostar en R1:a.
Nix. En månad på sjukan betalas av skattepengar. Dina och mina skattepengar = drabbar inte ens "skadegruppen". Men det kostar säkert gott och väl en R1:a.
Men en månads inkomstbortfall, ersättning för invaliditet, dödsfall (ersättning till anhöriga) etc går på försäkringen.

Robban_C skrev:
Nix. En månad på sjukan betalas av skattepengar. Dina och mina skattepengar = drabbar inte ens "skadegruppen". Men det kostar säkert gott och väl en R1:a.
Men en månads inkomstbortfall, ersättning för invaliditet, dödsfall (ersättning till anhöriga) etc går på försäkringen.

Det finns dock förslag på att försäkringsbolagen skulle ta på sig mer av rehabkostnaderna också, skulle de gå igenom skulle vi få se enormt höjda premier...

Silwer skrev:
Jo, men du kan ju inte gå på hur många som kör för fort, alla vi på detta forum som kör hoj i trafik gör ju det, men det är inte alls säkert att vi blir otroligt farliga för det.

Nä, jag gillar inte idén, gör om hela systemet i stället så jag får en lägre premie.
Förstår inte hur vi blir belönade för att de som kört för fort eller nåt annat får en ännu högre premie än oss som redan betala aldeles för mycket.

Dessutom börjar man ju ifrågasätta dessa försäkringsbolag, de leker upp våra pengar och sen gnäller de på ökade kostnader från våran sida.
Farsan är en av de som betalade bonusar o lägenheter åt skandiaknösarna, nu fick han ett brev att de var tvungen att höja sin avgift med 20% pga ökade kostander i sjukförsäkringar, löjligt.

Sen det här med R1 på gatan, det finns inga som har dessa hojar som inet kör för fort, körsättet tar de knappast reda på, ingen kollar väl om jag släpper av vid utfarter eller låter bli att köra om med möte osv. Det enda som får genomslag är om jag åker på en fortkörning eller liknade, kanske i en ofalig situation.

Hmmm ... varför 'qoutade' du mig?

Svarar du på något jag skrev?

:va

Fantômas skrev:

Högre fart = högre risk.
Premiersättningen sker efter riskbedömning. Igår. idag, imorgon.
Det handlar bara om vilka metoder som skall användas för att mäta risken hos en viss individ. Den fart individiden far fram med vanligtvis har nog minst lika stor (större anser jag) betydelse för risken, än hur många olyckor vederbörande varit inblandad i.
Det handlar överhuvudtaget inte om att någon (fortkörare) skall betala för andra (fortkörare).

Jag tycker iför sig de verkar som ett bra beslut men samtidigt så finns det mer att "vinna" när man drar snuten säg att du på 70 väg kommer o 130 då åker körkortet om du stannar+ böter.. men om det går igenom så åker körkortet de blir böter och försäkringen höjs

personligen så ska det ökas ännu mer för rattonykterhet men förtkörning.. nja.. njo..

oFFkeFF skrev:
Det finns dock förslag på att försäkringsbolagen skulle ta på sig mer av rehabkostnaderna också, skulle de gå igenom skulle vi få se enormt höjda premier...
Åhfan! Går det igenom borde vi ju få lägre skatter! Kan man ju tro. Vi får nog fan högre premier och bibehållna skatter!

Fantômas skrev:
Helt Idiotiskt!

Vad har de här sakerna med försäkringspremierna att göra???

Systemet skall istället vara som så att man har full 'bonus' från första början och att man sedan förlorar bonus för varje olycka som man orsakar.

Full bonus = mycket låg premie. (kanske 500:- )
Mindre bonus (en olycka) = lite högre premie. (kanske 1000:- )
Låg bonus (flera olyckor) = mkt hög premie. (kanske 3000:- )

På detta lägger man en mycket hög självrísk. Vill man då utnyttja försäkringen vid en allvarlig skada så får man betala den höga självrisken plus en förhöjd premie!

Ett sådant här system skulle gynna de som kör olycksfritt! Oavsett fart, beteende o dyl.

Det är ju olyckor som man betalar försäkring för, inte för fortkörning!

Håller helt med! Höj självrisken ju "slarvigare" man kör! Helt utförsäkrad bör man nog vara efter 5 olyckor/fortkörningar...... Då borde det vara dags för nån slags terapi för att se vad det är för fel på en! :3freak

men saken är att vi alla kör för fort betydligt fler ggr än 5ggr per år, det är bara de som råkar köra genom en kontroll om blir haffade.
Olyckor är en sak, då har man faktiskt ställt till nåt elände.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT