Högre makt, ja eller nej?

Tror du?

• Antal röstningar
    0

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
Jag har blivit ganska inspirerad av Smartman måste jag erkänna. Personligen blir jag inte så lite ställd över att det fortfarande existerar personer som inte lever i direkt misär eller bor i krigshärjade u-länder som tror på någonting. Då behovet av tro egentligen är obefintligt i vår vardag.

Jag generaliserar ganska grovt nu men i stora drag så vill jag stoppa Smartman, troende muslimer, troende kristna osv. Men även folk som tror på själar, spöken, andar .. ja, alla sorters troende i samma fack. Puckon, rätt och slätt. Naturligtvis finns det olika grader av fanatism inom alla dessa grupper och en hel del är till och med genomtrevliga människor som trots en massa hjärnspöken klarar av att fungera i ett normalt samhälle.

Jag brukar väldigt sällan predika om vad jag tror, eller rättare sagt, inte tror på. I förra tråden svarade jag egentligen bara för att jag ansåg att Smartmans poll saknade ett alternativ för oss som är cyniker ända in i benmärgen.

Därför tänker jag nu skapa en poll där det finns någonting för alla att välja på.

Alternativen är
1. Jag tror inte.
Du tror att mänskligheten existerar som en följd av slumpen och ingenting annat, vi har inget högre syfte på jorden och vi kommer aldrig någonsin behöva svara inför någon högre makt, samma gäller naturligtvis alla levande varelser.

eller
2. Jag tror.
Alltså, du tror att det finns högre makt/makter, syften, andar, själar, gud/gudar, tomtar eller vad som helst. Vad det är är egentligen oviktigt...

Själv röstar jag på alternativ 1.

Last edited:
Har inte orken att utveckla just nu men, alternativ 1, utan tvekan.

Jag är helt övertygad om alternativ 2. Har ni inte sett ghostbusters? Dock så behöver detta inte betyda att det finns någon högre makt eller gudar.

trots att "ateister" är i majoritet här på forumet/i Sverige, är det sett ur ett globalt perspektiv en minoritet som har den inställningen.

Det har blivit lika fel (om inte mer) att vara troende här, som det är att vara ateist i Iran..

Jag tror att många (dock inte alla!) inte har reflekterat över vad tro är utan väljer "alt.1" för att deras kompisar säger att det är töntigt att vara troende. Trist tycker jag. Mest för dem själva.

Väljer alt.2

Om universum, alla planeter och och allt biologisk liv vore en slump så är det en fantastisk slump i så fall. Jag vill hålla öppen möjligheten att något syfte finns det ändå, även om det inte handlar om andar, spöken eller religioner.

Sen det här med våra påtvingade religioner är bara ett sätt för vissa att trycka ned folk och skaffa sig makt och pengar. :gnissla

Tro på vetenskapen, det är precis samma sorts trygghet som tron på gud.

För övrigt saknar jag ett typiskt svenskt Nja i pollen, agnostikervalet. Linje 2!

/perris

Det är ju ett klockrent alternativ 1.
Jag tror inte att det finns någon högre makt som skapat oss.
Om bibeln vore sann innebär det ju att Gud skulle skapat jorden i totalt mörker och sen sagt "varde Ljus" Vilket pucko som helst skulle ju komma på idén att tända lampan först. :gnissla

Det är ju ett klockrent alternativ 1.
Jag tror inte att det finns någon högre makt som skapat oss.
Om bibeln vore sann innebär det ju att Gud skulle skapat jorden i totalt mörker och sen sagt "varde Ljus" Vilket pucko som helst skulle ju komma på idén att tända lampan först. :gnissla

Hahaha ROFL... :lol

Bibelbrännare sedan länge.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup