Högre makt, ja eller nej?

Tror du?

• Antal röstningar
    0
Om man t.ex. kunde gå omkring och döda en massa människor utan att känna minsta obehag och ingen annan människa kunde känna någon ilska över detta hade det inte varit så gynnsamt för artens överlevnad.

Egentligen borde man inte ha nåt problem med att göra det eftersom evolution inte handlar om artens överlevnad utan om att den som får flest levnadsdugliga ungar vinner. Ta t ex lejonhanar som biter ihjäl alla ungar som inte är dess egna. Det gynnar knappast arten men dom hanar som har det beteendet kommer ändå få fler ungar och därför bli vanligare än dom hanar som inte gör det.

Du driver med mig nu väl? :)

Om inte, varför skulle människor behöva en hel uppsättning med nutti-nutt-känslor som inte djur behöver, är vår överlevnad bättre tryggad på det sättet?

Det där var faktiskt en riktigt dålig förklaring, eller vad det nu var. :lol
Jag tyckte jag svarade på din fråga iaf. Du får nog förtydliga din fråga lite verkar det som. Jag vet ingenting om vilka känslor djur har men jag antar att våra känslor är mer komplicerade eftersom vi är så oerhört mycket intelligentare.

Egentligen borde man inte ha nåt problem med att göra det eftersom evolution inte handlar om artens överlevnad utan om att den som får flest levnadsdugliga ungar vinner. Ta t ex lejonhanar som biter ihjäl alla ungar som inte är dess egna. Det gynnar knappast arten men dom hanar som har det beteendet kommer ändå få fler ungar och därför bli vanligare än dom hanar som inte gör det.
Det har du nog rätt i. Men våran arts överlevnad beror ju på våran överlägsna intelligens. Just den intelligensen gör ju att det inte är accepterat att bita ihjäl andra folks barn för att våra egna ska klara sig bättre.

Just den intelligensen gör ju att det inte är accepterat att bita ihjäl andra folks barn för att våra egna ska klara sig bättre.

Det har med moral att göra och inte intelligens. Och vilken moral som är rätt beror på vilken kultur man blivit uppfostrad i. Att vi har utvecklat moral beror förmodligen på att vi inte behövt tävla för att överleva. Det naturliga urvalet existerar inte för oss människor eftersom vi inte har några fiender och inte behöver konkurrera för att överleva. Skulle vi vara tvungna att konkurrera om resurserna under några miljoner år så skulle nog det naturliga urvalet sortera bort all moral och osjälviska känslor eftersom det snarare hämmar än gynnar oss som individer.

Förmodligen skulle vi inte ens behöva vänta några miljoner år. Man behöver inte gå långt tillbaka i tiden för att se hur mycket moral och värderingar har förändrats på väldigt kort tid.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien