Högre makt, ja eller nej?

Tror du?

• Antal röstningar
    0
Tro på vetenskapen, det är precis samma sorts trygghet som tron på gud.

För övrigt saknar jag ett typiskt svenskt Nja i pollen, agnostikervalet. Linje 2!

/perris

Finns inget som heter tron på vetenskapen! Vetenskapen är fakta Pungt. :mattias

Ni som tror på mongo gudar mm varför kör ni hoj isåfall har sex röker snusar äter kött mm mm mm om man alvarligt tror att det finns en gud och att bibeln stämmer borde man inte vara munk isåfall?? :va

Ni som tror på mongo gudar mm varför kör ni hoj isåfall har sex röker snusar äter kött mm mm mm om man alvarligt tror att det finns en gud och att bibeln stämmer borde man inte vara munk isåfall?? :va

Om man vore så påläst som du, bör man inte jobba som kärnfysiker eller liknande då?

Du som gillar fakta borde inte per automatik sätta religion, gud samt bibeln i samma fack.

När jag pluggade till ingenjör så var varannan mening ett antagande...

Nu jobbar jag med biotech och får hålla med om att evolutionsteorin är ganska trovärdig. Trots det tycker jag det är ganska inskränkt att avfärda all tro enbart på grund av att man själv inte kan tänka utanför sina självupplevda ramar.

Förstår inte hetsen mot kyrkan faktiskt. Att revoltera mot kyrkan var coolt på 70-talet, nu är det mest löjligt. Man märker ju knappt av dom. Låt folk tro som dom vill.

Last edited:
Om man vore så påläst som du, bör man inte jobba som kärnfysiker eller liknande då?

Du som gillar fakta borde inte per automatik sätta religion, gud samt bibeln i samma fack.

Haha, snacka om att ta orden ur munnen. Precis vad jag satt o tänkte :tummenupp

Njet!
religion = knäcksegt och trist fiktion,
tomtar = tråkig fiktion för barn,
spöken = småtrist fiktion,
zombies som äter folk= now we are gettin' somewhere fiktion! :tummenupp

Förstår inte hetsen mot kyrkan faktiskt. Att revoltera mot kyrkan var coolt på 70-talet, nu är det mest löjligt. Man märker ju knappt av dom. Låt folk tro som dom vill.
Håller med. Nu är de losskopplade från staten, vilket gör att jag slipper betala för skiten. Därmed är jag nöjd. I övrigt får folk tro precis vad de vill.

Fanatism är lika läskig när den kommer från ateister som från religiösa.

Burre skrev:
Jag har blivit ganska inspirerad av Smartman måste jag erkänna.

You lost me at hello!

Skämt åsido, jag är av den jobbigt filosofiska åsikten att i princip alla uppfattningar man kan ha handlar om tro. Jag tror på evolutionsteorin. Jag tror att jorden är rund. Jag tror att äpplen faller långsammare på månen än på jorden. Jag är övertygad om dessa saker för att jag har läst om det och fått det berättat för mig.

Därför har jag full förståelse för att uttalat religiösa människor känner sig minst lika säkra på vad de "vet" och tillgodogjort sig genom sina kunskapskanaler. Världen skulle inte bli bättre av att alla trodde samma sak.

Vem är jag att säga att Gud inte finns? Gudrun finns ju!

Det korta svaret: Agnostiker.

Jag är skeptisk, tyvärr inte övertygad om högre makt men samtidigt så tycker jag evolutionsteorin är för kommunister så jag vill helst inte beblanda mig med den. :mad:

Hur utvecklas t.ex. ögat genom evolution, kan någon spalta upp vad som hände med fisken utan ögon vart 100.000:e år så jag förstår hur den plötsligt hade ögon som fungerar för att ta in ljus, bearbeta, bygga bilder i hjärnan?

Nja jo bibeln handlar väl om gud jesus mm eller??

Men handlar religion och tro om Bibeln?

Frågeställningen handlade inte om tron på den semitiska guden utan tron på en (eller flera) gud(ar).

Personligen tycker jag det finns alldeles för mycket "slump" i världen idag för att vara en slump. Min morbror jobbade med att undersöka vad som hände de där avgörande milisekunderna efter Big Bang på CERN i Schweiz. Fler och fler av de som jobbade där blev religiösa, troende eller vad man nu ska säga efter att ha sett hur stora sannolikheterna var för att det hela skulle skett genom en slump. Få tvivlade på nån form av intelligent design i alla fall.

Det bästa av allt är att vi aldrig nånsin kommer kunna bevisa att det inte finns en Gud, har han skapat allt har han ju definitivt skapat ledtrådar, villospår och tänkbara lösningar.

Jag röstade på alternativ två.

EDIT: Konstig meningsbyggnad.

Jag är skeptisk, tyvärr inte övertygad om högre makt men samtidigt så tycker jag evolutionsteorin är för kommunister så jag vill helst inte beblanda mig med den. :mad:
Den är väl inte kommunistisk, det är ju individualismen dragen till sin spets. Enskilda individers mutationer driver utvecklingen och slår ut de sämre.

Personligen tycker jag det finns alldeles för mycket "slump" i världen idag för att vara en slump. Min morbror jobbade med att undersöka vad som hände de där avgörande milisekunderna efter Big Bang på CERN i Schweiz. Fler och fler av de som jobbade där blev religiösa, troende eller vad man nu ska säga efter att ha sett hur stora sannolikheterna var för att det hela skulle skett genom en slump. Få tvivlade på nån form av intelligent design i alla fall.
Om jag förstått saken rätt så är det inte alls ovanligt att just hard core fysiker är troende i en eller annan form. Alla andra vetenskaper bygger vidare på någon annan vetenskap och behöver aldrig konfronteras med de riktigt existentiella frågorna, men just den riktigt grundläggande fysiken lever hela tiden med insikten att exakt hur det ser ut längst in vet vi inte, och kommer förmodligen aldrig att få veta heller. Vi tar fram modeller av verkligheten som är mer och mer detaljerade, som stämmer bättre och bättre, men de är fortfarande bara modeller. Och de säger fortfarande väldigt lite om hur, och varför, det hela egentligen började.

Den enda trösten är väl att de etablerade religionerna kan ju överhuvudtaget inte förklara det heller, inte på något sätt som håller ihop i alla fall, så alla är ju åtminstone lika förvirrade på den punkten. Vetenskapen kan däremot åtminstone ganska väl förklara hur vi kommit från ögonblicket precis efter själva "skapandet" till där vi är nu.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien