Hög hc-halt, hur fuskar man ner den? (bilfråga)

Det är inte nyligen bytt kamrem?

Jag hade samma problem med min bil och då var det verkstaden som hade satt avgaskammen en kugg fel.

Ps. Det blev inte bättre med E85 när jag provade på min bil, bara högre HC. Om det var en slump eller inte det kan jag inte svara på.
 
Last edited:
Det gäller att VERKLIGEN ha kört katten varm, min bil har lite taskig katt, jag får alltid prata med besiktingsgubben att bilen är kall och sen kör man i 80 på 2:an en liten runda och ser till att tvära rakt in ramför avgasslangen, då blir det fina värden. Står den på tomgång mer än typ en minut så "slocknar" katten och allt blir skit igen.
 
..sedärja - nu borde man ju ställa några il...ent...itn....intill.....INTELIGENTA frågor här....men den sista bowmoren var en cask strenght ppå 56,nånting % och det gjorde nånting med sinnet verkar dt som.....
Ôm inte du överöser mig med PM om din elbil - är det då ok om jag terrar dig med frågor om den?....en annan dag.....när jag nyktrat till.....via PM måhända....

Pma på bara:tummenupp

Runt 30/70 - 50/50 borde funka.



Är det inte co´n som sticker iväg om hål i avgasröret främst, eller minns jag helt fel nu?

ska se om jag inte kan hitta mina gamla bes.papper, men iförsig e de kanske lite missvisande då bilen själv varnade för lamdan.
Där va hål innan den och när hålet va lagát så klarade bilen att justera rätt blandning igen..
 
Last edited:
Det gäller att VERKLIGEN ha kört katten varm, min bil har lite taskig katt, jag får alltid prata med besiktingsgubben att bilen är kall och sen kör man i 80 på 2:an en liten runda och ser till att tvära rakt in ramför avgasslangen, då blir det fina värden. Står den på tomgång mer än typ en minut så "slocknar" katten och allt blir skit igen.

Avgasbandage?
 
Efter lite tips på fusk jag fått varav ett inbegrep att höja tomgången lite då han dels går rent då och hc-n var godkänd på allt utom tomgång så infann sig ett problem.

Enda sättet att få upp tomgången till ca:1000(skall ligga på ca:800)var att rycka spjällgivaren men han går ju lika med eller utan så,spelar det någon roll om jag har den ansluten rent avgasvärdemässigt?

Har testat för tjuvluft och lite annat men inget har gett något resultat så jag tänkte testa på fredag med förhöjd tomgång och en sjujävla varmkörning.

Hjälper inte det blir det skroten......eller testa med en biltemakat......
 
Efter lite tips på fusk jag fått varav ett inbegrep att höja tomgången lite då han dels går rent då och hc-n var godkänd på allt utom tomgång så infann sig ett problem.

Enda sättet att få upp tomgången till ca:1000(skall ligga på ca:800)var att rycka spjällgivaren men han går ju lika med eller utan så,spelar det någon roll om jag har den ansluten rent avgasvärdemässigt?

Har testat för tjuvluft och lite annat men inget har gett något resultat så jag tänkte testa på fredag med förhöjd tomgång och en sjujävla varmkörning.

Hjälper inte det blir det skroten......eller testa med en biltemakat......

Börja med att få den att gå rent på tomgång, så nya stift osv. så kanske du kommer ner i hc.
 
Börja med att få den att gå rent på tomgång, så nya stift osv. så kanske du kommer ner i hc.

Som jag skrev i första inlägget så bytte jag allt efter första besiktningen och det enda som hände var att hc steg från 260 till 288.
 
Som jag skrev i första inlägget så bytte jag allt efter första besiktningen och det enda som hände var att hc steg från 260 till 288.

Ja, jävlar vad kort minne jag har.

Men med osv. menade jag kablar, lock och rotor.

För det har väl det det.:va
 
Efter lite tips på fusk jag fått varav ett inbegrep att höja tomgången lite då han dels går rent då och hc-n var godkänd på allt utom tomgång så infann sig ett problem.

Enda sättet att få upp tomgången till ca:1000(skall ligga på ca:800)var att rycka spjällgivaren men han går ju lika med eller utan så,spelar det någon roll om jag har den ansluten rent avgasvärdemässigt?

Har testat för tjuvluft och lite annat men inget har gett något resultat så jag tänkte testa på fredag med förhöjd tomgång och en sjujävla varmkörning.

Hjälper inte det blir det skroten......eller testa med en biltemakat......

Så som du beskriver det, exakt så var min bil. Orolig tomgång och hög HC men om man höjde tomgången till runt 1000 så sjönk HC-halten.

Så jag frågar igen, har du skruvat med kamrem/kamaxlar sen förra besiktningen?
 
Last edited:
Ja, jävlar vad kort minne jag har.

Men med osv. menade jag kablar, lock och rotor.

För det har väl det det.:va

Kollat och såg fint ut,rotor och lock alltså,beställt ändå så byte blir det "bara för att"

Så som du beskriver det, exakt så var min bil. Orolig tomgång och hög HC men om man höjde tomgången till runt 1000 så sjönk HC-halten.

Så jag frågar igen, har du skruvat med kamrem/kamaxlar sen förra besiktningen?

Inget gjort sen förra året då jag köpte bilen nybessad.
 
Hittade en kat i stan för en tusing,klart värt det när det är bolt on,annars finns ju biltema för ungefär samma pengar men då ska det svetsas och så.

Får väl hoppas att skroten kollat den innan dom lägger ut den så man inte står där igen,börjar tröttna nu.

Frågade,dum som jag var,tjejen om hon ville ha kvar kärran eller om vi skulle skaffa en annan......hon tyckte tyvärr den var värd en chans.

Fick börja med att byta avgas för att ens kunna försöka besikta,det var skrot,och sen har pengarna rullat iväg........vill bara ha den att gå ett år till nu.

Nästa år,om den går igenom i år,får han En chans på bilprovningen men blir det minsta fel som kostar mer än en 500 så blir det skroten och en annan nybesiktad,som planen var med denna och jag gjort med de tidigare andrabilarna.........man ska inte byta plan,förstakänslan är oftast rätt.

Tackar för help och ideér iaf. :)
 
Uppdatering.

Godkänd! :)

Inget jag bytte hjälpte för att få den att gå rent,fick då ett tips att byta soppapump och hoppsan,helt plötsligt gick kärran rent och blev(en skvätt)piggare. :)

HC sjönk till 75 med 12min väntetid,hade nog gått ner en aning till om jag kört den riktigt varm precis innan testet,vart inget fel på katten då.

Biltema hade pump till den för 400,såg ut som och kändes som originalen,så det blev inte ens dyrt.
 
Underligt? Lambda var ju ok... Antar att det blir stora variationer mellan cylindrarna när bränsletrycket sjunker och lambdaregleringen samtidigt kompenserar det låga trycket genom att hålla uppe spridarna längre tid.
 
Underligt? Lambda var ju ok... Antar att det blir stora variationer mellan cylindrarna när bränsletrycket sjunker och lambdaregleringen samtidigt kompenserar det låga trycket genom att hålla uppe spridarna längre tid.

Dåligt tryck = dålig spridarbild = dålig förbränning = knepiga lambdavärden = uppfuckad styrning.

Styrningarna är så komplicerade nu för tiden att det är svårt att förstå logiken.
 
Styrningarna är så komplicerade nu för tiden att det är svårt att förstå logiken.
Logiken är enkel, att fatta vad som påverkar är svårt ;)
Boxen håller koll på allt som går in, och kikar på allt som går ut, efter lite matte så skall resultatet överensstämma med det förväntade annars är det något fel.
Därifrån är det två vägar att gå, nödprogram eller avstängning, avstängning är inte aktuellt i verkligheten så det blir nödprogram med standard värden.
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top