Hårdare tag mot busarna i Sjöbo

valmers skrev:
Hur många licenserade fotbollsspelare finns det i Sverige? Ringer det en klocka?
Givetvis finns även ett folkhälsointresse med i bilden.
lite "ägget eller hönan" fråga

Om det inte fanns fotbollsplaner, hur många skulle då spela fotboll?

Samma sak med motorsport i Sverige, finns ingenstans att utöva det.

RedBaron skrev:
"Problemet" med Sjöbo är att det är populärt. Med eller utan stuntning så är där många hundra hojar en fin kväll vilket bara det stör trafiken. En stuntbana någon annanstans skulle bara minska antalet hojar delvis. Det skulle fortfarande vara mycket in- och utfart och hundratals hojar parkerade i vägrenen.

Hur en inhängnad bana skulle se ut kan ju diskuteras. Är bara publik o stuntare separerade så spelar det ingen roll hur sort antalet är. Håller med om att det just e så himla populärt som skapar problem.

Maciej EVO VI skrev:
lite "ägget eller hönan" fråga

Om det inte fanns fotbollsplaner, hur många skulle då spela fotboll?

Samma sak med motorsport i Sverige, finns ingenstans att utöva det.
Jodå, det finns många ställen där man kan utöva motorsport. Om vi tar RR som exempel finns det iallafall sex godkända banor i Sverige.

Att vingla på bakhjulet med en gathoj kan knappast räknas som motorsport.

valmers skrev:
Tänk att detta skall vara så svårt att förstå; var skrev jag att inte jag buskörde på gatan?

Klaga inte på andra då för f-n.
Min första reaktion när jag läste artikeln var att har de inget bättre för sig än att ta mc-åkare för felparkering och fortkörning.
Jag försvarar inte att det är bra att stunta på allmän väg men jag klagar inte på de som gör det.
Läste en annan artikel om att det ska satsas 400 miljoner på fartkameror men det finns inte poliser som kan ta itu med alla drogrelaterade brott, oprovoserade misshandel o.s.v
Förstår du nu vad jag menar :fatta!

RedBaron skrev:
OK, nästa steg är väl att skytteföreningen går ut och skjuter på hojarna där för att förmå kommunen att bygga en större skjutbana...

Där är en skillnad dock skytteföreningen har ju en skjutbana redan,
som kommunen antagligen upplåtit mark till.

valmers skrev:
Jodå, det finns många ställen där man kan utöva motorsport. Om vi tar RR som exempel finns det iallafall sex godkända banor i Sverige.
ojdå hela sex banor...

Visst du har nära men själv har jag 20 mil enkel väg till närmsta så självklart kör man av sig på allmänna vägar.

valmers skrev:

Att vingla på bakhjulet med en gathoj kan knappast räknas som motorsport.

Sex godkända banor för roadracing ja, på ett land som är 250 mil långt,
Dvs om man spred ut banorna på exakt jämt avstånd skulle det alltid vara
folk som hade minst 20 mil till en bana.
Att banorna sen till 90 procent ligger "söder" om Stockholm
hör iofs inte hit heller.

Detta handlade väl inte om roadracing eg va?
Från början handlade det om folk som ville stunta och folk som
ville se på när andra stuntar. Hur många roadracingbanor upplåter
raksträckan för detta eller har ett stuntområde ??

Går det att bara ta en dagstur till en roadracingbana och
betala 100-300 kronor och få köra på banan i 1-3 timmar ?

Vem vinglar på bakhjulet? Vi som kan vinglar icke :tungan

ps. Det är lätt för dig att säga att det finns banor att köra på som har
en/ett par mil till en bra bana. ds.

Last edited:
cleaner skrev:
Där är en skillnad dock skytteföreningen har ju en skjutbana redan,
som kommunen antagligen upplåtit mark till.
Troligen har det bildats en förening som sedan letat upp en bra plats för att sedan få banan till stånd med hjälp av markägare och/eller kommun. Jag tror knappast kommunen tagit initiativet.

RedBaron skrev:
Troligen har det bildats en förening som sedan letat upp en bra plats för att sedan få banan till stånd med hjälp av markägare och/eller kommun. Jag tror knappast kommunen tagit initiativet.

Jodå visst har det fungerat så, men en motorbana stör alltid boende
på nåt vänster så kommunerna ger knappt tillstånd för banor.
En stuntbana/stripp bör ju gå att få till eg. men det är så hiskeligt
mycket tillstånd som skall till innan det blir en verklighet.
Kostnaden går att hålla nere med frivilligarbete.

Det har börjat handla mycket om var det finns banor i sverige var det inte stuntåkning det handlade om??? :confused:
Jag har ca:5-6km till närmaste bana(Anderstorp)
men där får jag ju heller inte stunta

cleaner skrev:
Jodå visst har det fungerat så, men en motorbana stör alltid boende
på nåt vänster så kommunerna ger knappt tillstånd för banor.
En stuntbana/stripp bör ju gå att få till eg. men det är så hiskeligt
mycket tillstånd som skall till innan det blir en verklighet.
Kostnaden går att hålla nere med frivilligarbete.
Ja det är troligen en jäkla massa jobb, men det kan gå. Strippen i Malmö är ett exempel på det.

Bananen skrev:
Klaga inte på andra då för f-n.
Min första reaktion när jag läste artikeln var att har de inget bättre för sig än att ta mc-åkare för felparkering och fortkörning.
Jag försvarar inte att det är bra att stunta på allmän väg men jag klagar inte på de som gör det.
Läste en annan artikel om att det ska satsas 400 miljoner på fartkameror men det finns inte poliser som kan ta itu med alla drogrelaterade brott, oprovoserade misshandel o.s.v
Förstår du nu vad jag menar :fatta!
Jag har inte klagat, jag påpekade att buskörning på landsväg kommer att fortsätta oavsett om kommunen bygger en bana för folk att åka på bakhjulet på eller inte. Har du problem med läsförståelsen rekommenderar jag en kurs hos Komvux.
Maciej EVO VI skrev:
ojdå hela sex banor...

Visst du har nära men själv har jag 20 mil enkel väg till närmsta så självklart kör man av sig på allmänna vägar.
Jag har 9 mil till närmsta bana. Man kan knappast kräva att det skall finnas en bana i varje stad, särskilt inte när så få vill engagera sig och jobba ideellt ens i de motorklubbar som finns redan nu.
cleaner skrev:
Sex godkända banor för roadracing ja, på ett land som är 250 mil långt,
Dvs om man spred ut banorna på exakt jämt avstånd skulle det alltid vara
folk som hade minst 20 mil till en bana.
Att banorna sen till 90 procent ligger "söder" om Stockholm
hör iofs inte hit heller.

Detta handlade väl inte om roadracing eg va?
Från början handlade det om folk som ville stunta och folk som
ville se på när andra stuntar. Hur många roadracingbanor upplåter
raksträckan för detta eller har ett stuntområde ??

Går det att bara ta en dagstur till en roadracingbana och
betala 100-300 kronor och få köra på banan i 1-3 timmar ?

Vem vinglar på bakhjulet? Vi som kan vinglar icke :tungan

ps. Det är lätt för dig att säga att det finns banor att köra på som har
en/ett par mil till en bra bana. ds.
Se ovan.

Bilda en förening för MC-stuntare och starta en dialog med din kommun. Innan dess är det meningslöst att ens påtala en anläggning på kommunal mark.

GSXR1100R skrev:
Men där får man inte heller stunta
Nej, jag tog det som ett exempel på det går att organisera "illegala motoraktiviteter" och få till stånd en bana. SRIF lyckades och andra kan lyckas.

RedBaron skrev:
Det är ingen övergiven flygraka utan RV13 med en hel del trafik, bl.a lastbilar på väg till Ystad. Trafiken störs rätt krafigt, men det tävlas inte och det "det spontana mc-gardet" år ca 1000 hojintresserade i alla åldrar på alla sorters hojar som träffas för att fika och umgås.

Jag har full förståelse för att polisen inte kan blunda för detta, men det vore trevligt om rapporteringen vore någorlunda korrekt.

OK, då framgick det dåligt i reportaget i tidningen.....
då ser man ju det på ett annat sätt.
Tack för upplysningen!

Någon som vet hur det står till med gamla Björka militärflygfält nu för tiden? Det ligger ju bara ett stenkast därifrån.

RedBaron skrev:
Nej, jag tog det som ett exempel på det går att organisera "illegala motoraktiviteter" och få till stånd en bana. SRIF lyckades och andra kan lyckas.
SRIF hade vad som krävdes, ett järngäng som slet som djur för att förverkliga drömmen om en stripp.

Jag tvivlar på att ett stuntgäng kan göra samma sak, DR är en erkänd motorsport.

Det finns iof tävlingar idag där duktiga stuntare möts och kör tävling/uppvisning på avlysta områden men att få en egen banan verkar vara omöjligt om dom inte slår ihop sig att gör samma sak som SRIF gjorde.

Harrysson skrev:
Någon som vet hur det står till med gamla Björka militärflygfält nu för tiden? Det ligger ju bara ett stenkast därifrån.
Det är förbjudet att köra där, polisen kommer efter en stund och motar bort alla, ev kan man även få böta.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!