Hårdare tag mot busarna i Sjöbo

RedBaron skrev:
Nej, jag tog det som ett exempel på det går att organisera "illegala motoraktiviteter" och få till stånd en bana. SRIF lyckades och andra kan lyckas.
Det trista i kråksången är väl att de kämpade i ca 10 år innan det blev verklighet... men all heder åt kämparna :tummenupp

valmers skrev:
Jag har inte klagat, jag påpekade att buskörning på landsväg kommer att fortsätta oavsett om kommunen bygger en bana för folk att åka på bakhjulet på eller inte. Har du problem med läsförståelsen rekommenderar jag en kurs hos Komvux.

Läsningen har jag inga problem med. Tack ändå!
Går du den kursen nu eller? hoppas du lär dig något snart så slipper du skriva så dumt.

Nu loggar jag ut. Hej då!! :hej

GSXR1100R skrev:
SRIF hade vad som krävdes, ett järngäng som slet som djur för att förverkliga drömmen om en stripp.

Jag tvivlar på att ett stuntgäng kan göra samma sak, DR är en erkänd motorsport.

Det finns iof tävlingar idag där duktiga stuntare möts och kör tävling/uppvisning på avlysta områden men att få en egen banan verkar vara omöjligt om dom inte slår ihop sig att gör samma sak som SRIF gjorde.
Håller med dig till 100%. Resan är längre än den SRIF fick göra. Att avlysa en plats tillfälligt för tävling/uppvisning är en sak. Att få till stånd en permanent träningsbana är av en helt annan dignitet.

Hursomhelst så kommer polisen forfarande att se träffen på flygrakan som ett problem även om det inte stuntas där.

Anton_Ljunghusen skrev:
Nu i onsdags hade polisen ett ovanligt stort pådrag vid flygrakan. Klagomål från allmänheten gjorde att fem polispatruller åkte dit. På plats utförde man sedan flera stycken flygande inspektioner på bristfälliga motorcyklar. Dessa resulterade i nio stycken parkeringsanmärkningar för dem som ställt motorcykeln vid sidan om vägen och en fortkörare.

9 parkeringsanmärkningar och en fortkörare på 5 patruller är bra jobbat

Vad är det ni bölar över. Det körs väl där varje onsdag? Och några parkeringsböter är allt som hände? Det är ju bara en terrorbalans som hålls för att det inte helt ska braka åt fanders. Har ni det inte bra i Sjöbo? Stor fin raka? och Revinge inte så långt bort?

Sen ang. banor kan man ju förstå "befolkningen". Jag har en fotbollsplan 150 meter hemmifrån. Däremellan går en vanlig väg (med vanliga otrimmade bilar med godkända ljuddämpare som kör 70.). Vilket tror ni stör mest?

Jag fattar inte vad du gör på ett forum FÖR hojåkare, varför inte hänga på ett forum MOT hojåkare.

Glöm inte att stuntare och busåkare "förstör" för folk som bara vill åka mc. "Intresset ljuger aldrig" och alla mc-åkare har inte samma agenda.

Som sagt funkar inte Sjöbo bra?

Och ang. banor och lokaler. Se på damfotbollen. INGEN brydde sig och de hade inte folket med sig så de fick INGET. Sen uppvisades resultat, folk kom till matcherna och vips fick de mer resurser.

Jag tror vi MC-åkare måste engagera och organisera oss bättre om det ska bli bättre för oss. Vi har också en tendens att bryta mot alla lagar hela tiden vilket INTE gör det lättare. (hastighet och LJUD!!)

Hade jag bott närmare Sjöbo hade jag varit o tittat ibland. Har bara varit där en gång.

Last edited:
deras ansvar

valmers skrev:
Då var vi där igen. Varför skall kommunen fixa det?

det är kommunen som beslutar vilka former av aktiviteter, samt andra fritidsmöjligheter som ska finnas tillgängliga för invånarna på en ort...
som t.ex. grönområden osv. det till dessa saker den kommunala skatten du betalar går...... men det är klart... du ska fan inte räkna med att få tillbaka något på de skatter du betalar ??

valmers skrev:
Varför skall kommunen betala för lekplatser för vuxna män (och några få kvinnor)?

varför ska dom betala för lekplatser för små barn ?? som inte enns betalar skatt.... :yoparty :yoparty :yoparty

tror du är understimulerad på ditt jobb, därför måste du debatera... ta upp sken försäkringar osv. då har du något att göra sedan... eller om Honda är bättre änn suzuki osv.

GSXR1100R skrev:
Det är förbjudet att köra där, polisen kommer efter en stund och motar bort alla, ev kan man även få böta.
Med lite organisation och frivilligarbete kunde det kanske gå att öppna fältet på exempelvis onsdagar.. naturligtvis med bistånd av kommun, polis, länsstyrelsen, miljönissar m.m ........ elller det är bättre att förtsätta drömma :huvet :fatta! :kocko :brinnerup :3freak

valmers skrev:
Jag har 9 mil till närmsta bana. Man kan knappast kräva att det skall finnas en bana i varje stad, särskilt inte när så få vill engagera sig och jobba ideellt ens i de motorklubbar som finns redan nu.
trodde det var 6 mil från Karlstad till Gelleråsen.

Jo jag tycker faktist att man ska kunna kräva en bana eller ett avlyst område i närheten av varje större stad i Sverige.

valmers skrev:
Polisen gör sitt jobb, något som en förkrossande majoritet av svenska folket ropar efter. Vad är problemet?
Problemet (iallafall i onsdags) beskriver jag med både text och bild här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=91717

Vi betalar alla skatt (tror jag iallafall) och jag vill gärna se att mina pengar som betalar polisens lön används på ett effektivt sätt.
Jag har absolut inget emot varken lagar, regler eller övervakning men nog fan kan och ska man ifrågasätta vad dom sysslade med där ute i onsdags. :kocko

GSXR1100R skrev:
Det är förbjudet att köra där, polisen kommer efter en stund och motar bort alla, ev kan man även få böta.
Så vad är skillnaden mot flygrakan? :3freak Nä skämt och sido, men det kunde i alla fall flyttas från den vanliga trafiken om det visades lite välvilja från en del håll.

Harrysson skrev:
Så vad är skillnaden mot flygrakan? :3freak Nä skämt och sido, men det kunde i alla fall flyttas från den vanliga trafiken om det visades lite välvilja från en del håll.
Det är dom som bor i närheten som klagar, det bullrar för mycket....

freddexwing skrev:
Jag fattar inte vad du gör på ett forum FÖR hojåkare, varför inte hänga på ett forum MOT hojåkare.
Jag är innerligt trött på de taffliga argument som alltid förs fram vid sådana här diskussioner. Vill man ha en raksträcka att stunta på får man:
1. Bilda en förening
2. Jobba som fan ideellt för att fixa ett stort medlemsantal
3. Jobba som fan ideellt för att åstadkomma en bra dialog med kommunen
4. Jobba som fan ideellt för att fixa privata finansiärer
5. Jobba som fan ideellt för att ordna positiv reklam för projektet
6. Jobba som fan ideellt för att ro iland projektet

Jag tvivlar på att det är speciellt många som stuntar som är redo att göra detta.

Last edited:
valmers skrev:
Jag är innerligt trött på de taffliga argument som alltid förs fram vi sådana här diskussioner. Vill man ha en raksträcka att stunta på får man:
1. Bilda en förening
2. Jobba som fan ideellt för att fixa ett stort medlemsantal
3. Jobba som fan ideellt för att åstadkomma en bra dialog med kommunen
4. Jobba som fan ideellt för att fixa privata finansärer
5. Jobba som fan ideellt för att ordna positiv reklam för projektet
6. Jobba som fan ideellt för att ro iland projektet

Jag tvivlar på att det är speciellt många som stuntar som är redo att göra detta.
Med den inställningen du har till hur man borde göra så skulle du passa som politiker. Massor med pappersjobb men inget uträttas.

det är just det som är problemet i Sverige, varför ska man behöva lägga ner så j***a mycket av sin tid på att försöka ordna något sånt här? Man hinner ju bli så gammal att man inte orkar köra hoj längre
Nä då är det enklare att ta första bästa raka istället.

Själs håller jag inte på och stuntar eller kör rattlåsracing över huvudtaget utan tycker det är roligare och köra där det svänger men varför ska det vara så svårt att ordna ett ställe för dem som vill stunta eller se andra göra det?

PIX skrev:
E det race på rakan oxå? Trodde "bara" att det stuntades?!?! :va

Hmm nä jag har heller aldrig hört talas om något race..
och två olyckor de senaste 4 onsdagar??.. va inte det bla. en gynstol som la sig eller något likanande.. :hihi

den som skrivit artiklen vet nog inte vad som sker där ute.. och polisen verkar oxå ha lite fel för sig.. men i och för sig har de rätt oxå..

men race på rakan..?? vilken dag har de det?
och förresten. förra onsdagen tyckte jag att vi RR va duktiga nog och flyttade oss från folkmassorna..
men då va inte farbror polis där och såg hur väl vi skötte oss..

Mago skrev:
Om det nu stoppförbud på vägen så är det väl bara för dem att börja hååååva in pengar. Ett par hundra laxar på en kväll skulle nog gå. :P

hehe du det hade nog blivit hunda tusentals kronor om de satt p-böter istället på hojarna där..
där kan nog vara 2000 hojar en fin dag:)

GSXR1100R skrev:
Men där får man inte heller stunta

Nä det får man kanske inte..
men varför?
skulle ju kunna vara stunt på onsdagar.. och race de andra..
hade nog dragit en massa med folk.. och det e säkert och inte längre olagligt..

Maciej EVO VI skrev:
Med den inställningen du har till hur man borde göra så skulle du passa som politiker. Massor med pappersjobb men inget uträttas.

det är just det som är problemet i Sverige, varför ska man behöva lägga ner så j***a mycket av sin tid på att försöka ordna något sånt här? Man hinner ju bli så gammal att man inte orkar köra hoj längre
Nä då är det enklare att ta första bästa raka istället.

Själs håller jag inte på och stuntar eller kör rattlåsracing över huvudtaget utan tycker det är roligare och köra där det svänger men varför ska det vara så svårt att ordna ett ställe för dem som vill stunta eller se andra göra det?
Precis, anarki är fina grejer.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...