Hållfasthet på skruvar/bultar?

Öhhh...hur ska man veta vilken kvalite som sitter där genom att titta på en åtdragningstabell? eller att en mätning av skruvar skulle få fram lämplig kvalite.

Han skrev ju det...på sätt och vis. Åtdragningsmomentet ger helt klart en vink vad som inte tål det och vad som kan vara lämpligt.
Det i kombination med dimension bör peka hyfsat på rätt skruv.
 
Fast det du kommenterar har ju med kunskapsbrist att göra inte läs- eller skrivkompetens ;-)

Amerikaniseringen har gjort att vi ofta på modärn svenska ersätter det gamla svenska ordet med en "svensk" variant av det engelska grundordet.

Vi som pratar gammaldags svenska skiljer på skruv och bult medans de som hänger med i amerikaniseringen bara använder bult.

Bolt-bult.PNG
https://sv.bab.la/lexikon/engelsk-svensk/bolt

Så kunskapsbristen kanske även gäller språkets utveckling? :) :krama
 
Amerikaniseringen har gjort att vi ofta på modärn svenska ersätter det gamla svenska ordet med en "svensk" variant av det engelska grundordet.

Vi som pratar gammaldags svenska skiljer på skruv och bult medans de som hänger med i amerikaniseringen bara använder bult.

View attachment 448265
https://sv.bab.la/lexikon/engelsk-svensk/bolt

Så kunskapsbristen kanske även gäller språkets utveckling? :) :krama

Språkutveckling :yoparty och en anpassning till internationella relationer :fakta (vilka använder ordet "e-post" i sin vokabulär? ).
Usaim Bolt är ju en ganska skruvad typ oxå. :brynad
 
Jag har nu monterat mina Swedol-köpta bultar och än har inte motorn åkt ifrån mej o cykeln. Bidde 8.8 bultar o låsmuttrar! Det bidde skitbra.

Tack för hjälpen! :tummenupp


/D
 
View attachment 483025
Såg denna text i ett gammalt Ärna-bladet.
Det har hänt mycket sedan 1970.. O sedan den Kontrollingenjören gått i pension ?

Bult är slät o skruv oavsett dimension är gängad.

Sedan är väll inte många skruv av järn då är vi väll nere i 4,4 kvallite det billigaste av billigt i typ gängstänger.

8,8 och uppåt är ganska säkert någon legering av högre kvallisort.
 
Det har hänt mycket sedan 1970.. O sedan den Kontrollingenjören gått i pension ?

Bult är slät o skruv oavsett dimension är gängad.

Sedan är väll inte många skruv av järn då är vi väll nere i 4,4 kvallite det billigaste av billigt i typ gängstänger.

8,8 och uppåt är ganska säkert någon legering av högre kvallisort.

Järn finns bara i laboratoriet.

Men när upphör en bult att vara en bult? Om den den släta pinnen har en klump i änden så är det fortfarande en bult. Om man svarvar ett spår för en låsring i änden så är det ju fortfarande en bult.
Om den får två spår för låsringar så är det fortfarande en bult? Om Spåret istället ger i spiral som slutar efter ett varv så är det väl fortfarande en bult?
Om spåret går två varv i spiral då? Eller tre varv?
 
Även om nomenklaturen är väl definierad så begriper dom flesta vad man menar om man säger bult i stället för skruv.
Men det verkar rörigare med screw and bolt. Googlade "difference between screw and bolt" och det var blandade åsikter om vad som är vad.
 
Järn finns bara i laboratoriet.

Men när upphör en bult att vara en bult? Om den den släta pinnen har en klump i änden så är det fortfarande en bult. Om man svarvar ett spår för en låsring i änden så är det ju fortfarande en bult.
Om den får två spår för låsringar så är det fortfarande en bult? Om Spåret istället ger i spiral som slutar efter ett varv så är det väl fortfarande en bult?
Om spåret går två varv i spiral då? Eller tre varv?
Det kan vara en tapp du beskriver?
 
Även om nomenklaturen är väl definierad så begriper dom flesta vad man menar om man säger bult i stället för skruv.
Men det verkar rörigare med screw and bolt. Googlade "difference between screw and bolt" och det var blandade åsikter om vad som är vad.
Screw you!
Bolt you!

Jo men det är skillnad.
 
Jag funderade nyss om jag skulle skriva "bultcirkel" eller "skruvcirkel" angående en hålbilden i en bromsskiva. Det fick bli bultcirkel för bromsskivan kan ju knappast veta om den ska skruvas, bultas eller nitas fast i navet:va
 
Fast jag hade nog skrivit hålcirkel.

Men hur är det egentligen med hållfastheten på rostfria skruvar?
 
Fast jag hade nog skrivit hålcirkel.

Men hur är det egentligen med hållfastheten på rostfria skruvar?
Det är ett problem för dom är inte sträcktåliga och går av snappsnapp istället för att töjas.

Man skall inte använda rf/titan i kritiska applicationer som bromsok,hjulaxlar där det kan innebära:

?????⚰️
 
Det är ett problem för dom är inte sträcktåliga och går av snappsnapp istället för att töjas.

Man skall inte använda rf/titan i kritiska applicationer som bromsok,hjulaxlar där det kan innebära:

?????⚰️
Porsche säljer hjulmuttrar i titan så det verkar ju gå ändå.
 
Porsche säljer hjulmuttrar i titan så det verkar ju gå ändå.
Ja men det är väl serviceintervall , man lyckas väl även sälja kolfiberbromsskivor till vanligt folk trots att dom skall vara rödbromsade(racing) för att ta lika bra som vanliga skivor.

Men iaf rf bultar är bara för icke kritiskt montage

Goggla
 
Det är ett problem för dom är inte sträcktåliga och går av snappsnapp istället för att töjas.

Man skall inte använda rf/titan i kritiska applicationer som bromsok,hjulaxlar där det kan innebära:

?????⚰️
När det kommer till bromsok så beror det väl lite på infästningarna å? Radialoken från Brembo saknar t ex helt styrningar så allt hänger på skruvarna/bultarna

Styrningarna borde fördela krafterna in i gaffeln bättre.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top